Inlägg från: Anonym (Asdfg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Asdfg)

Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?

Ni mammor som bara har söner - är ni nöjda med hur det blev? Saknar ni att ha en dotter nån gång?

Har bara pojkar själv (eller bara och bara, men har inga döttrar) och ibland funderar jag på skillnaden om man haft en dotter också.

(Och nej, ni som bara vill svara och säga att ni har barn av bägge sort och att det inte är några skillnader, det är INTE ert perspektiv jag vill höra.)

• Svar på tråden Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (G) skrev 2025-06-13 22:08:17 följande:

Jag har en av varje och ja, jag är väldigt glad över det. Oklart varför egentligen, men det känns bara bra att ha både en flicka och en pojke. Mitt första barn är pojken och när jag väntade nummer två hoppades jag mycket på en flicka. Jag tror att jag hade fortsatt längta efter en flicka om jag "bara" fått barn av samma kön. Dock är jag väldigt nära min son och vi delar också intressen. Så jag har ingen bra förklaring till mina känslor. Älskar barnen lika mycket, vill jag tillägga. 

Men herregud läste du inte trådstarten???? Det var inte ditt perspektiv jag önskade denna gång alls.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-06-14 09:10:53 följande:
    Det känns alltid så udda när någon menar att de är så glad för sina pojkar, för att flickor är så hemska. Alltså va? Det blir ju så sjukt. Hade du ogillat att få en flicka för att hon hade kanske tjatat om att få ha smink, eller..? Herregud.

Hur känner man ens behovet att behöva trycka ner tjejer (som grupp dessutom!) när det kommer till att förklara varför man gillar sina pojkar? Du kan vara glad över att bara ha söner, utan att klanka ner på döttrar. 
    Men snälla, nu bad jag ju om just tankar kring att ha pojkar. Läs inte då!

Det är ju samma som alltid kommer när folk säger att de är glada för sina döttrar för att pojkar är så mycket stökigare och vildare som små eller utvecklas senare.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Konstapeln) skrev 2025-06-14 12:07:19 följande:

Har du problem med känsloregleringen TS? Om folk bidrar med olika perspektiv, så tillför det väl ändå diskussionen något?

Nej, inte nu när jag bara ville ha input från de som bara har pojkar. Det blir en annan diskussion annars, en jag inte är så intresserad av. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (G) skrev 2025-06-14 15:29:11 följande:
    Oj, sorry
    Tack. Mest att tråden blir för bred då och jag nu var mer intresserad av att höra just andra pojkmammors perspektiv och tankar.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-06-14 19:21:07 följande:
    Alltså, du skriver ju att när du ser flickor blir du "som regel mörkrädd". Det känns som att ta i om du bara tycker att det är skönt att slippa att prata om smink, vilket du ändå kanske kommer behöva prata om med dina söner ändå. 

Så ja, skulle inte säga att det är jag som läser in något här. Kanske se över hur du uttrycker dig. 
    Ärligt, tagga ned. Du överreagerar.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Twinny) skrev 2025-06-15 12:37:56 följande:

Någon gång kan jag känna saknad över att inte få uppleva hur det är att ha en relation med en dotter.

Jag skulle inte vilja byta bort någon av de två pojkar jag har och jag är väldigt glad över att ha just två pojkar. Jag gillar att vara mamma till pojkar och få en inblick i deras värld. Jag älskar också att se vilken nära och fin relation de har till varandra, en närhet som jag tror är ovanligare mellan syskon av olika kön. 

Jag skulle inte heller vilja ha ett tredje barn men visst kan jag ibland känna saknad över att jag inte kan få allt på samma gång även om det är orimligt. 

Jag tror du pinpointar mina känslor. Jag vill ha två barn, just eftersom vår ekonomi och ork räcker för två barn och jag känner att jag själv kan räcka till att ge tid åt två. Har två pojkar, vilket är superhäftigt att se deras nära relation växa fram. Har själv ett syskon av motsatt kön och vi har stått varann väldigt nära genom hela livet, men det är ju ändå skillnader i hur jag hör att diskussioner med syskon går när man är av samma kön. (Jämför med vänner som har systrar, som har kunnat prata om saker jag inte kunnat med min bror.)

Däremot kan jag ändå ibland känna en saknad att inte uppleva relationen med en dotter. Och det är ju just en underlig önskan eftersom jag samtidigt vill ha två barn och tycker det är häftigt att få se en relation mellan just två grabbar - något jag aldrig sett själv i min uppväxt. 

Ibland tänker jag att det lite liknar att jag skulle velat jobba med något annat än jag gör, samtidigt som jag inte skulle ha velat utbilda mig inom ett annat område. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 08:57:38 följande:
    När man börjar se barn som behovstillfredsställelse så är man ute på hal is i föräldraskapet. Som att barnen är en inredningsdetalj som man beställer, borde vi skaffat köksö trots allt? 

Fråga dig istället om du är den bästa föräldern dina pojkar kan ha, hur du som förälder ser till att de utvecklas och får goda förutsättningar för sina fortsatta liv. 
    Va? Nu läser du nog in mycket i min trådstart tror jag.

Och, du, jag jobbar KONSTANT på att vara den bästa föräldern jag kan. Går utbildningar, följer dem på äventyr både i vardagen och ledigheten, ger dem möjligheter att utvecklas inom vad de nu visar intressen inom. Peppar dem, kramar dem, berättar att jag älskar dem. Försöker guida deras känslor och sätta ord på dem. Busar med dem. Lagar mat som de ska må bra av.

Så du behöver inte komma med några generella klyschor till pekpinnar mot mig, tack. Det var inte frågan i tråden.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 09:37:00 följande:
    Så bra då, men varför funderar du om hur det varit ifall de haft annat kön, eller om du haft ett barn med annat kön? 

Fokusera på rätt saker istället. 
    För att man ändå kan vara nyfiken? Och vilja höra hur andra människor tänker och känner? Rätt mänskligt.

Vilken otroligt tråkig värld du måste leva i om du helt saknar nyfikenhet kring andra perspektiv.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 09:37:00 följande:
    Så bra då, men varför funderar du om hur det varit ifall de haft annat kön, eller om du haft ett barn med annat kön? 

Fokusera på rätt saker istället. 
    Du bidrar ju också absolut inget till tråden så varför känner du förresten att du nödvändigtvis måste in och skriva i en tråd utan att bry dig om ämnet? Det är rätt konstigt beteende och oförskämt.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 11:07:20 följande:
    Så om nån berättar att de är jätteglada över att de är föräldrar till flickor? Hur bidrar det till ditt föräldraskap? Eller om nån berättar att de har pojkar och saknar inte flickor alls?

Det blir ett så konstigt fokus, som att barnen är en accessoar, och du fick inte den du beställde.
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-06-16 10:28:35 följande:
    Du bidrar ju också absolut inget till tråden så varför känner du förresten att du nödvändigtvis måste in och skriva i en tråd utan att bry dig om ämnet? Det är rätt konstigt beteende och oförskämt.
    Om du skriver i ett öppet diskussionsforum så år du de svara du får. 

Att du tycker det är oförskämt att jag svarar?

Jag tycker att det är oförskämt att prata om barn såsom du gör. 
    Men det här är ju åter igen bara ditt perspektiv och dina tankar. Nu är det så att jag faktiskt VAR intresserad att höra hur andra tänkte. Det är tydligt att du inte var det. Men jag är det - av nyfikenhet - och därför ställde jag en fråga om erfarenheter och tankar från andra. Inte mer, inte mindre.

Ingen har pratat om accessoarer förutom du, och det är ju lite konstigt att du tänker så direkt men det kanske är bara så du gör, vad vet jag.

Jag har inte pratat om barn på något vis, märk väl. Det är bara du. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 11:23:18 följande:
    Hur ska man annars tolka din fråga om andra är tillfreds med de barn de har? Utifrån könet på barnen?

Om man inte är tillfreds med de barn man har utifrån deras kön så är det tveksamt om man ens ska ha några barn. Det är ett så konstigt sätt att se på barnen och sitt föräldraskap. Som att barnen finns till för att göra dig till mamma, och uppfylla dina behov på olika sätt. Barnen är sina egna, de är i din vård under sin uppväxt, de tillhör inte dig och din nöjdhet med deras kön är helt irrelevant. 

Det är synpunkter och perspektiv som du ju efterfrågade i din tråd. 
    Gud vad du håller på och besserwissrar dig med floskler. Känns det bättre?

Jag var nyfiken på ett perspektiv, höra andras känslor som har pojkar. Allt är inte mer blodigt allvar eller djupare konspirationsteorier än så.

Jag är fullkomligt med på att barnen är sina egna personer och alla andra snygga meningar jag också hittat på diverse Instagramkonton. Det är liksom inte det. Jag har läst alla de orden du säger här, jag är med på dem. Det är ju rena självklarheter, som att man andas luft och att människor inte kan flyga.

Jag är ändå nyfiken. Hur känner andra? En mamma ovan beskrev dubbelheten i att vara helt nöjd med det man har, men ändå nyfiken och fundersam på det man inte fått. Såna tankar tycker jag är intressanta att höra att andra har. Två känslor i ett liksom. 
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 11:57:16 följande:
    Du slår verkligen hit och dit för att berättiga dina tankar kring detta. Du avslöjar främst dig själv i dina svar till mig. Att du blir så provocerad säger mig att jag läser dig rätt. 
    Nej. Jag är faktiskt inte ett dugg provocerad av dig. Provocerad blir jag av helt andra saker i livet.

Däremot är du fascinerande som känner dig så tvungen att gå in i en tråd, förutsätta massa saker om en TS, skriva flera inlägg bara baserat på dina egna antaganden och dessutom fylla dina inlägg med totala plattityder och självklarheter som man hittar på en snabb sökning av bra punkter att säga om man vill framstå som en medveten förälder. De är ju dock rena självklarheter. Vem förstår inte att barn är individer liksom? Vad skulle de annars vara? Däremot kan man ändå vara nyfiken på perspektiv och erfarenheter som man kan få höra om. För även om man är individer så är det ju saker man inte kommer få vara med om om man har barn av den ena eller andra sorten. Inget behöver för den delen vara bättre eller sämre än något annat, men jag tyckte ändå det var intressant att höra om hur andra tänkte.

Att du inte tycker det står klart, så varför du är kvar här är ju en gåta.
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 13:13:34 följande:
    Mmm, nej, du verkar inte ett dugg provocerad... 
    Att man svarar på inlägg är inte samma sak som att man är provocerad. Så nej, du provocerar inte eftersom du inte säger något nytt. Du irriterar mig dock lite, framför allt efter att du går till personpåhopp istället för att diskutera en sakfråga, men det är en helt annan sak.
Svar på tråden Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?