Anonym (Down) skrev 2025-07-16 14:00:52 följande:
Irriterad på alla missbrukare! Smyg alkoholister o hobby knarkare och även dom som är i träsket.
Men sen dom som slutat.....dom ska minsann ha ,orkester, pokaler och ryggdunk ...hejja va duktiga. Men vi som alltid låter bli då? Äh vi är bara tråkiga
Jag har tagit upp detta i en tidigare tråd. Missbruk sägs vara en "sjukdom" och bero på gener, och högdraget hänvisar man till forskning som bekräftar det, bara för att slippa se eller känna det egna ansvaret. Jag har jobbat en del inom socialtjänsten (bara deltid dock) och har sett med egna ögon hur missbrukare vi hade att göra med åkte in och ut på olika behandlingshem utan att bättra sig eller ens ha en vilja att sluta dricka och droga. Dessa behandlingar (och det var många) var alltså för oss som att slänga pengar i sjön. Det värsta är när man har sett dem lulla runt på samhället kanonfulla och sitta och dricka och droga helt öppet, för att sen gå till sockontoret och gnälla över att de bara får halv norm, för att de är aktiva i missbruket, "det räcker ju inte till mat". Nä, tacka fan för det när ni super/ drogar upp pengarna!
Många som tycker synd om missbrukare (det finns dock undantag med väldigt tragiska livsöden och verklig psykisk ohälsa ska tilläggas), men många av dem har verkligen sig själva att skylla, eftersom de tycker att livet ska vara en fest varje dag, på bekostnad av alla som plikttroget arbetar och betalar skatt. Ju mer jag tänker på det, ju mer arg blir jag.