• Anonym (Ola)

Kan en person med ADHD ha ordning hemma

Jag har i drygt ett år dejtat en kvinna med ADHD. Hennes hem är kaos. Vi har mycket roligt och gillar kanske till och med älskar varandra. Därför funderar vi nu på att flytta ihop. Någon här utan diagnos som bott tillsammans med någon med ADHD? Lyckades ni då ha någorlunda ordning i hemmet eller blev du neddragen i personens kaos och var den som alltid fick städa och plocka undan till förbannels. Om ni har ett fungerande hem med hyfsad ordning hur fick ni då er partner att sluta sprida kaos och faktiskt hjälpa till med att ha hemmet i ordning?

• Svar på tråden Kan en person med ADHD ha ordning hemma
  • Ascendere

Ja det går men det "kostar mer" än för en person utan ADHD, dvs personen behöver planera mer  och lägga en hel del tid och mental energi på det. 

Men räkna med att det blir du som får stå för ordningen om ni flyttar ihop. 

• Anonym (S)

Folk är så olika. Även om två personer har samma diagnos så betyder inte det att de fungerar exakt likadant eller har exakt lika stora svårigheter på alla plan.

Med det sagt så finns det knep att ta till som kan hjälpa personer med adhd att ha lite bättre ordning. Det brukar gå att förbättra sig, även för de som inte kan bli superbra på det. 

Vill din partner egentligen ha bättre ordning än vad hon har? Det är i så fall en bra början. Är man motiverad så är det lättare att få till en förändring. 

• Anonym (Em)

Med rätt straterier kan det gå men personen behöver ha viljan också! ADHD är en bred diagnos så det beror på hur stora problem personen har. Är det väldigt svårt kan boendestöd kan hjälpa till att bygga upp struktur och rutiner så att personen tillslut klarar det själv. Skulle tipsa om att hon skaffar boendestöd innan ni flyttar ihop och lär sig! När ni är sambos kan insatsen nekas för att du som frisk partner har ansvaret för erat hem.

• Anonym (Aldrig)

Bodde med en som är som du beskriver. Jag pallade 5 år att va en mamma och hushållerska åt honom sen stack jag. Be om att se förändring innan ni flyttar ihop så ser du om hon är kapabel till att ändras annars får du ta ställning till om du kan leva med kaoset och misären eller inte.

• Anonym (Lättare som sambo)

Med adhd vill man sysselsätta sig, förändra och blir intensiv. Sedan kraschar man, blir trött och orkar inte städa upp efter sig.

Med en sambo blir det lättare att hålla sig sysselsatt genom att umgås med honom istället för att stöka ner.

• Anonym (Rörig)

Jag har ADHD och har otroligt svårt för stök och oordning. Det blir mer rörigt i skallen då.
    Meeen att städa och röja tar massor av energi. Planering och oftast städar jag i cirklar. Börjar med en sak ser något annat släpper första och koncentrerar mig på det andra..osv..
    Det blir fint i slutändan men vägen dit är rätt krokig.

• Anonym (Em)
    Anonym (Aldrig) skrev 2025-06-16 12:17:44 följande:

Bodde med en som är som du beskriver. Jag pallade 5 år att va en mamma och hushållerska åt honom sen stack jag. Be om att se förändring innan ni flyttar ihop så ser du om hon är kapabel till att ändras annars får du ta ställning till om du kan leva med kaoset och misären eller inte.

Ja, lätt att det slutar så! Insatser från samhället kan också försvinna när man redan har blivit sambo. Den friska partnern har ansvar att sköta 100% av hushållssysslorna om det behövs och att även städa upp efter personen med npf. Helt galet. Vem orkar det i längden? 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Lättare som sambo) skrev 2025-06-16 12:23:44 följande:

Med adhd vill man sysselsätta sig, förändra och blir intensiv. Sedan kraschar man, blir trött och orkar inte städa upp efter sig.

Med en sambo blir det lättare att hålla sig sysselsatt genom att umgås med honom istället för att stöka ner.

Kan säkert bli så för vissa men inget man ska räkna med som lösning. Större risk att man får sköta hemmet själv och städa upp efter personen om det gäller svår ADHD. Bättre att ta hjälp innan ihopflytt!
  • UngGubbeinorr

Ordningen i hemmet är en sån där grej som ofta får kärleken att sina och man går isär. Kanske särskilt när kvinnan är mer ordningsam än mannen. Nu verkar det vara tvärt om i ditt fall, då är oddsen faktiskt bättre, på faktiskt rent hormonella grunder. Googla lite på "John Gray" som varit äktenskapsrådgivare i typ 30 år och forskat på kvinnor å män ända ned till hormonella nivåer, hjärnskanning osv.. 

Men hur stor är skillnaden mellan er? Det du tycker är kaotiskt kan någon annan tycka vara helt okej. Finns ju grader i helvetet. När jag kommer hem till någon med en perfekt ordning, så kan jag känna mig som en elefant i porslinsbutik, tycker inte det är hemtrevligt. Men jag har också träffat några kvinnor där det bokstavligen varit som att komma hem till Morran å Tobias, berg av mer än veckogammal disk osv.. Men jag ser också att de med lite kaos hemma oftast är mindre neurotiska, saker som försenade/inställda tåg, punka på bilen, helt rnkelt när saker skiter sig klarar de bättre med ett större mått av lugn. De är ju mer van att rodda i kaos. Jag är rätt säker på att oddsen är rätt stor att hon gillar dig mer om du håller lite ordning och är det nåt män gillar, så är det att vara omtyckt. Att lyckas med saker höjer mäns testosteron. Men är det så illa att du börjar klaga på henne, då funkar det inte.

• Anonym (Em)
    Anonym (Rörig) skrev 2025-06-16 12:25:22 följande:

Jag har ADHD och har otroligt svårt för stök och oordning. Det blir mer rörigt i skallen då.
    Meeen att städa och röja tar massor av energi. Planering och oftast städar jag i cirklar. Börjar med en sak ser något annat släpper första och koncentrerar mig på det andra..osv..
    Det blir fint i slutändan men vägen dit är rätt krokig.

Ja, finns viljan kan det gå om man har ork och hittar ett sätt! Vet hur mycket extra energi det tar och hur svårt det kan vara så du ska vara stolt som fixar det! 
Svar på tråden Kan en person med ADHD ha ordning hemma