• Anonym (Anonym)

Varför hjälper inte fritids till

min son har precis avslutat förskoleklassen och går nu på sommarfritids ett par veckor till tills jag får semester. Sommarfritids ligger på ett annat ställe och har blandat med personal från hans vanliga fritids och från andra fritids i kommunen. Många nya barn också. Min pojk är lite känslig för förändringar vilket jag även påtalat för personalen där.
    veckan som har varit har inte varit rolig. Sonen har inte velat göra de aktiviteter som erbjuds pga osäkerhet, under terminerna har det inte varit problem att göra något. Han vill inte gå ut när de är inne, vill inte gå in när de är ute, vill inte gå och äta i matsalen. Ja ni hör ju.
    Under den här veckan har han även kissat på sig flera gånger då han känt sig osäker och inte vågat gå på toaletten, han har tömt hela blåsan så det blivit väldigt blött, sen har han inte velat ta emot hjälp att byta vilket har resulterat i att han fått gå nedkissat. Förstår att personalen inte kan tvinga honom, men känns inte bra i mammahjärtat att han ska gå blöt och att alla barn ska se. 

Min son har till och med bajsat på sig en gång den här veckan vilket inte har hänt på flera år, han säger att han inte vågar gå på toan där vilket jag förmedlat till personalen, personalen säger att det inte finns någon lösning på detta. Jag frågade om det kunde vara ok att sonen får kissa i någon buske på gården, men det går absolut inte för då kommer alla barn göra så enligt de. Hur ska man tänka? Känns inte kul att lämna honom där när det blir såhär. Kan man vabba för en sån här sak?

• Svar på tråden Varför hjälper inte fritids till
  • Anonym (Svårt)

Jag skulle ta ut semesterdagar (i värsta fall ta tjänstledigt) eller försöka ha sonen hos tex mormor, eller hitta en annan lösning. Fritids kan inte göra mer än vad de har gjort, och det är trots allt du som förälder som har det yttersta ansvaret för din sons välmående, inte fritids.

• Anonym (Iko)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-16 15:47:36 följande:

min son har precis avslutat förskoleklassen och går nu på sommarfritids ett par veckor till tills jag får semester. Sommarfritids ligger på ett annat ställe och har blandat med personal från hans vanliga fritids och från andra fritids i kommunen. Många nya barn också. Min pojk är lite känslig för förändringar vilket jag även påtalat för personalen där.
    veckan som har varit har inte varit rolig. Sonen har inte velat göra de aktiviteter som erbjuds pga osäkerhet, under terminerna har det inte varit problem att göra något. Han vill inte gå ut när de är inne, vill inte gå in när de är ute, vill inte gå och äta i matsalen. Ja ni hör ju.
    Under den här veckan har han även kissat på sig flera gånger då han känt sig osäker och inte vågat gå på toaletten, han har tömt hela blåsan så det blivit väldigt blött, sen har han inte velat ta emot hjälp att byta vilket har resulterat i att han fått gå nedkissat. Förstår att personalen inte kan tvinga honom, men känns inte bra i mammahjärtat att han ska gå blöt och att alla barn ska se. 

Min son har till och med bajsat på sig en gång den här veckan vilket inte har hänt på flera år, han säger att han inte vågar gå på toan där vilket jag förmedlat till personalen, personalen säger att det inte finns någon lösning på detta. Jag frågade om det kunde vara ok att sonen får kissa i någon buske på gården, men det går absolut inte för då kommer alla barn göra så enligt de. Hur ska man tänka? Känns inte kul att lämna honom där när det blir såhär. Kan man vabba för en sån här sak?

Skulle tagit semester eftersom pojken uppenbarligen inte är mogen nog för den situationen. Inte fritids fel heller. De gör nog så gott de kan.
  • Anonym (E)

Jag har som tur är aldrig behövt använda sommarfritids, hade en kompis som behövde det och hennes som verkligen hatade det, jag förstår att det är en stor omställning för barnen, men tyvärr finns det inte alltid andra alternativ 

Självklart kan han inte kissa i buskarna men mitt ena barn vägrade skoltoaletterna vilket resulterade i olyckor, hen kissade inte på sig men det var bajs i underbyxorna vid flera tillfällen, jag pratade med hens lärare och mitt barn fick gå in och använda personaltoan som var lite fräschare, fråga om det skulle kunna vara ett alternativ 

• Anonym (Mamma)

Vad har du gjort de senaste året för att förbereda barnet för sommarfritids?

• Anonym (I)

Ta semester! Han kan inte vara kvar där. Han lider ju. 

Jag skulle sjukskriva mig i värsta fall eller vabba. Han regredierar ju och mår psykiskt dåligt. 

• Anonym (Lindsey)

Låter lite grann som min tös med adhd och kanske även autism.

Är din son utredd för sånt? Om det finns andra tecken så tveka inte att göra det. Det förenklar tex möjligheten för att få omvårdnadsbidrag så att ni kan vara hemma med honom mer. Vi vabbar när vårt barn inte klarar att gå i skolan pga den psykiska ohälsa den skapar. Vi skriver ångest och oro som orsak till vab. Men då finns en diagnos från bup. Vi har behövt läkarintyg, men det krävs ju först efter en vecka. Finns det någon han kan vara hos bara en dag eller två, så att du inte kommer upp i mer än en veckas vab på raken? 

Fritids har nog svårt att lösa detta. Kanske klarar han halvdagar? Dessa barn behöver ju öva på sånt här, men det ska övas på lagom nivå, inte så att man kissar på sig. 

• Anonym (Hm)

Semester och tjänstledigt kräver ju att chefen godkänner det. Sjukskriven kan du inte bli för att sonen inte klarar fritids. Någon har nämnt vab vilket är ett alternativ. 

Men jag skulle försöka fråga sonen om det är något han kommer på som kan hjälpa. Barn har ju oftast lösningen själva. Beskriv vilka förutsättningar som finns. Behöver han att du är med en dag eftersom det är mycket nytt? Vad är det som gör att han inte vill gå på toan utan hellre kissar på sig?

• Anonym (X)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-16 15:47:36 följande:

Men snälla, hör u dig själv. Fritids har väl en 5-6 personal med 60 ungar från olika skolor som de inte känner och som det är viktigt att hålla reda på.

Beklagansvärt att din son mår dåligt men fritidspersonalen är inte där för att enkom hålla honom  handen. Du har ett ansvar som förälder. Självklart kan han inte ställa sig och pissa och skita i buskarna, hur tänker du? Tror du stigman blir bättre att han drar av sig byxorna och gör sina behov som en hund framför alla??
    Du får införskaffa ett antal ombyteskläder att ha där, gå med honom en dag på fritids och prata med honom om toalettbesöken. Förklara varför det är viktogt och m han är rädd att gå själv förklara att han får säga till någon vuxen att han måste gå på toa och de kan gå med in. Någon personal måste väl vara bekant så säg bara "var med Felix idag" så får han trygghet hs en person iaf.

Nej du kan inte ta VAB för att ditt barn vägrar toaletten. Det är inte svenska skattebetalarna som ska stå för det. Där måste du som förälder ta ansvar och hitta en lösning med din son. Annars får du köpa blöjor att ha på dagarna tills han är klar med fritids..
  • Anonym (Va?)

Folk här på FL verkar tro att man kan ta ledigt hur som helst bara för att man har en krånglig unge. Det funkar inte så.

Synd om grabben dock.

Att vabba vore bidragsfusk, och bidragsfuskare ses inte på med blida ögon. 

Så pass stora barn borde inte kissa eller bajsa på sig i tid och otid, något är uppenbarligen fel. Och då menar jag inte ett fel som fröknarna kan råda bot på.

Hur skulle det se ut om alla ungar behövde den hjälpen av personalen???

• NinniQX

Har du kollat upp om han har någon diagnos? Visst, kan inge vara kul med en ny miljö men kissar på sig oxh även bajsa på sig är inte normalt när barnen är snart 7 år. Om han börjar kissa i buskarna så tar det inte lång tid innan alla barnen ska kissa där. 

• Jemp

Jag tycker å andra sidan inte alls att fritidspersonalen verkar göra tillräckligt. 

Självklart ska han inte gå nerkissad! Kan han inte byta om själv, men att personalen hjälper till att påtala, bidra med påse osv?

Hur brukar deras toalettrutiner se ut? Här vaktar förskoleklassarna varandra på toaletten (för att slippa låsa), gör de lika? Har han nån på plats att be om hjälp, eller kan det vara därför han inte vill gå på toa? Vet han var toaletterna är? 

Är nån kompis där?

jag hade börjat med att vara med en dag/halvdag (eller för all del att den andra föräldern är det) och försökt ?skola in? barnet där. 

• Jemp

Du har fått ett antal okunniga och otrevliga kommentarer också, ts, om att något skulle vara fel på ditt barn. Man hoppas att skribenterna inte för vidare sånt till sina egna barn. 

Det är inte så ovanligt att ha problem med kiss och bajs i den åldern. Fortsätter det som problem kan det vara idé att söka hjälp av sjukvården (och nej, inte utreda för npf i första hand utan för de fysiska besvären som inte behöver ha nåt samband alls), men här är det ju ett plötsligt problem där ni vet anledningen: att han inte går på toaletten. 

• Anonym (Maja)

Tycker inte heller personalen verkar göra vad de kan. Varför kan de inte följa med honom till toa. Säga att nu ska vi gå ut men först följer jag med dig till toa så det blir av. Innan kris. Att gå med nedkissade kläder kan ju inte heller vara ok, inte heller för omgivningen. Jo de kan tvinga honom att byta och hjälpa honom. Barnet har kanske inga kompisar han känner där nu och ovan personal, inte konstigt att det blir jobbigt för ett så litet barn. Som förälder tycker jag ändå du kan kräva att de hjälper honom med det basala som toabesök är. 

• Anonym (s)

Ska han gå där efter din semester också? Då hade jag inskolat honom bättre genom att vara med på fritids ett tag tills det fungerar. Vet tyvärr inte hur det ser ut med vab för inskolning,

• Anonym (Anonym)
    Anonym (s) skrev 2025-06-17 11:38:38 följande:

Ska han gå där efter din semester också? Då hade jag inskolat honom bättre genom att vara med på fritids ett tag tills det fungerar. Vet tyvärr inte hur det ser ut med vab för inskolning,

Efter min semester har pappan semester fram till skolstart, så han ska inte tillbaka dit tack och lov.
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-18 13:18:44 följande:
    Efter min semester har pappan semester fram till skolstart, så han ska inte tillbaka dit tack och lov.
    Så hur löser ni det nu då?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2025-06-18 14:52:15 följande:
    Så hur löser ni det nu då?
    Vi kan tyvärr inte bara ta semester och försvinna från våra jobb då semesterplaneringen är satt redan i februari. Så sonen får gå kvar på fritids
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-18 19:43:59 följande:
    Vi kan tyvärr inte bara ta semester och försvinna från våra jobb då semesterplaneringen är satt redan i februari. Så sonen får gå kvar på fritids
    Så ingen av er kan ta tjänstledigt?
Svar på tråden Varför hjälper inte fritids till