Inlägg från: Anonym (Mat_mat_och_mat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mat_mat_och_mat)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Att allt verkar gå ut på att äta och visa upp sin mat på sociala medier idag. Precis som att livet bara går ut på att stoppa i sig en massa mat och godsaker och göda magen och tillfredsställa smaklökarna. Har vuxna människor verkligen inte mer fantasi än så? Sen att folk överlag blivit så fruktansvärt egoistiska numer. Inte ens de som är släkt och vänner verkar bry sig mycket om varandra.

Folk som alltid måste hänvisa till undersökningar och statistik för att "bevisa" att någon har fel. Varken undersökningar, forskning eller statistik kan "motbevisa" en människas upplevelse och/ eller erfarenhet av något.

Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-16 15:47:55 följande:
    Båda uttalen av arkitekt är korrekta. Men min högst personliga åsikt är att med K låter snobbigt och pretto. 
    Nej, det är tjex som låter snobbigt och pretto, det sa ju alltid finare äldre damer när man var barn. Fan vad man störde sig på det. Det heter kex.
    Anonym (Mohammed) skrev 2025-06-18 22:09:53 följande:

Folk som stör sig på att andra kissar utomhus såvida man inte gör det mitt bland andra.

Ja, och att det är böter på att pissa mot en husvägg t.ex. där ingen ser.
    burleskburkläsk skrev 2025-06-22 21:03:09 följande:

Narcissister 

Många har starka narcissistiska drag utan att veta om det. En person som mest bara pratar om sig själv men är däligt på att lyssna eller inte alls lyssnar på vad man säger, där ringer varningsklockan direkt, och jag lovar dig att det finns en hel del sådana personer.
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:25:41 följande:

En sak till som jag hör ofta och stör mig extremt mycket på.

"Man börjar ju tycka...." "man känner väl att..."

Säg:

"JAG börjar ju tycka..." "JAG känner..."

Faktiskt rätt knepigt det där. Vissa säger att man ska skriva "jag" istället för "man", eftersom "man" låter som man talar för alla. Samtidigt som den som hela tiden skriver "jag" kan uppfattas som väldigt ego.
    Snälla Killen skrev 2025-07-01 01:07:44 följande:

På tal om surgubbar... De är väldigt irriterande individer som aldrig inser när de har fel och alltid vill ha sista ordet, oavsett rätt eller fel 🙃

Väldigt irriterande folkslag... Men samtidigt lite gulliga 😅

Finns en del av dem både på Flashback och här på FL. Men värst är nog surgubbarna som hänger i olika politiska facebook-grupper. Verkligen inrotade i sina inskränkta uppfattningar och benhårda mot att ändra ett uns i sina sätt att tänka.
    Anonym (Jovial) skrev 2025-07-10 14:57:46 följande:

Jag blir irriterad på folk som flikar in "svåra ord" enbart i syftet att låta viktiga. "hegemonin" är ett av orden som irriterar mig så fort jag ser den står skrivet.

Får alltid en bild av en person med stram, "viktigt" ansiktsuttryck, tar sig själv på för stort allvar, använder halsduk för att inte bli förkyld och snörvlar mycket. Har en snusnäsduk i tyg som den återanvänder.

Ja, ni hör ju, irriterar mig orimligt mycket.

Jag tycker det mesta är avhängigt av hur personen allmänt är som slänger sig med de svårare/ finare orden. Finns de som vill verka viktiga, andra kanske bara vill tillföra andra något.
    Anonym (Jovial) skrev 2025-07-15 15:45:02 följande:
    Menar du bilda någon att använda ett mer avancerat språkbruk?
    Det irriterar mig desto mer.
    Jag tycker som sagt inte att man ska döma en person efter orden han säger, men det brukar märkas på SÄTTET personen säger orden på, om denne vill verka viktig eller på något sätt överlägsen. Jag känner och har känt en del personer som helt enkelt gillar att slänga sig med en del finare/ svårare ord, men som samtidigt är så pass "pedagogiska" i sina sätt att prata att man förstår dem ändå. dvs de blandar orden med att prata "vardagligt" språk.
    Anonym (Down) skrev 2025-07-16 14:00:52 följande:

Irriterad på alla missbrukare! Smyg alkoholister o hobby knarkare och även dom som är i träsket. 
    Men sen dom som slutat.....dom ska minsann ha ,orkester, pokaler och ryggdunk ...hejja va duktiga.  Men vi som alltid låter bli då? Äh vi är bara tråkiga

Jag har tagit upp detta i en tidigare tråd. Missbruk sägs vara en "sjukdom" och bero på gener, och högdraget hänvisar man till forskning som bekräftar det, bara för att slippa se eller känna det egna ansvaret. Jag har jobbat en del inom socialtjänsten (bara deltid dock) och har sett med egna ögon hur missbrukare vi hade att göra med åkte in och ut på olika behandlingshem utan att bättra sig eller ens ha en vilja att sluta dricka och droga. Dessa behandlingar (och det var många) var alltså för oss som att slänga pengar i sjön. Det värsta är när man har sett dem lulla runt på samhället kanonfulla och sitta och dricka och droga helt öppet, för att sen gå till sockontoret och gnälla över att de bara får halv norm, för att de är aktiva i missbruket, "det räcker ju inte till mat". Nä, tacka fan för det när ni super/ drogar upp pengarna!

Många som tycker synd om missbrukare (det finns dock undantag med väldigt tragiska livsöden och verklig psykisk ohälsa ska tilläggas), men många av dem har verkligen sig själva att skylla, eftersom de tycker att livet ska vara en fest varje dag, på bekostnad av alla som plikttroget arbetar och betalar skatt. Ju mer jag tänker på det, ju mer arg blir jag.
    Anonym (Dr Krall) skrev 2025-07-16 14:36:30 följande:

Kan känna viss irritation gentemot hur man i dagligt tal börjat beskriva personer i psykologiska termer.

Det tycks vimla  av psykopater, narcissister och andra diagnoser ute i umgängesliv och på jobbet. 

Är det verkligen så svårt att beskriva en person som driven, fokuserad och resultatinriktad, utan att ta till psykiatriska diagnoser?

Varför har ovanstående personlighetsdrag plötsligt blivit så oönskade, när de för inte så förfärligt länge sedan sågs som positiva?

Någonting har hänt i vårt samhälle och detta irriterar mig

Det har jag också reagerat starkt på. Man måste tydligen hålla balansgången på pricken för att inte bli stämplad som något. Lär ju inte finnas många "normala" om man ska diagnosticera och sjukförklara så mycket beteenden.
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?