• Jimmy75

Vilken smartklocka rekommenderar ni?

Hej!

Har tänkt att jag ska skaffa en smartwatch men kan alldeles för lite för att veta vad som är vettigt att köpa och vad som är ett vettigt pris.

Nu har jag själv en Iphone vilket jag lär fortsätta med, ifall det har någon betydelse. För övrigt vill jag gärna ha en klocka som klarar pulsmätning, utan bröstband. Den får gärna klara av att ställa in pulsintervaller och klara av att samla in träningsdata som tid och antal steg. Vill gärna kunna använda den utan att behöva ha telefonen på mig eller supernära hela tiden samt hantera kalender- och aktivitetspåminnelser.

Är det någon här som har något bra tips på vad jag ska kolla efter och var jag ska handla den?

• Svar på tråden Vilken smartklocka rekommenderar ni?
  • Anonym (Abc)

Samma märke som telefonen är alltid att föredra. Det lirar bäst ihop liksom.

• Anonym (Apple)

Jag har en Apple Watch sedan många år och gillar den skarpt. Du väljer själv vilka appar du vill synka från telefonen, såsom påminnelser eller aviseringar. Du behöver inte ha telefonen nära när du tränar, mycket visas direkt i klockan och vill du ha mer detaljer synkar den automatiskt mot telefonen när den kommer nära. Pulsband behövs inte och den mäter all din aktivitet under en dag, även om du inte slår på träningsfunktionen. Den mäter också aktiva kalorier (utöver basal förbränning) och hur mycket du står på en dag. Plus mycket annat.

• Jimmy75
    Anonym (Apple) skrev 2025-06-16 08:39:24 följande:

Jag har en Apple Watch sedan många år och gillar den skarpt. Du väljer själv vilka appar du vill synka från telefonen, såsom påminnelser eller aviseringar. Du behöver inte ha telefonen nära när du tränar, mycket visas direkt i klockan och vill du ha mer detaljer synkar den automatiskt mot telefonen när den kommer nära. Pulsband behövs inte och den mäter all din aktivitet under en dag, även om du inte slår på träningsfunktionen. Den mäter också aktiva kalorier (utöver basal förbränning) och hur mycket du står på en dag. Plus mycket annat.

Vad är det för en applewatch då? Jag läste lite om någon series 8 midnight eller något sådant men det känns spontant som en hel uppsjö och att man skulle behöva ett år på universitetet för att kunna göra ett val.

Någon uppfattning om hur refurbished klockor är? Telefoner är ju många gånger helt okej.

• Anonym (Apple)
    Jimmy75 skrev 2025-06-16 10:15:15 följande:

Vad är det för en applewatch då? Jag läste lite om någon series 8 midnight eller något sådant men det känns spontant som en hel uppsjö och att man skulle behöva ett år på universitetet för att kunna göra ett val.

Någon uppfattning om hur refurbished klockor är? Telefoner är ju många gånger helt okej.

Jag har en serie 6 GPS som jag köpte för runt 4 år sedan. Det finns jämförelsetjänster för vilken modell att välja. Jag förstod inte till fullo vad alla innebar innan jag köpte den men lärt mig med tiden.
    Har ingen erfarenhet av refurbished.
  • Anonym (AB)

Jag rekommenderar Garmin, t ex Epix Pro. Garmin har i princip allt du hittar hos andra träningsklockor och mycket mer. Fast en av de bästa sakerna med Garmins klockor är batteritiden.
    Min Garmin behöver jag bara ladda var 16:e dag. Köper du Apple, Samsung eller liknande, får du räkna med att ladda varje eller varannan dag... helt värdelöst.
    Gamins klockor fungerar jättebra både med Android och Apple.

• Jimmy75
    Anonym (AB) skrev 2025-06-16 15:02:02 följande:

Jag rekommenderar Garmin, t ex Epix Pro. Garmin har i princip allt du hittar hos andra träningsklockor och mycket mer. Fast en av de bästa sakerna med Garmins klockor är batteritiden.
    Min Garmin behöver jag bara ladda var 16:e dag. Köper du Apple, Samsung eller liknande, får du räkna med att ladda varje eller varannan dag... helt värdelöst.

Låter bra! Jag tycker Garmin är snygga också. Tack för tips. 
  • Anonym (Abc)

Jag har kört en Apple Watch 3 så du behöver verkligen inte köpa den värsta. Ta en äldre modell.

Jag hade en Garmin för massa år sen innan det hette smart Watch den var häftig på sin tid. Sen hade den ju den där dataläckan som gjorde Att alla användaruppgifter fanns på nätet eller hur det var men jag kan tänka mig att de fixat säkerheten efter en sån sak.

• Anonym (?)
    Anonym (AB) skrev 2025-06-16 15:02:02 följande:

Min särbo har någon sorts Apple som hon haft ett gäng år. Hon har en del funktioner aktiverade såsom gps-tracking. Hennes batteri är i stort sätt alltid slut.
    Jag har en Amaze fitbit. är bara intresserad av att logga steg och har inga extrafunktioner aktiverade. Den är bortåt 8-9 år nu, bytt armband en gång, allt bara funkar.
    Jag laddar nog en gång på typ tre veckor. Men återigen, jag har inga extra funktioner igång alls.
  • Anonym (AB)
    Anonym (?) skrev 2025-06-16 17:23:57 följande:
    Min särbo har någon sorts Apple som hon haft ett gäng år. Hon har en del funktioner aktiverade såsom gps-tracking. Hennes batteri är i stort sätt alltid slut.
    Jag har en Amaze fitbit. är bara intresserad av att logga steg och har inga extrafunktioner aktiverade. Den är bortåt 8-9 år nu, bytt armband en gång, allt bara funkar.
    Jag laddar nog en gång på typ tre veckor. Men återigen, jag har inga extra funktioner igång alls.
    Fitbit är väldigt bra och prisvärda, fast jag vill minnas att jag läst att de är på utgång och inte utvecklas nya längre.
    Jag hade en fitbit tidigare, innan min Garmin, där jag körde de flesta funktioner. Den fick jag ladda var 5:e dag i snitt.. fortfarande rätt ok i jämförelse med att ladda varje eller varannan dag som med Apples klockor. :)
  • Jimmy75
    Anonym (AB) skrev 2025-06-17 08:41:12 följande:
    Fitbit är väldigt bra och prisvärda, fast jag vill minnas att jag läst att de är på utgång och inte utvecklas nya längre.
    Jag hade en fitbit tidigare, innan min Garmin, där jag körde de flesta funktioner. Den fick jag ladda var 5:e dag i snitt.. fortfarande rätt ok i jämförelse med att ladda varje eller varannan dag som med Apples klockor. :)
    Ja själva laddandet ser jag som ett stort minus om den slukar batteri, vilket apples klockor verkar göra. Kollade på Garmin Epix Pro som nämndes ovan men den låg på närmare 11000 vilket är tokmycket över min budget för det här som ligger på ca 3-3500.
  • Postman

Kör med en Polarklocka. Polar Vantage V3. Lättanvänd och praktisk klocka. Funkar bra för mig. 

• Jimmy75
    Postman skrev 2025-06-17 21:22:46 följande:

Kör med en Polarklocka. Polar Vantage V3. Lättanvänd och praktisk klocka. Funkar bra för mig. 

Kollar - tack för tips!
  • Anonym (Abc)

Withings har släppt en del fina klockor på sistone. Jag har dock ingen aning om hur de är rent funktionellt. Men snygga är dem.

• Jimmy75
    Anonym (Abc) skrev 2025-06-17 23:32:29 följande:

Withings har släppt en del fina klockor på sistone. Jag har dock ingen aning om hur de är rent funktionellt. Men snygga är dem.

Shit vad snygg Scanwatch Nova var 😛 men tyvärr också lite mer pengar än jag tänkt mig nu - crap!
  • Anonym (AB)
    Jimmy75 skrev 2025-06-17 21:11:34 följande:
    Ja själva laddandet ser jag som ett stort minus om den slukar batteri, vilket apples klockor verkar göra. Kollade på Garmin Epix Pro som nämndes ovan men den låg på närmare 11000 vilket är tokmycket över min budget för det här som ligger på ca 3-3500.
    Det finns andra billigare modeller om man inte har råd med de dyrare.
    Jag köpte en annan variant till min fru; en mer feminin modell (www.garmin.com/sv-SE/p/1057989/). Den har 10 dagars batteritid och har fortfarande fantastiskt bra funktionalitet. Hon är hur lycklig som helst över den.
Svar på tråden Vilken smartklocka rekommenderar ni?