• Anonym (Anonym)

Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?

Har varit på nätet sen ca 2007. Aldrig i någon form har jag sett ett forum som i så hög grad fylls av elaka svar, påhopp, antaganden som följs av påhopp, som just Familjeliv.

Tråd efter tråd dyker folk in i, hoppar på en TS, spyr galla, ska visa hur duktig man är själv genom att trycka dit någon annan verbalt med ord jag tror få skulle säga om man möttes öga mot öga.

Vad är det med just Familjeliv som skapar den här riktiga högstadiekänslan av en mobbingmiljö? Det är verkligen tydligt - jag har ställt samma frågor här som på tex mammagrupper på FB, där får man en diskussion med långa svar som kan ge tips, igenkänning, råd. Här är det påhopp, sarkasm och riktiga utpräglade elakheter. 

Vad är det med Familjeliv, egentligen?

• Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?
  • Anonym (a)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-16 15:43:40 följande:

Jag förstår inte varför moderator tillåter sån ensidig och selektiv slakt av trådar, det kan som sagt knappast gynna besöksstatistiken.

Aktiva trådar ger visningar och besökare som mest är andra troll dock :P 

Med tanke på allt annat som tillåts t.ex rasistiska tillmälen som jag försökte fråga efter FLs policy på i en tråd som andra spårade ur. 93 olästa inlägg och borttagen tråd när jag var iväg...fortfarande utan svar på varför dessa ord blir kvar i anmälda inlägg. Målet med FL är att få visningar, tjäna pengar och inte att hålla användarna nöjda. Med buggar som glatt visar upp andra mejladresser i inloggningsrutorna, bara en sån sak...

• Anonym (Forum)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-16 14:22:41 följande:
    Radikalt!

Jag tänker dock att andra forum och grupper jag är också tillåter helt anonyma inlägg men där blir det aldrig samma personpåhopp och illvilliga tolkningar av frågorna som här. Upplever ibland att vissa nästan anstränger sig här att vrida till en trådstart och sen svara elakt på en tvistad frågeställning, misstänkliggöra eller håna trådstartaren och få tråden att spåra ur så fort som möjligt. Det är så småaktigt.
    Vilka forum gäller detta?
  • Anonym (8227euhzhwj)

Just såna här inlägg/trådar från TS och medföljande svar är jag av naturliga skäl oerhört skeptiska till då det genast piskas upp en stämning som luktar lång väg.   Känns oerhört tillgjort och påhittat  och känns som att det är tänkt att skapas lite oordning på sajten... 

Med tanke på dubbelanonymiteten vet jag inte om detta är mobben på Flashback som ligger bakom eller random semesterlediga som tittatför djupt i vinglaset eller dessa Fl-Karens som vill hitta på nya inlägg att anmäla och "bevisa" sin konspiration med....

• Kludd o Sudd
    Anonym (a) skrev 2025-06-16 15:48:58 följande:

Aktiva trådar ger visningar och besökare som mest är andra troll dock :P 

Med tanke på allt annat som tillåts t.ex rasistiska tillmälen som jag försökte fråga efter FLs policy på i en tråd som andra spårade ur. 93 olästa inlägg och borttagen tråd när jag var iväg...fortfarande utan svar på varför dessa ord blir kvar i anmälda inlägg. Målet med FL är att få visningar, tjäna pengar och inte att hålla användarna nöjda. Med buggar som glatt visar upp andra mejladresser i inloggningsrutorna, bara en sån sak...

På tal om buggar och misskött sajt, så går ju inte kompletta forumregler ens att läsa någonstans. Sidan www.familjeliv.se/sakerhet-och-regler är sammanfattande och hänvisar till andra sidor som inte finns, länkarna är borta. Har varit så länge jag kan minnas.

Man kan alltså bli anmäld för brott mot regler som man inte ens givits möjlighet att känna till. Högst märkligt. Och i mejlet du får efter radering finns en länk som ska leda till information om hur du överklagar, men den leder ingen vart den heller.

Får aldrig nånsin mejlsvar tillbaka när jag frågar om sånt.

Det här inlägget lär snart bli borttaget som "off topic", men men... det får det väl bli då.

• Anonym (a)
    Anonym (8227euhzhwj) skrev 2025-06-16 16:05:06 följande:

Just såna här inlägg/trådar från TS och medföljande svar är jag av naturliga skäl oerhört skeptiska till då det genast piskas upp en stämning som luktar lång väg.   Känns oerhört tillgjort och påhittat  och känns som att det är tänkt att skapas lite oordning på sajten... 

Sant i att vi får rätt många av dessa trådar som följer samma mall och i det ofta överges av TS snabbt. Vi som varit här ett tag vet hur misskött forumet är och vad som önskas men att ingen bryr sig. En sån insikt skapar inte någon lust att bete sig trevligt mot trollen eller övriga idioter
  • Anonym (a)
    Kludd o Sudd skrev 2025-06-16 16:12:11 följande:

På tal om buggar och misskött sajt, så går ju inte kompletta forumregler ens att läsa någonstans. Sidan www.familjeliv.se/sakerhet-och-regler är sammanfattande och hänvisar till andra sidor som inte finns, länkarna är borta. Har varit så länge jag kan minnas.

Man kan alltså bli anmäld för brott mot regler som man inte ens givits möjlighet att känna till. Högst märkligt. Och i mejlet du får efter radering finns en länk som ska leda till information om hur du överklagar, men den leder ingen vart den heller.

Får aldrig nånsin mejlsvar tillbaka när jag frågar om sånt.

Hahah ja den är ju en klassiker numera, att inte ens reglerna står någonstans! 

Eller att man bara kan kontakta forumvärden inte support men det tog ett halvår innan moderatorerna kunde skriva i sina inlägg på forumet att forumvärden var ett nick Forumvärden som man kunde pma... fortfarande ser man förvirrade medlemmar med det

• Tecum
    Anonym (nyfiken) skrev 2025-06-16 15:24:33 följande:
    Man blir ju nyfiken på dem detta är. :) Vad brukar vederbörande skriva om?

Men jag håller med en del andra. Jag tror att dubbelanonymiteten gör det. Jag kan bara gå till mig själv att se att även om jag är anonym med mitt vanliga nickname här också så har jag ändå byggt upp en liten internetpersona, och då är det många gånger skönare att vara anonym även i förhållande till den. Nu håller jag förstås inte på att bråka med någon och bete mig illa, men det känns liksom ett snäpp mer utelämnande att använda sitt riktiga användarnamn och då blir det lättare att vara dubbelt anonym. Jag tror att det sänker tröskeln för vissa för att bete sig illa.
    Dubbelanonymiteten är både ett problem och en förutsättning för ett levande forum. Som du skriver, när man har ett internetpersona skriver man inte om gärna känsliga eller intima saker som kan dyka upp i ens liv, och då är det bra med dubbelanonymitet.

Sen tror jag inte att det är det stora problemet, utan det är troll och osäkra personer som vill avreagera sig som skriver mest elakheter. Sen har vi mobbarna som har funnit en plats att utöva sin hobby, de är värst då de är medvetet elaka och vill göra andra illa.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (a) skrev 2025-06-16 16:12:46 följande:
    Sant i att vi får rätt många av dessa trådar som följer samma mall och i det ofta överges av TS snabbt. Vi som varit här ett tag vet hur misskött forumet är och vad som önskas men att ingen bryr sig. En sån insikt skapar inte någon lust att bete sig trevligt mot trollen eller övriga idioter
    Håller med
  • Anonym (Jo)

Känns som om trollen har blivit mera aktiva här.

• Anonym (K)
    Anonym (a) skrev 2025-06-16 15:00:31 följande:

Inte med deras redan nu bristande säkerhet.

Sen tror jag inte ta bort möjligheten till anonymitet hade hjälpt alls utan en hårdare moderering mot troll&idioter. Vilka är vad FL lever på... de ger visningar så vi får leva med ett skitforum eller lämna

Precis, ingen bankid på FL. Finns en del kryp här man inte vill bli hittad av.
Svar på tråden Vad är det med detta forum som triggar oförskämda svar?