• Anonym (slut)

Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?

Jag orkar inte med min relation längre. Det handlar så ofta om att jag måste lyfta upp henne gång på gång. Hon var ?skadad? när vi träffades och jag har under 3 års tid försökt att laga henne. Men jag får inget tillbaka. Hon bara tar energi. Jag tycker synd om henne men nu orkar jag inget mer. Hon kommer säkert må otroligt mer dåligt när hennes trygghet lämnar henne. Kan jag lämna men ändå få det attt inte göra så ont för henne?

• Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?
  • Anonym (A)

Vänta till ett tillfälle när hon inte mår som sämst och glöm inte att nämna hennes positiva sidor när du gör slut. Fokusera på att du brister i din ork.

Mår hon riktigt dåligt så uppmana henne att kontakta anhöriga och vården hon förhoppningsvis har kontakt med.

• Anonym (Luke)
    Anonym (slut) skrev 2025-06-15 00:52:21 följande:

Jag orkar inte med min relation längre. Det handlar så ofta om att jag måste lyfta upp henne gång på gång. Hon var ?skadad? när vi träffades och jag har under 3 års tid försökt att laga henne. Men jag får inget tillbaka. Hon bara tar energi. Jag tycker synd om henne men nu orkar jag inget mer. Hon kommer säkert må otroligt mer dåligt när hennes trygghet lämnar henne. Kan jag lämna men ändå få det attt inte göra så ont för henne?

Gå inte och dra på det. Få det sagt så snart som möjligt men.
    * Face to face
    * Fokusera på att ni inte är kompatibla. Hon är en bra person i många avseenden.
    * Ge inte efter för vad du än gör utan kör på.

Efteråt ska du veta att oavsett vad som händer så har du bidragit positivt till hennes liv. Gå vidare i ditt liv.
  • Anonym (skötare)

Se mitt svar i ett annat inlägg gällande psykiatrivården. 

Det är fruktansvärt att lämna någon som mår dåligt. Oerhört själviskt. När jag mådde som sämst var min flickvän det bästa och ofta enda stödet som fanns. Utan henne hade jag inte levt idag. 

Nu tänker du, men mitt liv då ? Du kan hitta en distans och ändå vara ett stöd för henne. Om du inte lyckats laga henne på tre år gör du något fel. Läs på mer och hitta andra sätt. Om du älskar henne lämnar du inte henne p  g a detta. Du kommer ångra dig livet ut om du lämnar någon i nöd. Så gör man bara inte om man är en god person. 

Älskar du henne inte ? Då är det en annan sak men älskar du henne kan inget rättfärdiga att du sviker henne så. 

Förmodligen det sista svaret du ville ha men jag är ärlig och säger min åsikt. Nu har du den och du gör precis som du vill. 

• fornminne
    Anonym (skötare) skrev 2025-06-17 04:47:21 följande:

Det är fruktansvärt att lämna någon som mår dåligt. Oerhört själviskt. När jag mådde som sämst var min flickvän det bästa och ofta enda stödet som fanns. Utan henne hade jag inte levt idag. 

Nu tänker du, men mitt liv då ? Du kan hitta en distans och ändå vara ett stöd för henne. Om du inte lyckats laga henne på tre år gör du något fel. Läs på mer och hitta andra sätt. Om du älskar henne lämnar du inte henne p  g a detta. Du kommer ångra dig livet ut om du lämnar någon i nöd. Så gör man bara inte om man är en god person. 

Älskar du henne inte ? Då är det en annan sak men älskar du henne kan inget rättfärdiga att du sviker henne så. 

Förmodligen det sista svaret du ville ha men jag är ärlig och säger min åsikt. Nu har du den och du gör precis som du vill. 

TS skriver att han inte orkar längre. Tycker du då att det är lämpligt att skriva så? Även om du givetvis har rätt till din åsikt.

Man kan aldrig ?laga? någon annan. Det kan bara personen själv göra, med professionell hjälp om det behövs. Däremot kan man vara ett stöd. Det kan gälla en partner, en vän eller någon annan närstående. Och man kan fortsätta vara ett stöd även om man inte är ihop längre. Men går det ut för mycket över ens egen hälsa, kanske det inte fungerar. 

Människor som mår dåligt behöver hjälp av andra än sin partner, samt stöd av fler än bara en person. 

• fornminne

TS, du skriver att du har försökt laga henne. Det funkar inte. Du kan inte laga henne. Däremot kan du vara ett stöd för henne. Det har du varit och nu känner du att du inte orkar mer. Du skriver att du inte får något tillbaka utan blir dränerad på energi.

Så är det ofta om man har en deprimerad partner som lägger sitt mående i ens händer. Det kan fungera ett tag, men inte i längden. Bara om partnern mår bättre. Din flickvän behöver stöd av andra än dig, oavsett om du lämnar relationen eller inte.

Anonym Skötare ovan, skriver att det vore oerhört själviskt av dig att lämna henne. Jag skulle vända på det. Det är oerhört själviskt att lägga den bördan på dig, på dina axlar, när du redan mår så dåligt. Sen gissar jag att dina känslor för tjejen har svalnat. Men oavsett skäl, bör man aldrig stanna i en relation man inte längre vill vara i. 

Sen finns det förstås bättre och sämre sätt att göra slut. Känner du att du behöver klippa banden helt, eller kan du fortsätta vara ett stöd för henne på avstånd? 

• Anonym (Bä)
    Anonym (skötare) skrev 2025-06-17 04:47:21 följande:

Nej, nej och åter nej.

Man kan inte utplåna sig själv för att rädda någon annan.

Läste du ens vad ts skrev???

"Skötare" av vad, guldhamstrar?
  • Anonym (sköldmö)

Håller med Fornminne. Att träffa en trasig partner som lägger sitt liv i ens händer, är dömt att misslyckas. Det kan aldrig bli en bra relation. Självklart kan och bör man stötta en partner som mår dåligt. Men det finns en gräns.

Din flickvän behöver stöd och hjälp av andra än dig. Om du är hennes enda trygghet, vem hade hon innan ni träffades? Hur klarade hon sig?

• Anonym (skötare)
    fornminne skrev 2025-06-17 05:13:06 följande:

TS skriver att han inte orkar längre. Tycker du då att det är lämpligt att skriva så? Även om du givetvis har rätt till din åsikt.

Man kan aldrig ?laga? någon annan. Det kan bara personen själv göra, med professionell hjälp om det behövs. Däremot kan man vara ett stöd. Det kan gälla en partner, en vän eller någon annan närstående. Och man kan fortsätta vara ett stöd även om man inte är ihop längre. Men går det ut för mycket över ens egen hälsa, kanske det inte fungerar. 

Människor som mår dåligt behöver hjälp av andra än sin partner, samt stöd av fler än bara en person. 

Det är absolut lämpligt att skriva så, särskilt i detta läge. Man kan inte bara skriva det folk vill höra. Ibland är det obekvämt med åsikter som skär mot ens egna men det här till livet. 

Du har helt fel. Jag arbetar med detta så jag vet. Man kan laga människor och ofta är den privata hjälpen bättre än professionell. Kärlek, omtanke och att finnas där. 

Orkar TS inte så är mitt råd precis som jag skrev att hitta metoder som gör att man håller distans och läsa på. 
  • Anonym (skötare)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-06-17 05:48:26 följande:

Håller med Fornminne. Att träffa en trasig partner som lägger sitt liv i ens händer, är dömt att misslyckas. Det kan aldrig bli en bra relation. Självklart kan och bör man stötta en partner som mår dåligt. Men det finns en gräns.

Din flickvän behöver stöd och hjälp av andra än dig. Om du är hennes enda trygghet, vem hade hon innan ni träffades? Hur klarade hon sig?

Inte alls. Det är jag själv ett levande bevis på. Min partner och jag firar 12 år i år. 
  • Dexter dot com
    Anonym (slut) skrev 2025-06-15 00:52:21 följande:

Det är hennes eget ansvar att "laga sig själv", inte ditt ! Hon måste komma till  insikt, söka professionell hjälp och ta tag i sina problem på eget initiativ. Det finns inga bättre sätt att lämna utan bara gå.
Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?