Inlägg från: Anonym (O ja!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O ja!)

Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?

Åh, jag är så glad att ha mina tvillingpojkar även om de driver mig till vansinne. De är 12 år och när jag ser deras jämnåriga klasskamrater av motsatt kön blir jag som regel mörkrädd. Nog för att jag har diskussioner med mina pojkar men jag slipper uaf diskussionen om vad som är lämplig klädsel för en 12-åring! Slipper även diskussionen om Normal, Lyko etc som säljer diverse krämer och smink och skit som 12-åringar inte ska nyttja. 

• Anonym (O ja!)
    Anonym (Olivia) skrev 2025-06-14 09:10:53 följande:
    Det känns alltid så udda när någon menar att de är så glad för sina pojkar, för att flickor är så hemska. Alltså va? Det blir ju så sjukt. Hade du ogillat att få en flicka för att hon hade kanske tjatat om att få ha smink, eller..? Herregud.

Hur känner man ens behovet att behöva trycka ner tjejer (som grupp dessutom!) när det kommer till att förklara varför man gillar sina pojkar? Du kan vara glad över att bara ha söner, utan att klanka ner på döttrar. 
    Nej, jag är tydlig med att jag är glad över att slippa diskussionerna om det. Att du läser in att jag anser att flickor är dåliga ligger på dig!
  • Anonym (O ja!)
    Anonym (tänk) skrev 2025-06-16 11:23:18 följande:
    Hur ska man annars tolka din fråga om andra är tillfreds med de barn de har? Utifrån könet på barnen?

Om man inte är tillfreds med de barn man har utifrån deras kön så är det tveksamt om man ens ska ha några barn. Det är ett så konstigt sätt att se på barnen och sitt föräldraskap. Som att barnen finns till för att göra dig till mamma, och uppfylla dina behov på olika sätt. Barnen är sina egna, de är i din vård under sin uppväxt, de tillhör inte dig och din nöjdhet med deras kön är helt irrelevant. 

Det är synpunkter och perspektiv som du ju efterfrågade i din tråd. 
    Min moster fick två pojkar. Hon var en jättebra förälder till sina barn men bar ändå en sorg över att hon inte fick någon dotter. Det enda utesluter inte det andra. Om man låter saknaden efter det andra könet påverka de befintliga barnen håller jag med om den andra markerade meningen men är man en välfungerande person så kan man ha två saker i huvudet samtidigt. 
  • Anonym (O ja!)
    Mrs Moneybags skrev 2025-06-16 17:16:16 följande:

Lite intressant är det väl ändå att vända på det och fundera på om man är en tillräckligt bra förälder till sitt barn istället för att fundera på om ens barns kön är tillräckligt kul för en själv som mamma. 

Undrar ofta över vad exakt hos en flicka/pojke som skulle vara så mycket roligare. Vad exakt är det man saknar? Det kan ju tala mer om hur man som förälder väljer att inte göra vissa aktiviteter med sina barn bara pga kön. För det finns väl inget man inte kan göra med en son/dotter i fråga om aktiviteter och skoj, samtalsämnen eller så? 

Att klassa pojkar eller flickor som likadana utifrån sitt kön blir ganska begränsande för både barn och förälder. Jag brukar tänka att även om man har tio söner så är de ändå tio olika personligheter med olika intressen och behov. 

Eftersom det är "fulare" att vara farmor än mormor är det många som vill ha döttrar just av den anledningen. De är rädda att inte få vara involverade i framtida eventuella barnbarn. 

Sen känner en del att de inte kommer lika nära sina söner som sina döttrar, att sönerna har mer gemensamt med sin pappa  

Andra drömmer om mysiga shoppingturer, spa-dagar etc som pojkarna kanske inte är intresserade av. 

När jag var gravid med mina pojkar var jag helt säker på att det låg två flickor i magen. Jag var så säker att vi inte ens tänkte på pojknamn. På ett av de sena ultraljudet frågade barnmorskan om vi ville veta kön. Vi sa ok bara för att få känslan bekräftad. Istället hade vi helt fel. Det påverkade absolut inget mer än att vi behövde hitta nya namn. För någon annan hade det kunnat kännas som en katastrof just pga dessa förväntningar man kan ha.
Svar på tråden Ni pojkmammor, är ni tillfreds med det?