• Anonym (En sur mamma)

Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!

Jag känner mig väldigt besviken, för att det finns stort ojämlikhet i Sverige om regler att barnen ej fotograferas på förskolor eller skolor (konserter, evenemang och ännu på avslutning!!!).

Varför i Linköping i mitt barnets förskola och skola finns det så strikta reglar, medan ser jag på Instagram att andra mammor på andra förskolor och skolor i Sverige ännu delar med vackra avslutningar?!

Det är så stort trist!!! Jag har INGA foto och video från mitt barnets så värdefulla småbarnslivets momenter från förskola och nu från skola. Personalen sa att det är förbjudet att fotografera, inspela video på avslutningskonsert!!!!

Vad ska man göra? Jag vill att jag och mitt barn (hen är också sur om det, för att många andra har olika festbilder och video att titta efter på) har minnen!!!

Varför kan det inte vara bara regel att inte dela med foto-video på publiskt sätt?! Obestämd

• Svar på tråden Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!
  • Anonym (kukhuvud)

ack en sån vacker fredag, ska vi inte vara ute i solen?

• Anonym (Bildjournalen)

För att det finns barn som lever med skyddad identitet. Jag tar kort på mitt barn och hennes kompisar precis efteråt. 

• Anonym (Gömda)

Många av de du ser som lagt upp bilder har sannolikt tagit bilderna trots förbud. Anledningen till förbudet är att det finns vuxna o h barn vars plats kan röjas o h de försättas i livsfara då de lever gömda och med skyddad identitet från den andre föräldern eller kriminella. 

Ja, det är sjukt trist att det är så men är dina bilder så mycket mer värda än någons trygghet? Så jag följer sidor på sociala medier som handlar om de som lever gömda vet jag att flera väljer att avstå skolavslutningen och andra sammankomster just pga att det är många som inte respekterar förbudet.

Bilder kan man även ta både före och efter. 

• Anonym (V)
    Anonym (Gömda) skrev 2025-06-13 17:48:28 följande:

Många av de du ser som lagt upp bilder har sannolikt tagit bilderna trots förbud. Anledningen till förbudet är att det finns vuxna o h barn vars plats kan röjas o h de försättas i livsfara då de lever gömda och med skyddad identitet från den andre föräldern eller kriminella. 

Ja, det är sjukt trist att det är så men är dina bilder så mycket mer värda än någons trygghet? Så jag följer sidor på sociala medier som handlar om de som lever gömda vet jag att flera väljer att avstå skolavslutningen och andra sammankomster just pga att det är många som inte respekterar förbudet.

Bilder kan man även ta både före och efter. 

Bedrövligt att inte respektera förbudet.
  • Tecum

På barnbarnets skolavslutning i veckan sa rektorn att man fick fota för privat bruk men absolut inte lägga ut det på nätet. En kompromiss, men problemet är ju att så många inte kan låta bli att lägga ut bilder av alla typer på sociala medier, trots förbud. Varför detta behov arr dela med sig av allt man gör?

• Anonym (Mormor)
    Anonym (Bildjournalen) skrev 2025-06-13 17:15:12 följande:

För att det finns barn som lever med skyddad identitet. Jag tar kort på mitt barn och hennes kompisar precis efteråt. 

Undrar om det bara är i Östergötland det finns barn som lever med skyddad identitet? Ställer frågan då det får fotas på andra orter.
    Har själv bott i Östergötland där man inte får fotografera alls på skolor  förskolor.

Dock förbjuds inte föräldrar som icke är Svenskar att fotografera. Tog upp det med skolan och den som förbjöd mig att fotografera sa att det har du inget att göra med.
  • Anonym (kukhuvud)

åh ska tråden bli en rassetråd också...

Folk får inte fota för folk är dumma i huvudet och delar med sig av bilderna online. Hm. Med alla dessa trådar förstår jag perfekt varför skolor inte tillåter det. 

• Tecum
    Anonym (Mormor) skrev 2025-06-13 20:09:36 följande:
    Undrar om det bara är i Östergötland det finns barn som lever med skyddad identitet? Ställer frågan då det får fotas på andra orter.
    Har själv bott i Östergötland där man inte får fotografera alls på skolor  förskolor.

Dock förbjuds inte föräldrar som icke är Svenskar att fotografera. Tog upp det med skolan och den som förbjöd mig att fotografera sa att det har du inget att göra med.
    Hur går det till rent praktiskt att förbjuda vissa föräldrar men inte andra?
  • Anonym (Mormor)

Som jag skrivit tidigare bodde jag i Östergötland där det var Tok förbjudet att fota skolavslutning  eller förskole avslutning. Men förbudet gällde inte alla och inte fick man påpeka det heller för det hade jag inget att göra med.

Jag är inte den som sätter ut bilder på barnbarnen på FB utan att fråga tillåtelse. Och det hoppas jag även att det som då har TILLÅTELSE att fotografera alla barnen på avslutningen också fattar (dock tror jag inte det)

Förbuden verka bara vara i Östergötland  som det verkar.  Inte säker, men här jag bor nu har föräldrar, mor/farföräldrar fotat sina barn och barnbarn. Dom har även lagt bilder på FB  och det är ingen som skriker om att tänk om ett barn har skyddat identitet. ....Det är helt löjligt. Barnen vill ha minnen från skolan från sina vänner. Jag har bilder från när jag gick i skolan med mina vänner. Mina barn har bilder från skolan med sina vänner......Mina barnbarn får INTE bilder på sina vänner då det FÖRBJUDS....

En annan sak som jag inte fattar.....Förskolebarnen, Småskolan, mellanstadiet, Högstadiet  på den ort jag nu bor på har sin avslutning i Kyrkan vilket är vackert. Varför har vi inte kvar den traditionen i Södra Sverige? Löjligt att säga att alla inte är kristna eller tror på nåt.....Löjligt att vissa andra med sin tro ska bestämma eller att regeringen lyssnar med på dem som inte har en kristen tro. Är detta Sverige vi bor i eller vad fan är det frågan om.

• Anonym (Gömda)
    Anonym (Mormor) skrev 2025-06-13 20:09:36 följande:

Stockholm, kranskommun. Fotoförbud. 
Svar på tråden Varför är det förbjudet att fotografera/videoinspela barnens konserter/avslutningar i vissa förskolor och skolor?!