Inlägg från: Anonym (Öbo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Öbo)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Anonym (trollmor) skrev 2025-06-14 14:43:39 följande:

Jag HATAR turister. Bor i en liten sömnig stad där det inte händer särskilt mycket vilket passar mig utmärkt. Tills sommaren kommer vill säga...

Vår lilla stad huserar en av landets mest besökta temaparker och den drar hit tyskar, danskar, nederländare, norrmän, stockholmare, fan och hans moster!!!!!

Det blir en invasion i klass med Egyptens gräshoppor. Ingen av dem verkar ha tagit med hjärnan på semestern. Jag har varit med om att husbilar backat i rondeller, backat mot enkelriktat, folk som stannar i rondeller och korsningar för att läsa kartan, folk som campat i lekparker, tyska ungar som använt frysdiskarna på Ica som klätterställningar.

De beter sig som om hela stan är en enda stor semesteranläggning och att vi som bor här finns till för turisternas nöje och bekvämlighet. ÅK HEM FÖR HELVETE!!!

Jag bor också i en turiststad, eller för den delen hela regionen är ett semesterparadis för folk på sommaren.

Jag tycker att det är roligt när stan vaknar, när det är liv och rörelse överallt!

Sen finns det såklart rötägg också men den stora majoriteten välkomnar jag med öppna armar.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-06-15 21:09:44 följande:

Människor med talfel och konstiga uttal, ex. läspande och såna som inte uttalar ?r? ordentligt utan säger det mer som ett franskt ?j?. Inte så schjoligt att höra på. 

Folk med skarpa ?s?, de för ett nästan visslande ljud när de uttalar bokstaven. Blir så irriterad då jag tycker det låter både gällt och förbannat snobbigt. 

Apropå detta - Stureplans-dialekt där de uttalar ?i? på samma sätt som fiskargubbarna på Tjörn. Svårt att beskriva hur det låter men jag blir verkligen orimligt irriterad av att höra på dem. Paolo Robertos ex-flickvän Elin Härkönen pratade på det sättet. Istället för att uttala ordet ?mej? så sa hon ?miiii? 😣😡

Håller med.

Det finns ett par prakt exempel på Sveriges Radio som verkligen låter så illa att jag inte ens orkar lyssna på deras reportage.

En är katastrofalt nasal och smaskar hela tiden när hon pratar.
    En överdriver sina betoningar.
    En annan säger"äjj" istället för "r". Tänk "joligt" istället för "roligt".

Sen när det kommer till "mej" vs "mi" så är det så jag säger också och jag kommer då rakt inte från Stureplan eller någon annanstans ens i närheten av Stockholm.
  • Anonym (Öbo)
    Jimmy75 skrev 2025-06-16 09:03:56 följande:

Eller alla dessa människor som inte bara kan säga "rivet citronskal"....näe zest måste man tydligen säga så att man är lika piffig som den där barfotafjanten (förlåt Ernst nu fick du också en skopa). När jag nu är inne på uttal - nyhetsuppläsare och sportkommentatorer som inte kan uttala Schweiz rätt. Jag köper att det kan finnas variation i allmänheten, men ska du sitta och ha betalt för att babbla om det i teve får du f-n se till att lära dig tala korrekt. Hur man får den stavningen till att låta "sväjts" eller "sväjtj" är helt bortom mig, ändå gör varenda förbannade sportkommentator det. Det är så att jag tycker det är pinsamt att vi är från samma land och talar samma språk....nej vänta, det gör vi tydligen inte.

Reta sig orimligt mycket var det va?

Du har väl inte missat Gustav Fridolins "Skets"?  Tungan ute

• Anonym (Öbo)
    Anonym (Mat_mat_och_mat) skrev 2025-06-16 19:02:53 följande:
    Nej, det är tjex som låter snobbigt och pretto, det sa ju alltid finare äldre damer när man var barn. Fan vad man störde sig på det. Det heter kex.
    Vadå nej

Personen sa sin åsikt, vad som låter si eller så är en högst personlig åsikt.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-06-18 23:33:51 följande:

Fånar som överskattar sig själva och ljuger ihop en massa självförhärligande goja, hur populära de är, att tjejer skulle tycka att de var attraktiva. Vimlar av såna mytomaner online, ofta män. Inte minst på detta forum. 

För att inte tala om alla (speciellt kvinnor) som tror att de ser yngre ut än de är. Fast det är nästan mer komiskt än irriterande.

Gott om dem här på sajten.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Hatar allt) skrev 2025-06-19 04:55:56 följande:

-Hatar turister typ mest av allt. Kommer hit som en renhjord och förstör natur, bajsar mitt på stigarna och är tamejfan överallt när man försöker finna en lugn plats i naturen.
    -Bor i en stad uppe i norr och hatar sörlänningar som bosätter sig här och tror att de är coolast i världen, exotifierar skiten ur samerna och har en instakonto som typ heter "Sarainthenorth".
    -Folk som inte använder hörlurar
    - Män som använder sig av whataboutism varje gång det talas om något som har det minsta lilla med könsdynamik att göra. "Hade det varit en kvinna som våldtagit det där barnet så hade det inte ens blivit en nyhet".
    - Människor som gör mycket ljud ifrån sig på bussar, tåg etc. 
    - När folk gnäller över priserna som att inte majoriteten av befolkningen lever i egentligt överflöd.
    - Folk vars största trauma är att deras mor/farförälder har dött. Liksom, gamlingar dör, sörj ett par dagar och gå vidare sen.

Tack för att jag fick avreagera mig. Kul tråd

Appropå turister som jag iofs inte ha så mycket emot... fastlänningar som sk besöka "öjn" när de åker till Gotland.

Nej, ingen jävel säger öjn här!!!

Ska de nödvändigtvis uttala som det gjordes på Gotland för så är det rätta ordet "åji".
    Nu för tiden säger även gotlänningarna faktiskt ön.

GGGRRRRRR!!!!
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-19 05:30:57 följande:

Ska inte säga att det är mitt största trauma i livet men det var svårt att mista sin gamla mor.
    Hon var 92, men det spelar ingen roll. Hon var min mamma.

Tror du på allvar att man kommer över förlusten av sin mor på "ett par dagar"?

Du irriterar mig.
    Ja, det var hjärtlöst skrivet.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-06-19 09:08:33 följande:
    Hahaha var precis det jag skrev innan jag hann läsa ditt inlägg😄

Det är väldigt vanligt att andra kvinnor skriver att de ser så himla mycket yngre ut.
    Kul att vi tänkte samma tanke samtidigt!
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-06-19 13:42:36 följande:

Håller inte med dig. Det är ganska vanligt att folk (speciellt kvinnor, som har bättre hudvård än män) ser yngre ut idag, jämfört med förr då folk numera är allmänt mer hälsomedvetna kring rökning, sprit, solexponering, näringslära etc. 

Går inte att jämföra riktigt med männens evigt tröttsamma påfågleri och rena fåfänga. Att på allvar tro att ex. tjejer inom serviceyrken flirtar med dem är bara så patetiskt och irriterande. 

Dumeter, de jämför sig väl inte med hur folk såg ut förr heller.

Jag minns från barndom de flesta kvinnor 40+ med permanentat hår och rockklänning. Ska jag jämföra mig med dessa, eller med övriga jämnåriga tycker du?
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Knubbis) skrev 2025-06-19 14:19:29 följande:

Nej, det är du som kommer med rena dumheter. 

Självklart jämför vi oss med  föregående generationer. Annars hade man ju inte vetat om man ser yngre ut än man är. Och även med yngre generationer, de man ser ut att tillhöra, rent åldersmässigt.

Vi kommer nog inte längre. 
    Din mycket märkliga inställning orkar jag inte dividera mer om.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-19 14:40:20 följande:
    Jag är helt inne på din linje.
    Självklart jömför man med andra personer i sin egen ålder och inte med hur mormor såg när hon var i samma ålder.
    Tack, ja det känns ju helt självklart.

Undrar om personen jämför moderna bilar med bilar från 60-talet också.
    "För min bil är sååååååååååååå modern och strömlinjeformad, faaaaaaaaaaaaktiskt"!

Och inte istället jämför bilar av ungefär samma årsmodell så att det blir en logisk jämförelse.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Surgubbe) skrev 2025-06-29 22:50:42 följande:
    Njaa, lakrits eller lakriis. Nämn en stor folksport i Värmland som börjar på O
    Ooorally
    Eller fonetiskt i Norrköping:
    Ä du gaaln. ska du kaste glas på trottoarn?? Hunna kan ju fåt i tassa!
    Att skriva fonetiskt är inte alltid alls rätt.
    Från Västergötland :
    Än sa  va snäll ve suggera, annars kan de bita ihjäl smågresa.

Dialekter är bara så underbara!
    Så - får väl vara orimligt irriterad att dialekter försvinner.
    Kund int säg de bätta själv!

Hälsar en glad gotlänning. (Som dock inte pratar bred dialekt.)
  • Anonym (Öbo)
    Mayjel skrev 2025-09-12 00:57:52 följande:

A-lagare. Iallafall de som står nära.

Och jag irriterar mig på folk som slänger fula epitet på sina sjuka medmänniskor.
    Tror du att de valt att bli alkoholister?

Jag blir ärligt talat skitförbannad när folk nedlåtande gnäller över "A-lagare". Så arg att jag nästan skulle kunna sopa till dem.

Mvh
    Anhörig till en numera avliden, djupt älskad människa. En människa som led svårt av sin sjukdom, alkoholism.

Nu går jag och kräks.
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-09-12 11:11:25 följande:
    Håller verkligen med dig!

Det är en fruktansvärd sjukdom som ingen vill ha. Sen att det finns bra och dåliga även bland dem, precis som alla andra människor är inget konstigt. Man behöver inte dra alla över en kam för det.
    Helt riktigt.

När jag sedan läser vad ett par andra personer tycker här i tråden (inläggen efter ditt) så häpnas jag ännu mer.

Ingen har valt att bli "A-lagare". Ingen vill vara det.
    Det är ett som är säkert.

Att håna dessa sjuka människor gör nästan att jag tappar trorn på mänskligheten.

Som sagt, idioter finns både bland alkoholister och icke-alkoholister. Ibland ser man det tydligare än annars. 
  • Anonym (Öbo)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-09-15 03:11:46 följande:
    Jag brukar också använda ryggsäck om jag ska ha med mig lite mer.
    Däremot är det ju ett Big No No att stå med ryggsäcken på i trängsel på kollektiva färdmedel! Den tar man förstås av och ställer på golvet eller bär framför sig. Sitter man ner har man den förstås i knät.
    Visst kan det vara omedvetet under en kort period som de stöter till folk, men de borde faktiskt lära sig efter första eller andra gången de bumpar in i sina medtrafikanter. 

Jag irriterar mig också på folk som tror att de kan ha på ryggsäcken och vända sig och gå omkring hur som helst på ställen där det är trängsel.

Blev nästan sopad nedför en lång rulltrappa för att han som stod framför med sin jätterygga vände sig om utan att ha koll på alla som stod bakom. Jag stod på steget under och plötsligt blir jag tillsopad med ett tättpackat sidofack i sidan av skallen och axeln. Lyckades greppa räcket, men kunde ha gått illa om en mindre eller svagare person hade stått där.
    Man bör ha koll på sin egen svängaxel med den ryggsäck man har och ta av den på allmänna färdmedel.

Jag blir orimligt irriterad på folk som ska ha roligt i rulltrappan, framför att åka säkert och undvika att stoppa upp rörelsen av människor. Kompisgäng som bara måste åka några sekunder ihopträngda istället för att stå som man bör, visst flyttar de på sig när man kommer nedspringande på vänstra kanten. Men även varit med om kyssande eller youtubekollande par, gissningsvis turisttonåringar, som står framför en där det tar tid innan de uppfattar att man kan vilja komma förbi. De hör inte och ser inte när de är upptagna med sitt mitt i rulltrappan. 🤬
    Jag irriterar mig mycket på turister som besöker "min" ö och verkar tro att de äger den. Att det ska förbi och fram till vilket pris som helst och blockerar  gatukorsningarna när de inte vet vart de ska.
    Värst är när de irrar runt och kör mot enkelriktat i innerstan, som dessutom har bilförbud!

Sen kan de gärna sluta gnälla över att allt är så dyrt här. Så brukar det vara på turistorter liksom. Tänk istället på oss bofasta som också får dras med dessa turistpriser... som tack och lov oftast är säsongsbundna.

Dock gillar jag de skötsamma turisterna och älskar sommaren när stan sprudlar av liv!
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?