• Anonym (M)

Signaturkaka

Har ni en signaturkaka? En kaka som är "din", att folk vet att det är kakan som du bakar. Jag har en sådan och jag undrar, om någon frågar er om recept på en sådan signaturkaka, ger ni bort receptet då? 

• Svar på tråden Signaturkaka
  • Anonym (Paj)

Kaka och kaka, nja.

Men i många år var jag känd för att alltid göra blåbärspaj! 

Sedan blev jag sambo med en som inte är så förtjust i paj 😱 så det blir inte lika ofta längre tyvärr. 

Vanlig smulpaj. 

• Zamboni

Budapestrulle och Toscakaka är det enda jag egentligen "bakar", och båda smakar grymt bra enl. de som smakat!

• Anonym (Hm)

Nej men om jag hade haft det så hade jag gett bort receptet. Det finns säkert att hitta på nätet också.

• Mayjel

Tryffelkaka. Mest för att jag gillar att smaksätta den med något extra, exempelvis karamell, mint eller en fin likör. Baileys och choklad gifter sig så bra.

Vita tryffelkakor passar bra att smaksätta med frukt eller bär. Citron och apelsinskal gillar jag bäst.

• Anonym (r)

Ja och jag ger receptlänkarna om någon vill. Det är inte jag som kommit på kakan.

• Anonym (M)

Frågade en om recept nämligen men då sa personen att hen inte vill ge bort pga att det är en signaturkaka. 
    Själv brukar jag göra en äppelkaka som känns lite av en signaturkaka då jag experimenterat med receptet och fått en del frågor om recept som jag gärna bort om någon vill ha 

• Anonym (Hm)

Har inte hört begreppet signaturkaka.

• Anonym (r)
    Anonym (M) skrev 2025-06-13 21:54:02 följande:

Frågade en om recept nämligen men då sa personen att hen inte vill ge bort pga att det är en signaturkaka. 
    Själv brukar jag göra en äppelkaka som känns lite av en signaturkaka då jag experimenterat med receptet och fått en del frågor om recept som jag gärna bort om någon vill ha 

Sånt är tråkigt men inget att göra åt. Sett någon bild på gravsten där receptet stod och någon där receptet delades ut på begravningen :P
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-13 21:57:05 följande:

Har inte hört begreppet signaturkaka.

Inte jag heller förrän nyligen 
  • Anonym (M)
    Anonym (r) skrev 2025-06-13 21:58:36 följande:
    Sånt är tråkigt men inget att göra åt. Sett någon bild på gravsten där receptet stod och någon där receptet delades ut på begravningen :P
    Men oj såpass! Vad galet haha
  • Alessia

Signaturkaka vet jag verkligen inte, men när det är fråga om att bjuda på tårta blir det väldigt ofta Glömmingetårta som också kallas Pinocchiotårta. Enkel att göra, omöjlig att misslyckas med, lätt att variera. Den tårtan är "min" tårta! Tunn sockerkaksbotten med maräng och flagad mandel som bakats i långpanna. Man delar den färdiga kakan i två halvor och lägger vispad grädde och bär (jordgubbar, hallon, mandarinklyftor eller bananskivor emellan. Klart! Vill man ha en megastor tårta bakar man två långpannor. Då blir det tårta till 20 personer. 

Inget hemligt recept - det är bara att googla.

• Anonym (M)
    Alessia skrev 2025-06-14 00:26:49 följande:

Signaturkaka vet jag verkligen inte, men när det är fråga om att bjuda på tårta blir det väldigt ofta Glömmingetårta som också kallas Pinocchiotårta. Enkel att göra, omöjlig att misslyckas med, lätt att variera. Den tårtan är "min" tårta! Tunn sockerkaksbotten med maräng och flagad mandel som bakats i långpanna. Man delar den färdiga kakan i två halvor och lägger vispad grädde och bär (jordgubbar, hallon, mandarinklyftor eller bananskivor emellan. Klart! Vill man ha en megastor tårta bakar man två långpannor. Då blir det tårta till 20 personer. 

Inget hemligt recept - det är bara att googla.

Det låter otroligt gott! 
    Vad kul att du delade med receptet! 
Svar på tråden Signaturkaka