Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Såna där inlägg på facebook där hundratals människor taggas med texten "tack till alla som gratulerade mig" eller liknande. Får så många såna notiser att jag blir galen. Jag har försökt stänga av dem men det kommer ändå nya hela tiden 🤣

En annan sak är när folk delar att de varit facebookvänner med någon ett x antal år och så skriver de "vi har ju känt varandra längre än så". Nämen, menar du verkligen det! Kan man känna folk innan man blir vänner på Facebook, det hade jag ingen aning om! 😁

Vet inte varför men denna emoji: 😩, tycker jag är så ful, jag blir irriterad varje gång jag ser den. Och nu måste jag ha den bland senaste emojis ett tag bara därför 😂

• Anonym (Frida)

Något annat som visserligen känns ganska rimligt att störa sig på är folk som gnisslar med bestick mot tallriken. Istället för att lite fint skopa upp maten på gaffeln så hackar de gaffeln i tallriken och sen drar gaffeln mot tallriken. Det ljudet får mig att önska att jag var döv. Dock verkar det ju som om jag är mer känslig än andra eftersom det finns så många som sitter och gnisslar med besticken mot tallriken och inte alls verkar störas av det.

Samma sak med folk som smaskar och sörplar när de äter. Jag tycker det låter jätteäckligt och kan tappa aptiten om någon äter högljutt, men tydligen finns det ju en hel drös med "asmr"-människor som spelar in videos som bara går ut på att de sitter och tuggar jättehögt och sörplar och stönar som om det var en porrfilm de spelade in när de äter. Och uppenbarligen finns det folk som tittar på skiten. Jaja, alla är vi olika....

Det finns en reklam på Spotify som brukar komma upp när jag lyssnar på poddar som typ säger viskande "hur låter din tandborstningsrutin" följt av ljudet av någon som borstar tänderna. Huuuuaah, vad äcklig den reklamen är. Jag trycker på skip-knappen så fort jag hör det där viskade "hej".

Jag hatar ASMR och kommer aldrig fatta vad som är så avslappnande med det, så mycket kan jag säga.

Men ingen reklam har jag hatat så mycket som Max-reklamen som gick i början av året där det lät som någon som pratade med mat fulla munnen och förmedlade att Max har Sveriges godaste burgare. Jag blev väldigt sugen... på att bojkotta max för all framtid. Sen fick man ju veta hur hygienen på vissa (säkert långt från alla, men ändå) Max såg ut, och då kunde jag bara tänka på den där äckliga reklamen. Det kommer ta tid innan jag kan förlåta Max för detta 🤣

• Anonym (Frida)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-06-19 09:05:28 följande:
    Haha jag håller med. 
    "Alla" här på forumet ser minst 10 år yngre ut än de är.
    "Alla" här är normalviktiga och tränar massor.
    "Alla" på det här forumet hade (åtminstone för ca 10-15 år sedan) en iq som fick dem att platsa inom mensa 😁
  • Anonym (Frida)

Fler saker som i sig är mer eller mindre rimliga att störa sig på, men som jag möjligtvis stör mig orimligt mycket på:

- Folk som har skosulor som gnisslar mot golvet och de medvetet går omkring och gnisslar. Liksom, tack, vi hörde att det gnisslande första gången. Vi behöver inte höra det gång på gång.

- Folk som ständigt snörvlar, harklar sig och drar in snor i munnen när de är förkylda. Jag vet inte hur det är med er, men mina föräldrar lärde mig när jag var runt tre år gammal att man kan ta en näsduk och snyta sig om man är snorig. Jag beklagar att du inte fick någon sådan uppfostran.

- Folk som spelar hög musik eller reels/tiktoks på hög volym ute bland folk. Använd hörlurar eller låt telefonen vila, tack. Och om någon nu ska försöka dra argumentet att alla inte har råd med hörlurar eller att man faktiskt kan glömma hörlurarna hemma, då kan man ägna sig åt någon aktivitet som inte behövs göras på högsta volym. Läsa en bok till exempel. Och om man verkligen inte kan vänta med att se på TikTok tills man kommer hem kan man se utan ljud. Jag lovar, du dör inte bara för att du inte kan höra en AI-genererad röst, speciellt inte om videon dessutom är textad.

- när man letar efter något och frågar "har du sett den?" men de inte gjort det, sen fortsätter man leta och tio sekunder senare får man frågan "har du hittat den?". Om jag hade hittat den skulle jag väl knappast gå omkring och leta fortfarande, eller...?
    Samma sak när man frågar om någon sett saken man letar efter och får till svar "nej, var har du lagt den?".
    Eller om det uppenbarligen är en sak som var framme nyss men som försvann för någon minut sedan, och man får till svar "men du hade den ju igår?".

😁

• Anonym (Frida)
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:22:22 följande:

Folk som inte kan gå ut från ett kök utan att lämna  precis ALLA skåpluckor vidöppna. Jag blir fullkomligt skogstokig på det.

Såg ett avsnitt med dr phil för ett tag sen. Han intervjuade ett par och kvinnan var nära att ta ut skilsmässa pga att hennes man ALLTID gjorde så. Då berättade dr phil att han är precis likadan och att hans fru fullkomligt avskyr det.

Är detta typiskt män? Varför är det så förbannat svårt att stänga efter man tagit det man behöver???? DrömmerDemon

Haha min man är likadan. Och antalet gånger han har med full kraft drämt huvudet i skåpsluckan kan jag inte ens räkna till. Ändå lär han sig aldrig. Håhåjaja.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-07-18 08:30:31 följande:

Elsparkcyklar som kör på trottoarer är nog ännu mer irriterande än stora barn som cyklar.
    Höll på att bli överkörd av en yngre men vuxen förmåga när jag gick ut från ett café igår.
    Ska man behöva titta lika noga som när man går över ett övergångsställe innan man lämnar en port, butik eller restaurang för att en voj kanske åker förbi i högsta fart?

Fullt rimligt att bli irriterad på. Jag har tänkt att det borde införas körkort för elsparkcyklar såväl som cyklar med tanke på hur många olyckor som inträffat med dessa i staden där jag bor. Folk som cyklar på gågator med cykelförbud och folk som ramlat med elsparkcykel och slagit halvt ihjäl sig. Är man inte kapabel att framföra dessa fordon på ett säkert sätt ska man inte använda dem.
  • Anonym (Frida)
    Mayjel skrev 2025-08-13 03:31:18 följande:

Folk som påstår att Ahlgrens bilar smakar precis likadant, alla tre, något som bl.a. Livsmedelsverket felaktigt hävdar. 

Vet inte varför detta gör mig så orimligt irriterad. Kanske för att jag själv gjort flera blindtester på dessa bilar och gissat rätt färg varje gång. De rosa är hallon, de gröna päron och de vita nån svårdefinierad smak, som dock skiljer sig starkt från de andra två. 

Undrar om L.V. ljuger medvetet eller om de bara har skadade smaklökar eller nåt. Jag gillar endast de rosa bilarna. Såpass stor skillnad känner jag i de olika smakerna.

Vissa människor har inte så starka smaklökar. Vissa kanske bara vräker i sig bilarna utan att ta någon notis om hur de smakar.

Vissa hävdar att vatten inte smakar något. Men har man druckit kranvatten i övre Norrland vet man att det är en helt annan smak på det vattnet än det är i storstäderna. Vatten på flaska (icke smaksatt alltså) smakar också olika om det är glasflaska eller plastflaska.

Att Ahlgrens bilar har olika smak beroende på färg håller jag med om. Den rosa är godast.
  • Anonym (Frida)
    Mayjel skrev 2025-08-13 13:42:44 följande:
    Det är min tanke också. Att de har sämre utvecklade smaklökar. 

Antar att det som irriterar mig i denna, annars rätt så triviala fråga, är väl att de ofta inte vill erkänna sitt sämre smaksinne utan istället avfärdar oss som har en annan åsikt, lite nonchalant så där.
    Kärnan i det hela är väl då inte godiset i sig utan mer en oförmåga hos vissa att se någon annans perspektiv. 
    Jag håller med. Kanske är det en ovilja att erkänna att man inte kan uppfatta små detaljer, att man då kanske verkar lite "dummare"? Eller kanske bara tror att andra inbillar sig, typ att om något är rosa så smakar det hallon, oavsett om det gör det eller ej? Och då känner de sig kanske lite smartare, typ "ha! Ni kan inte lura mig, alla smakar likadant fast ni försöker påstå att de har olika smaker, men det går jag inte på! Tji fick ni!" 😁

Att framför allt personer som röker har både sämre luktsinne och smaksinne är något de själva sällan vill erkänna. Jag fick en gång extremt sur mjölk i kaffet hemma hos en rökare, men hen tyckte inte alls att mjölken vare sig smakade eller luktade dåligt så hen fortsatte dricka glatt och tyckte jag var fjantig och oartig som klagade på mjölken... Tills det ramlade ut en stor gul klump rakt ner i kaffet för rökaren...
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-08-17 02:39:07 följande:

Folk som hostar utan att hålla för munnen.

Fullt rimligt att irritera sig på, speciellt efter att vi genomgått en pandemi under två års tid där till och med småbarn fattade hur viktigt det var att hålla för munnen. Att vissa vuxna aldrig fattade är rätt tragiskt.
  • Anonym (Frida)

- Folk som dränker sina kläder i sköljmedel 
    - folk som pratar på bio, eller sitter med telefoner under filmen 
    - folk som tuggar högt, pratar med mat i munnen, tuggar med öppen mun, rapar högljutt, sörplar, pratar om ofräscha saker när man äter
    - personer som pratar med högtalarfunktionen på bland folk som inte bett om att höra samtalet 
    - folk som kletar tuggummi överallt, eller slänger snus överallt 
    - folk som vejpar överallt (det stinker, men det märker inte folk som själva röker)
    - folk som skräpar ner 
    - personer som invaderar ens personliga space, extra irritation om personen ifråga har vidrig andedräkt
    - hundägare som låter sina hundar springa hur som helst på gågatan, hundägare som inte plockar upp efter sina hundar när de uträttat behov 
    - ... Och såklart hundägare som drar till med argumentet "jamen vilda djur bajsar ju i naturen, varför ska jag då plocka upp efter mitt djur?'

(Och nej, jag är ingen hundhatare, jag har haft hundar i princip hela mitt liv. Det är inte hundarna i sig jag stör mig på utan deras oansvariga ägare)

• Anonym (Frida)
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-08-30 18:07:12 följande:
    Ja, alltid när det ska tipsas om hur man äter billigt här på FL t.ex. så ska det tjatas om storkok.

På tal om vuxna människor med fjantiga ord, så "mackisar och köttisar" om makaroner och köttbullar eller "chirre" om chips. Det vänder sig i magen.
    Nu blev jag påmind om när jag sommarjobbade i glasskiosk som tonåring och kunde få märkliga beställningar. Typ någon som bad om att få en "bubbo" och jag inte hade någon aning om vad de pratade om. Där stod jag och försökte förklara "eh... vi har ingen glass som heter så, det vi har är de som står här i backarna" och så fick jag ett irriterat svar "ja, jag vill ha bubbo, jag ser ju att du har det här, varför säger du att ni inte har det?! Jag ska ringa till din chef och berätta vilken dålig service det är här sen ni sommarjobbare började! Den förra som jobbade här gav mig ALLTID vad jag ville ha!" och till slut fattade jag... "Bubbo" var ett barnsligt ord för jordgubbsglass. Och så blev jag behandlad som om jag vore dum i huvudet bara för att jag inte fattade deras bebisspråk.

En annan gång blev jag tillfrågad om jag sålde "vurre". Det tog lång tid innan jag lyckades få kunden att förklara att "vurre" betyder varmkorv. Vilket vi inte hade... Det fick jag mycket skit för, som om jag, en ung tonåring som tjänade minimalt med pengar och hade jobbat där i mindre än en månad, bestämde vad som skulle få säljas i en glasskiosk.

Detta var på tiden då ingen hade smartphone och hade man haft det för att snabbt kunna googla dessa uttryck hade man väl förlorat jobbet för att man stirrat i telefonen under arbetstid, något som kunnat undvikas bara dessa kunder kunde uttrycka sig som vuxna människor 😆
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?