• Anonym (slut)

Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?

Jag orkar inte med min relation längre. Det handlar så ofta om att jag måste lyfta upp henne gång på gång. Hon var ?skadad? när vi träffades och jag har under 3 års tid försökt att laga henne. Men jag får inget tillbaka. Hon bara tar energi. Jag tycker synd om henne men nu orkar jag inget mer. Hon kommer säkert må otroligt mer dåligt när hennes trygghet lämnar henne. Kan jag lämna men ändå få det attt inte göra så ont för henne?

• Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?
  • Anonym (m)
    Anonym (Loke) skrev 2025-06-17 11:37:27 följande:

Håller inte med om att han är oansvarig. Han försökte men orkar inte ner. 

Klart du inte vill diskutera hennes ansvar i det hela. 

Vad har han gjort för att försöka? Vilka ansträngningar har han gjort? Har han tex själv tagit någon kontakt med proffesionell hjälp för att kunna hantera detta? Eller vad syftar du på?

nej hon har inget ansvar för att TS inte var att lita på
  • Anonym (Loke)
    Anonym (m) skrev 2025-06-17 11:39:14 följande:
    Och TS kunde också sagt nej, men det gjorde han inte även om han var väl medveten om läget. Så fortfarande det är han som är oansvarig, det är han som inte är att lita på.

Och att lägga det han faktiskt var medveten om på honom, är varken orealistiskt eller taskigt.

Så du fråntar henne allt ansvar för deras relation?

Det är sådana som du som gör att folk inte hjälper de som behöver hjälp. Istället för att uppmuntra folk att hjälpa så ger du dom dåligt samvete. 

• Anonym (m)
    fornminne skrev 2025-06-17 11:34:53 följande:

Han skriver att han har försökt lyfta henne i tre år, samt att han inte får något tillbaka. Tycker du inte att det räcker?

Vad har tjejen själv för ansvar? Man kan inte hjälpa att man mår dåligt, men man kan inte lägga så mycket ansvar på sin partner.

Det är HON som ska söka hjälp. Eventuellt båda. 

Generellt rekommenderar jag ingen att ge sig in i ett förhållande med någon med allvarlig psykisk ohälsa. Inte förrän det eventuellt blir bättre. Men vi vet inte hur deras relation började. Vi vet inte hur mycket han visste, det kan ha gått upp och ner, och ett förhållande är aldrig någonsin ett livslångt kontrakt.

Hur ska jag kunna svara på om det räcker, när jag inte vet vad han konkret gjort? Kan du svara på vad jag frågade? Vad har han faktiskt försökt? Har han sökt någon hjälp eller vad menar du?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara rätt att hon lägger ansvaret för att hon mår dåligt på TS, varför lägger du upp premissen att hon gör det? Vad har hon sagt till honom?

• fornminne
    Anonym (m) skrev 2025-06-17 11:42:03 följande:
    Vad har han gjort för att försöka? Vilka ansträngningar har han gjort? Har han tex själv tagit någon kontakt med proffesionell hjälp för att kunna hantera detta? Eller vad syftar du på?

nej hon har inget ansvar för att TS inte var att lita på
    Enligt din logik borde alltså människor med psykisk ohälsa aldrig ha förhållanden, om inte partnern är beredd att stanna livet ut, oavsett hur partnern själv mår.

Vilket ingen partner någonsin kan lova. Alltså får människor med psykiska problem leva som singel hela livet, om de inte blir bättre? 
  • Anonym (m)

Nej det jag menar är att TS var inte att lita på. Han gör slut pga något som han visste om redan från början. Hon har inte gjort något fel, hon visade från början vem hon var men blev ändå lurad på konfekten.

Anonym (Loke) skrev 2025-06-17 11:41:19 följande:

Så enligt dig så ska ingen hjälpa henne såvida de inte gör det resten av hennes liv. 

OK, så det är inte henne du värnar om. Du vill bara ge de som hjälper dåligt samvete. 

• fornminne
    Anonym (m) skrev 2025-06-17 11:47:25 följande:

Hur ska jag kunna svara på om det räcker, när jag inte vet vad han konkret gjort? Kan du svara på vad jag frågade? Vad har han faktiskt försökt? Har han sökt någon hjälp eller vad menar du?

Jag har aldrig påstått att det skulle vara rätt att hon lägger ansvaret för att hon mår dåligt på TS, varför lägger du upp premissen att hon gör det? Vad har hon sagt till honom?

Jag vet inte vad han har gjort eller inte gjort för henne, det får han själv svara på.

Jag kritiserar ditt påstående att det vore oansvarigt av honom att göra slut, när han visste från början att hon mådde dåligt.

Menar du att det är ett livslångt åtagande om man blir ihop med någon med psykiska problem? Eller hur menar du?

Jag tror att han tänkte som de flesta skulle ha gjort i hans situation. Han tyckte om henne och ville ge förhållandet en chans. Ville hjälpa henne. Hoppades att det skulle bli bättre. Men det blev det inte och nu har han nått vägs ände. 
  • Anonym (m)

Nej inte allt. Varför skriver du så? Har hon inte tagit något som helst ansvar för deras relation och du tror att jag vet att hon inte gjort något och tycker att det är OK?

Anonym (Loke) skrev 2025-06-17 11:45:45 följande:

Så du fråntar henne allt ansvar för deras relation?

Det är sådana som du som gör att folk inte hjälper de som behöver hjälp. Istället för att uppmuntra folk att hjälpa så ger du dom dåligt samvete. 

• Anonym (m)
    fornminne skrev 2025-06-17 11:49:52 följande:
    Enligt din logik borde alltså människor med psykisk ohälsa aldrig ha förhållanden, om inte partnern är beredd att stanna livet ut, oavsett hur partnern själv mår.

Vilket ingen partner någonsin kan lova. Alltså får människor med psykiska problem leva som singel hela livet, om de inte blir bättre? 
    Nej jag har inte sagt så. Kan du svara på mina frågor om vad du skrev istället?
  • fornminne
    Anonym (m) skrev 2025-06-17 12:01:55 följande:
    Nej jag har inte sagt så. Kan du svara på mina frågor om vad du skrev istället?
    Vilka frågor? Vill du att jag ska svara på något, får du fråga tydligare. 
  • Anonym (m)
    fornminne skrev 2025-06-17 11:56:42 följande:
    Jag vet inte vad han har gjort eller inte gjort för henne, det får han själv svara på.

Jag kritiserar ditt påstående att det vore oansvarigt av honom att göra slut, när han visste från början att hon mådde dåligt.

Menar du att det är ett livslångt åtagande om man blir ihop med någon med psykiska problem? Eller hur menar du?

Jag tror att han tänkte som de flesta skulle ha gjort i hans situation. Han tyckte om henne och ville ge förhållandet en chans. Ville hjälpa henne. Hoppades att det skulle bli bättre. Men det blev det inte och nu har han nått vägs ände. 
    Fast du påstod ju att han försökt som ett motargument till vad jag skrev, men det betydde alltså ingenting för du vet inte vad han faktiskt gjort?

Ja jag tycker man har ett långtgående ansvar när man ger sig in i ett förhållande med en sjuk person. Oavsett om det handlar om psykiskt eller fysiskt. Man vet om begränsningarna och sen gör slut just pga dem?som att tröttna på en som sitter i rullstol eller vad det nu kan vara
Svar på tråden Hur gör man slut med någon som lider av psykisk ohälsa?