Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-09-15 03:11:46 följande:
Jag brukar också använda ryggsäck om jag ska ha med mig lite mer.
Däremot är det ju ett Big No No att stå med ryggsäcken på i trängsel på kollektiva färdmedel! Den tar man förstås av och ställer på golvet eller bär framför sig. Sitter man ner har man den förstås i knät.
Visst kan det vara omedvetet under en kort period som de stöter till folk, men de borde faktiskt lära sig efter första eller andra gången de bumpar in i sina medtrafikanter.
Jag irriterar mig också på folk som tror att de kan ha på ryggsäcken och vända sig och gå omkring hur som helst på ställen där det är trängsel.
Blev nästan sopad nedför en lång rulltrappa för att han som stod framför med sin jätterygga vände sig om utan att ha koll på alla som stod bakom. Jag stod på steget under och plötsligt blir jag tillsopad med ett tättpackat sidofack i sidan av skallen och axeln. Lyckades greppa räcket, men kunde ha gått illa om en mindre eller svagare person hade stått där.
Man bör ha koll på sin egen svängaxel med den ryggsäck man har och ta av den på allmänna färdmedel.
Jag blir orimligt irriterad på folk som ska ha roligt i rulltrappan, framför att åka säkert och undvika att stoppa upp rörelsen av människor. Kompisgäng som bara måste åka några sekunder ihopträngda istället för att stå som man bör, visst flyttar de på sig när man kommer nedspringande på vänstra kanten. Men även varit med om kyssande eller youtubekollande par, gissningsvis turisttonåringar, som står framför en där det tar tid innan de uppfattar att man kan vilja komma förbi. De hör inte och ser inte när de är upptagna med sitt mitt i rulltrappan. 🤬
Jag irriterar mig mycket på turister som besöker "min" ö och verkar tro att de äger den. Att det ska förbi och fram till vilket pris som helst och blockerar gatukorsningarna när de inte vet vart de ska.
Värst är när de irrar runt och kör mot enkelriktat i innerstan, som dessutom har bilförbud!
Sen kan de gärna sluta gnälla över att allt är så dyrt här. Så brukar det vara på turistorter liksom. Tänk istället på oss bofasta som också får dras med dessa turistpriser... som tack och lov oftast är säsongsbundna.
Dock gillar jag de skötsamma turisterna och älskar sommaren när stan sprudlar av liv!