fornminne skrev 2025-06-17 05:13:06 följande:
TS skriver att han inte orkar längre. Tycker du då att det är lämpligt att skriva så? Även om du givetvis har rätt till din åsikt.
Man kan aldrig ?laga? någon annan. Det kan bara personen själv göra, med professionell hjälp om det behövs. Däremot kan man vara ett stöd. Det kan gälla en partner, en vän eller någon annan närstående. Och man kan fortsätta vara ett stöd även om man inte är ihop längre. Men går det ut för mycket över ens egen hälsa, kanske det inte fungerar.
Människor som mår dåligt behöver hjälp av andra än sin partner, samt stöd av fler än bara en person.
Det är absolut lämpligt att skriva så, särskilt i detta läge. Man kan inte bara skriva det folk vill höra. Ibland är det obekvämt med åsikter som skär mot ens egna men det här till livet.
Du har helt fel. Jag arbetar med detta så jag vet. Man kan laga människor och ofta är den privata hjälpen bättre än professionell. Kärlek, omtanke och att finnas där.
Orkar TS inte så är mitt råd precis som jag skrev att hitta metoder som gör att man håller distans och läsa på.