• Anonym (Hjälp)

Rum utan ventilation

Hej! vi ska flytta till en annan lägenhet, ett byte. Uppe finns det två sovrum med fönster och dörrar. Men bredvid ett sovrum finns det ett rum utan fönster och ventilation, bara en dörröppning. vi vet och förstår att man inte ska sova där och kommer inte göra det, men vi tänkte kanske ha ett spelrum där, men en tve och PlayStation till barnen. dom har speltid på 2 h varje dag, så dom kommer ju inte spendera så mycket tid där. är det okej eller vad kan man annars göra med denna yta? Hjälper det och sätta in en luftrenare? Dörren står ju alltid öppen 

• Svar på tråden Rum utan ventilation
  • Anonym (P)

Det låter som ett förråd/klädkammare. Såna är det svårt att ha för många av. :) Ha prylar där för att skapa mer öppna ytor i resten av lägenheten. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (P) skrev 2025-06-15 16:14:13 följande:

Det låter som ett förråd/klädkammare. Såna är det svårt att ha för många av. :) Ha prylar där för att skapa mer öppna ytor i resten av lägenheten. 

Kan man ha en tv, PlayStation Och en soffa där Också? Som sagt, vi kommer inte spendera mycket tid där
  • Anonym (Air)

Det är ju mest lufkvaliteten man oroar sig för i det fallet. Kan bli dålig luftcirkulation och man kan bli trött i huvuder om man vistas där länge.

Det är koldioxiden man  blir trött av, om halten blir högre.

Så om ni kan få igång cirkulation av luft från något av de andra rummen till det lilla rummet, så antar jag att det är O.K. att använda som arbetsrum i alla fall.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Air) skrev 2025-06-15 17:27:41 följande:

Det är ju mest lufkvaliteten man oroar sig för i det fallet. Kan bli dålig luftcirkulation och man kan bli trött i huvuder om man vistas där länge.

Det är koldioxiden man  blir trött av, om halten blir högre.

Så om ni kan få igång cirkulation av luft från något av de andra rummen till det lilla rummet, så antar jag att det är O.K. att använda som arbetsrum i alla fall.

Kan man ha en tv, PlayStation Och en soffa där Också? Som sagt, vi kommer inte spendera mycket tid där
  • Anonym (E)

Jag hade absolut satt in spelgrejer i rummet, ha dörren öppen så det vädras lite, som du skrev så är det ju ingen som sover där, även om ett par nätter funkar 

• Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-15 15:59:36 följande:
    Rum utan ventilation

Hej! vi ska flytta till en annan lägenhet, ett byte. Uppe finns det två sovrum med fönster och dörrar. Men bredvid ett sovrum finns det ett rum utan fönster och ventilation, bara en dörröppning. vi vet och förstår att man inte ska sova där och kommer inte göra det, men vi tänkte kanske ha ett spelrum där, men en tve och PlayStation till barnen. dom har speltid på 2 h varje dag, så dom kommer ju inte spendera så mycket tid där. är det okej eller vad kan man annars göra med denna yta? Hjälper det och sätta in en luftrenare? Dörren står ju alltid öppen 

Ja, ni kan ha tv och ps där.  Risken är att det blir varmt och kvavt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (?) skrev 2025-06-15 19:34:54 följande:
    Ja, ni kan ha tv och ps där.  Risken är att det blir varmt och kvavt.
    Kan man fixa de på något sett?
  • Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-15 19:43:57 följande:
    Kan man fixa de på något sett?
    Testa först och se hur det funkar. Öppen dörr och avslagen utrusning när den inte används är en bra början. 
  • Anonym (Öhh)

Om barnen svimmar - tillför syre!

• Anonym (P)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-15 18:53:03 följande:
    Det bestämmer ni själva. De som bodde i min lght före mig hade soffan i köket - de lagade ändå nästan aldrig mat utan hade köket som tv-rum. Whatever floats your boat. Man lär inte få hyra ut rummet du skriver om som sovrum, men ni har ert PS precis var ni vill. 
  • Tom Araya
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-15 16:34:57 följande:
    Kan kan man, men är inte rekommenderat.
  • Anonym (Air)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-06-15 18:53:03 följande:
    Apparaterna alstrar värme, så det kan lätt bli för varmt i ett litet rum med dålig ventlation. Men de alstrar inte koldioxid som männislor gör. 
  • Anonym (Em)

Luften i ett rum ska bytas ut varannan timme. Har ni dörren öppen lär det inte bli för lite syre eller för mycket koldioxid på två timmar. Men kan ju bli väldigt varmt därinne,

• Anonym (Em)

Jag hade sett det som en klädkammare/förråd om jag letade bostad. Inte räknat med att det är behagligt som t ex spelrum.

• Anonym (Testa)

Jag har sett många som använder en större klädkammare som både sovrum, arbetsrum och TV-rum (jag hänger ganska mycket på Hemnet Skrattande). Så länge dörren är öppen, eller om det finns fläkt, är det inte så stor skillnad i luftkvalité mellan en klädkammare och ett litet rum med stängda, välisolerade fönster.

TS, ni förlorar ingenting på att testa, och om det inte funkar finns det inget som tvingar er att ha kvar klädkammaren som spelrum. 

• Anonym (Air)

En fläkt kan inte ersötra ventilationen on 

Anonym (Testa) skrev 2025-06-17 10:34:29 följande:

Jag har sett många som använder en större klädkammare som både sovrum, arbetsrum och TV-rum (jag hänger ganska mycket på Hemnet Skrattande). Så länge dörren är öppen, eller om det finns fläkt, är det inte så stor skillnad i luftkvalité mellan en klädkammare och ett litet rum med stängda, välisolerade fönster.

TS, ni förlorar ingenting på att testa, och om det inte funkar finns det inget som tvingar er att ha kvar klädkammaren som spelrum. 

En fläkt kan användas,  men man behöver i alla fall ha dlrren öppen.
Svar på tråden Rum utan ventilation