Inlägg från: Anonym (Äckliga lukter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äckliga lukter)

Vad blir du orimligt irriterad över?

När folk använder otroliga mängder av en äcklig parfym. Det ska inte stinka i en hiss 5 minuter efter någon varit där i en minut av fruktansvärt illaluktande parfym. 
    Ja, även dyr parfym kan stinka och all parfym gör det i stora mängder.
    Vad hände med en diskret och classy droppe bakom örat och en på handleden?
    Tanter och 13-25 av båda kön luktar värst! Karlar som dränkt sig i Axe är inte heller kul. Ofta är de säkert rökare också eftersom de helt verkar ha tappat luktsinnet och känslan för vad som är okej, men långt ifrån alltid.

Anonym (A) skrev 2025-06-15 09:57:58 följande:
    Eller hur, haha. 

Butikspersonalen är tillsagda att vara artiga och får betalt för det. De är inte där som privatpersoner. Alla måste handla och det borde inte vara tvång att det medför social interaktion. Så reglerna om hyfs är lite flytande. Jag pratar i telefonen i kassan men brukar hälsa om dom hälsar.
    Det är triggade med människor som behandlar servicepersonal som luft.
    Avsluta samtalet innan du går till kassan eller ursäkta dig och hälsa på personen i kassan.
    Likväl så ska servicepersonal vara serviceminded och självklart ska de hälsa på dig! 

Du hälsar inte heller på personalen om du går ut och äter eller på hantverkare som kommer hem till dig om du pratar i telefon?
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-15 21:45:00 följande:
    Inte bara kan - utan är på riktigt!
    Också skottpengar på de som ligger i typ 90 -100 i ytterfil och vägrar byta tillbaka.
    Ytterfilen är till för omkörning! Kör om och gå tillbaka till högerfil.
    Förra sommaren hamnade jag bakom, och kom till slut om, en kärring som satt och körde 70 på E4 utanför Norrköping!
    Snacka om trafikfara!
    Hon var helt ovetande om övrig trafik. 
    Jag med husvagn och ett gäng lastbilar bakom mg  ... jag kan ju inte bara gå upp i rök liksom.
    Hur mycket är du villig att betala en prickskytt för varje 90km/h-ekipage i ytterfilen den skjuter? 
    Är du även beredd att åka dit för stämpling till mord för att bli av med några som kör 90?
    Anonym (Q) skrev 2025-06-15 19:32:47 följande:

Jag tycker att många har skrivit helt rimliga saker att bli irriterade på. Fast det kanske är nivån på irritationen som är orimlig i förhållande till "brottet"?

Jag blir orimligt irriterad på människor som går sakta i smala passager där det inte finns någon chans att gå om dem. De har naturligtvis all rätt att gå där de går i den takt de vill/kan, men jag känner hur det (helt orimligt!!) hettar till i mig när jag fastnar bakom.

Håller med. Men ännu värre med sällskap som går 3-4 i bredd så det är omöjligt att gå om.

Eller två personer som står i bredd i rulltrappor och blockerar.
    Tow2Mater skrev 2025-06-16 01:08:58 följande:
    Varför blir man orimligt irriterad på något som lätt går att lösa med ett enkelt 'ursäkta mig, kan jag få komma förbi"?
    Det går utmärkt ofta, speciellt om det bara är två som står i rulltrappan. Fast varför ska man ens behövs säga till om något så grundläggande? Däri ligger irritationen även om den kanske inte alltid blir orimlig av det.
    Ett gäng på 5-6 personer som pratar högt sinsemellan och ignorerar stressade personer som vill fram i rulltrappan däremot. Klart irriterande och brist på folkvett.
    Dessutom vet alla hur man åker rulltrappa i Sverige (stå till höger, gå om på vänster som så ofta annars) och alla med respekt för omgivningen förstår också att man inte går flera personer i bredd på en livlig stadsgata som frekventeras av många personer. 
    Lika självklart som att man inte tränger sig i köer.

Blir du aldrig irriterad på att du måste be någon snällt om självklarheter? Tänk att någon som sitter i sin bil parkerat tillfälligt utanför din infart så att du inte kommer till jobbet, men inte ens när du går in i din egen bil reagerar den andra föraren. Inte förrän du frågar snällt så flyttar personen bilen. Hade det inte ens varit lite irriterande?
    Hornper skrev 2025-06-15 20:48:24 följande:

Alla idiotiska " lektrådar" här på FL.

Vilken tur att det inte finns krav på att delta om man tycker så😉
    Hornper skrev 2025-06-16 11:48:09 följande:
    Stämmer än så länge. Men snart 
    kommer det! "Hej medlem! Vill du vara kvar här måste du 
    skicka in ett ord som har samma begynnelsebokstav som den maträtt du åt till lunch igår!" 
    🤣🤣
    Anonym (Hänsyn) skrev 2025-06-16 12:11:22 följande:
    Eller de som uttalar arkitekt med K vid första K:et. Det är tycker jag oerhört snobbigt och/eller pretto. 
    För att inte tala om hur fossilt det låter! Bara gamlingar som fortfarande säger så.

När det kommer till ord finns det nog inget som kan få mina trumhinnor att rysa så mycket som när någon säger ordenkligt istället för ordentligt.
    Eller pocorn istället för popcorn.
    Anonym (Öbo) skrev 2025-06-16 18:53:26 följande:
    Håller med.

Det finns ett par prakt exempel på Sveriges Radio som verkligen låter så illa att jag inte ens orkar lyssna på deras reportage.

En är katastrofalt nasal och smaskar hela tiden när hon pratar.
    En överdriver sina betoningar.
    En annan säger"äjj" istället för "r". Tänk "joligt" istället för "roligt".

Sen när det kommer till "mej" vs "mi" så är det så jag säger också och jag kommer då rakt inte från Stureplan eller någon annanstans ens i närheten av Stockholm.
    Tänkte på det också, att jag aldrig hört någon i Stockholm som säger mi istället för mig/mej. Det är mer andra/någon annan dialekter som uttalar det så. Fast just vilka kan jag inte komma på:D
    Anonym (Vantrövling) skrev 2025-06-17 08:01:06 följande:
    Hur uttalar du då

Keramik (ett grekiskt ord som anpassats till svenska och då fått Tje-uttal)
    Kedja
    Kemi
    Kela
    Kejsare

Ord med Ke som uttalas Ke är vanligen låneord, som kebab, kelt eller kevlar.
    Tje-uttalet är lite mer svenskt faktiskt.

Men båda är fullt godkända.
    Intressant att låneord vanligen uttalas ke men gammalsvenska ord med tje-ljud. Aldrig hört eller tänkt på det förut. Tack!
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?