• Anonym (Bushra)

Hur klarade ni första tiden i hemtjänsten?

Hej! Jag behöver lite råd och erfarenheter från er som jobbat inom hemtjänsten eller liknande.
    Jag har nyligen börjat ett sommarjobb inom hemtjänsten, mitt första jobb i den rollen. Jag ska jobba där i 6 veckor. Hittills har jag jobbat ungefär 7 pass, och jag känner mig redan ganska stressad. Man har runt 22 brukare per pass, kör bil mellan varje besök och tiden är ofta knapp. Jag hinner sällan klart med mina uppgifter utan får ofta hjälp av andra kollegor.
    Jag tog körkort för ett år sen men har inte övat så mycket, så bilkörningen i jobbet gör mig ännu mer stressad. Jag har redan råkat backa in i en stolpe när jag skyndade mig, och idag var jag nära att krocka med en stillastående bil medan jag tittade på GPS:en. Jag märker att stressen påverkar min körning, vilket känns farligt. 
    Jag är en person som lätt påverkas av stress, och jag är orolig att det kan börja påverka min hälsa om det fortsätter så här. Vissa brukare är trevliga, men andra är väldigt utmanande att möta ? vilket också tar mycket energi.
    Samtidigt har jag möjlighet att gå tillbaka till mitt tidigare sommarjobb på ett LSS-boende. Där är det mycket lugnare, jag känner brukarna sen innan, personalen är härlig och man gör roliga saker på sommaren ? som utflykter, fika, bada, promenera, åka båt och bara vara ute tillsammans. Jag trivdes verkligen där. Lönen är några tusenlappar lägre, men jag mådde mycket bättre i den arbetsmiljön.
    Nu vet jag inte vad jag ska välja. Ska jag stanna kvar i hemtjänsten för erfarenhetens skull och högre lön, eller gå tillbaka till ett jobb där jag trivs bättre och känner mig tryggare?
    Vad hade ni gjort i min situation? Har ni varit med om något liknande? Alla tips eller egna erfarenheter uppskattas jättemycket. 
Svar på tråden Hur klarade ni första tiden i hemtjänsten?