• Anonym (TS)

Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?

Jag har jobbat två veckor nu på ett sommarjobb inom hemtjänsten, och jag ska vara där hela sommaren. Jag kör bil mellan cirka 22 brukare varje pass. Tempot är högt, stressen stor, och jag känner mig ofta osäker och pressad. Under alla pass hittills har jag behövt hjälp från andra kollegor för att hinna klart.

Jag har redan råkat backa in i en stolpe och varit nära att krocka när jag stressade med GPS:en. Jag är rädd att det här jobbet kommer börja påverka mitt mående om jag fortsätter.

Samtidigt har jag möjlighet att gå tillbaka till mitt tidigare sommarjobb på ett LSS-boende, där det är lugnare, tryggare och jag trivs ? men lönen är några tusenlappar lägre.

Vad hade du gjort? Stanna kvar och härda ut för lönen och erfarenheten, eller välja tryggheten och trivseln?

• Svar på tråden Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?
  • Anonym (Jobbat många år i Hemtjänst)

Hemtjänst är stressigt om man följer schemat till punkt och pricka samt häller kund tiden. Skiter man i det och lägger upp det själv , dvs kommer överens med kunderna , kortare ner , drar in besök osv kan det vara ett guld jobb. Arbetat i många år i Hemtjänst. Privata är sämst, kommunala är bäst 

Hemligheten för att trivas i Hemtjänst är att skita i vad arbetsgivaren tycker / krav och köra sitt eget race. Så länge alla kunder får hjälp är det ju huvudsaken. Många av mina kunder föredrog ett längre besök än tre korta. Snacka med den. Ha en öppen dialog. Gör dem nöjda. Förklara läget. 

Men vad du än gör , lyssna aldrig på arbetsgivaren. De kommer att försöka få dig att känna dig otillräcklig och behandla dig som en trasa som man vill vrida ur mer och mer. När det inte är något kvar kommer du att bytas ut. Kom ihåg att arbetsgivaren skiter i dig och din hälsa. 

Sätt dig själv först. 

• Anonym (P)

Om det bara är under sommaren hade jag fortsatt. En kortare tid orkar man ju med ett tuffare jobb. Om man inte är väldigt stresskänslig, då behöver man så klart vara mer försiktig. 

• Anonym (Härda ut)

Har du skrivit på för sommaren får du härda ut. Hoppar du av sätter du kollegor och hemtjänstkunder på pottkanten och ställer dig själv i dålig dager. 

Det kommer kännas mindre stressigt när du kommer in bättre i jobbet! Lycka till!

• Mentat

Om du har åtagit dig jobbet för sommaren får du förstås stå för det och jobba kvar. Jag hoppas att du inte pillade på GPS:en när bilen var igång!? Det vore direkt trafikfarligt.

Om du inte trivs får du söka något annat till hösten/nästa sommar. Så som jag ser det handlar det inte om pengar utan om att ta ansvar för vad man har sagt att man skall göra.

• Anonym (Stork)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-13 19:34:42 följande:
    Jag mår inte bra på mitt nya jobb ? vad hade du gjort?

Jag har jobbat två veckor nu på ett sommarjobb inom hemtjänsten, och jag ska vara där hela sommaren. Jag kör bil mellan cirka 22 brukare varje pass. Tempot är högt, stressen stor, och jag känner mig ofta osäker och pressad. Under alla pass hittills har jag behövt hjälp från andra kollegor för att hinna klart.

Jag har redan råkat backa in i en stolpe och varit nära att krocka när jag stressade med GPS:en. Jag är rädd att det här jobbet kommer börja påverka mitt mående om jag fortsätter.

Samtidigt har jag möjlighet att gå tillbaka till mitt tidigare sommarjobb på ett LSS-boende, där det är lugnare, tryggare och jag trivs ? men lönen är några tusenlappar lägre.

Vad hade du gjort? Stanna kvar och härda ut för lönen och erfarenheten, eller välja tryggheten och trivseln?

Bra exempel på en situation som avgör om man kommer att gå ett bra eller dåligt liv.

Självklart ska du fortsätta arbetet. Jobba på hur du hanterar stress och utnyttja detta till att bli mer stresstålig
  • Anonym (suck)
    Anonym (Jobbat många år i Hemtjänst) skrev 2025-06-14 07:09:15 följande:

Hemtjänst är stressigt om man följer schemat till punkt och pricka samt häller kund tiden. Skiter man i det och lägger upp det själv , dvs kommer överens med kunderna , kortare ner , drar in besök osv kan det vara ett guld jobb. Arbetat i många år i Hemtjänst. Privata är sämst, kommunala är bäst 

Hemligheten för att trivas i Hemtjänst är att skita i vad arbetsgivaren tycker / krav och köra sitt eget race. Så länge alla kunder får hjälp är det ju huvudsaken. Många av mina kunder föredrog ett längre besök än tre korta. Snacka med den. Ha en öppen dialog. Gör dem nöjda. Förklara läget. 

Men vad du än gör , lyssna aldrig på arbetsgivaren. De kommer att försöka få dig att känna dig otillräcklig och behandla dig som en trasa som man vill vrida ur mer och mer. När det inte är något kvar kommer du att bytas ut. Kom ihåg att arbetsgivaren skiter i dig och din hälsa. 

Sätt dig själv först. 

Ts om du vill riskera att få sparken så ska du följa ovanstående råd. Exakt så har flera gjort i den kommunen jag jobbar i, inte en klarade sig. Med tanke på dagens digitala system kan du inte göra ett skit utan att arbetsgivaren ser det. Vid en stickkontroll åker du dit så det viner om det. 
    Anonym (suck) skrev 2025-06-16 13:36:55 följande:
    Ts om du vill riskera att få sparken så ska du följa ovanstående råd. Exakt så har flera gjort i den kommunen jag jobbar i, inte en klarade sig. Med tanke på dagens digitala system kan du inte göra ett skit utan att arbetsgivaren ser det. Vid en stickkontroll åker du dit så det viner om det. 
    Nä det har funkat för mig. Du kan ju inte tassa på tå för en arbetsgivare bara för att du är rädd att få sparken med orimliga krav och osund arbetsmiljö. Får du sparken så hittar du nytt. Spara någon under sommaren när de har kris ? Inte en chans. 

Jag har kört så i 15 år och jag har inte fått sparken. 
  • Anonym
    Anonym (Jobbat många år i Hemtjänst) skrev 2025-06-17 04:37:12 följande:
    Nä det har funkat för mig. Du kan ju inte tassa på tå för en arbetsgivare bara för att du är rädd att få sparken med orimliga krav och osund arbetsmiljö. Får du sparken så hittar du nytt. Spara någon under sommaren när de har kris ? Inte en chans. 

Stackars de kunder som haft dig som hemtjänstpersonal.
  • Anonym (Jenny)

Jag skulle gått tillbaka till andra jobbet och struntat i Pengarna! OM kvinnor kunde samarbeta så skulle denna stress inte förekomma MEN om en klagar så säger nån annan  -men JAG hinner med mig jättebra? ! Fröken Duktig klarar allt

Anonym skrev 2025-06-17 05:39:52 följande:
    Stackars de kunder som haft dig som hemtjänstpersonal.
    När du skriver sådär märks det att du inte arbetat i hemtjänst. Tror du arbetsgivaren är på kundens sida ? Så är det inte. Privata arbetsgivare vill tjäna maximalt med pengar på omsorgen och utnyttjar kunderna för detta. Det är därför skit företag som Attendo och Vardaga sällan har nöjda kunder. Titta också på vilka som arbetar där och vad de ställer för krav. 

Mina kunder är förresten super nöjda med mig och mitt upplägg. Däremot vill de byta hemtjänst företag just av anledningen med för tajta scheman stressigt osv. 

Så... Du kunde inte ha mer fel... 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Jobbat många år i Hemtjänst) skrev 2025-06-17 04:37:12 följande:

Så bara för att det har funkat för dig så fungerar det för alla runt om i hela landet? Jag vet som fakta cirka ett 20-tal uskor i vår kommun som fått sparken sista året just pga att de agerat på det sättet.
  • Anonym
    Anonym (Jobbat många år i Hemtjänst) skrev 2025-06-17 06:43:37 följande:
    När du skriver sådär märks det att du inte arbetat i hemtjänst. Tror du arbetsgivaren är på kundens sida ? Så är det inte. Privata arbetsgivare vill tjäna maximalt med pengar på omsorgen och utnyttjar kunderna för detta. Det är därför skit företag som Attendo och Vardaga sällan har nöjda kunder. Titta också på vilka som arbetar där och vad de ställer för krav. 

Mina kunder är förresten super nöjda med mig och mitt upplägg. Däremot vill de byta hemtjänst företag just av anledningen med för tajta scheman stressigt osv. 

Så... Du kunde inte ha mer fel... 
    Nej, jag har inte jobbat i hemtjänsten men har vänner som gör. Plus att min mamma hade hemtjänst de drygt tio sista åren i livet.

Det är klart att det är avgörande för arbetsgivaren att kunderna är nöjda, hur tror du annars att de inte byter leverantör?

Du har så innerligt fel, det märkligaste är att du inte ens begriper det själv.

"Dina" kunder är supernöjda (nej, man särkriver inte det) påstår du men ändå vill de byta bolag? Haha, så komisk du är!  Hade du inte pysslat ihop det sa du? Oskyldig
    Anonym skrev 2025-06-17 14:58:47 följande:
    Nej, jag har inte jobbat i hemtjänsten men har vänner som gör. Plus att min mamma hade hemtjänst de drygt tio sista åren i livet.

Det är klart att det är avgörande för arbetsgivaren att kunderna är nöjda, hur tror du annars att de inte byter leverantör?

Du har så innerligt fel, det märkligaste är att du inte ens begriper det själv.

"Dina" kunder är supernöjda (nej, man särkriver inte det) påstår du men ändå vill de byta bolag? Haha, så komisk du är!  Hade du inte pysslat ihop det sa du? Oskyldig
    Du har fel och rätt. I de kommuner där kunderna själva kan välja sin hemtjänst är det som du beskriver. I de kommuner där kunderna inte får välja sin hemtjänst utövare så har du fel. Jag har jobbat i en kommun där kunderna inte har möjlighet att välja. De får en utövare som kommunen har avtal med som löper under 4 år. 

Självklart vill även kommuner ha nöjda kunder men kostnaden för att bedriva hemtjänsten kommer alltid före kvalitet. Annars skulle företag som Attendo och Vardaga inte få finnas. Det enda som gör att de fortfarande finns kvar är att de erbjuder sina tjänster till ett lägre pris. 

Jag vet inte vilka utövare din mamma hade men var det Attendo så vet du hur de jobbar. 
  • Anonym (K)

Man måste lära sig en speciell mentalitet när man jobbar i äldrevården. Ingen idé att försöka vara superduktig för att göra chefen nöjd. De blir aldrig nöjda. Prioritera kundernas faktiska behov och hinner du inte med småsaker så skiter du i det. Viktigt att stå på dig om det kommer gnäll från chefer eller kollegor.

Blev utbränd i äldrevården som ung då jag försökte vara en exemplarisk anställd och bevisa mig själv. Flera år av psykisk ohälsa för 20k innan skatt.. Jobbar fortfarande i äldrevården, men med betydligt lägre krav på mig själv och jag fuskar alltid med rutiner som jag finner onödiga. Att kunderna är nöjda och mår bra är vad som är viktigast.

• Anonym (K)

Tillägg: Hade jag varit du så hade jag ändå jobbat den tid du lovat. Hemtjänsten är bra erfarenhet och du kommer att överleva sommaren. Låt dig inte bli totalt överkörd bara.

Svar på tråden Jag mår inte bra på mitt nya jobb – vad hade du gjort?