• Anonym (Fundersam flickvän)

Semesterplaner-han vill bjuda in kompis/ar

Jag och min kille har dejtat sedan årsskiftet och vi definierar oss som pojkvän/flickvän. Vi planerar vår första gemensamma resa i sommar, vi tänker oss en utlandsresa på en vecka max.
    vi tittade på olika alternativ och upplägg idag, och plötsligt säger han (han är väldigt spontan) "vi skulle ju kunna bjuda in x också (en kompis till honom) och kanske om du vill kolla med någon kompis också". Jag finner mig inte så snabbt i mina reaktioner, blev mest förvånad där och då, men tänkte efteråt att det käneed lite klumpigt ...ledsamt på något vis. Kunde inte detta få vara en resa mellan bara oss?
    vi är  båda 50 år, och jag vet att det kanske inte är några tonårsstormiga känslor om man träffas såhär lite senare i livet, men ibland har det liksom känts lite som att han bara har mig som sällskap eller tidsfördriv. Lite romantik på tu man hand borde väl vara möjlig? Just denna vän har jag inte ensam träffat!

• Svar på tråden Semesterplaner-han vill bjuda in kompis/ar
  • Dexter dot com

Bara för att man reser med vänner innebär det ju inte att ni måste umgås hela resan . Det går ju utmärkt att vara romantisk utan att bara umgås med varandra . Sen behöver ni ju prata om vilken syn ni har på er relation och vilka förväntningar ni har på varandra .

• Anonym (Greg)
    Anonym (Fundersam flickvän) skrev 2025-06-16 21:45:13 följande:

Jag och min kille har dejtat sedan årsskiftet och vi definierar oss som pojkvän/flickvän. Vi planerar vår första gemensamma resa i sommar, vi tänker oss en utlandsresa på en vecka max.
    vi tittade på olika alternativ och upplägg idag, och plötsligt säger han (han är väldigt spontan) "vi skulle ju kunna bjuda in x också (en kompis till honom) och kanske om du vill kolla med någon kompis också". Jag finner mig inte så snabbt i mina reaktioner, blev mest förvånad där och då, men tänkte efteråt att det käneed lite klumpigt ...ledsamt på något vis. Kunde inte detta få vara en resa mellan bara oss?
    vi är  båda 50 år, och jag vet att det kanske inte är några tonårsstormiga känslor om man träffas såhär lite senare i livet, men ibland har det liksom känts lite som att han bara har mig som sällskap eller tidsfördriv. Lite romantik på tu man hand borde väl vara möjlig? Just denna vän har jag inte ensam träffat!

Låter som en bra ide om ni nu är 50 och relativt nytt par. Han vill sannolikt bara väl.

Se det som ett gott tecken att han vill vara social.
  • Anonym (gummianka)

Jag tror bara att han tycker det kan göra er resa mer givande om ni reser med någon mer, och en social man är ju trevligt tycker jag.

Men har du någon väninna som vill "blindresa" så det inte blir omaka? Lite sent påtänkt är ju detta, de flesta har väl redan bestämt och betalt sin semester för månader sen. Vi talade om en kort resa med vänner redan i februari men kunde tyvärr inte få ihop våra ledigheter så i år fick vi hoppa över den.

• Anonym (tror)
    Anonym (Fundersam flickvän) skrev 2025-06-16 21:45:13 följande:

Du skriver själv att det inte är himlastormande mellan er, men sen verkar du ändå hoppas att resan kommer att frambringa romantik? Han känner npg som du tror, inte himlastormande känslor, men trevligt att ha någon och gärna umgås lite fler än bara ni.

Du får väl fundera om du kan leva med det, eller se om det utvecklas mer åt det du vill ha?
  • Anonym (Mia)

Inga problem att resa med andra, men då ska det vara ett par man känner väl. 

Att riskera att vara iväg en vecka med någon man inte klickar med är inte något jag är villig att göra. 

• Anonym (man51)

Jag är i en ny relation sedan lite mer än ett år, och jo, jag och min särbo är "himlastormande" kära i varandra (mao, har därför inget med ålder att göra!). Förvånad

Vi har däremot pratat (ut) om detta med umgänge, tid för varandra, egentid, tid för varandras barn, tid tillsammans med vänner (hennes, mina) etc.

Vi umgås en hel del socialt med vänner, men är också helt på det klara att ibland så behöver vi / vill vi, umgås "bara vi".

I min bok, ni har inte haft en speciellt längre relation. Det kan givetvis spela in på att han kanske vill bjuda in flera till "er" resa...

Jag och min särbo har (ännu) inte rest iväg någon längre tur på tu man hand, men vi pratar öppet om det och vi har en spa-week-end på gång.

• Anonym (Nej)

Nej de hade jag inte uppskattat. Men alla är ju olika. Jag reser gärna själv med sambo och barn. Vill inte ha andra personer där som ska ha åsikter om ditt och datten. SåJag och min sambo åkte på en semester resa med våra närmaste vänner. Jag tycker om dessa personer väldigt mycket men den här resan var i särklass en av de värsta jag varit med om. Jag är så van med att bestämma själv vart jag vill äta, sen behöva komma överens med en person. Inte tre personer..min sambo däremot tyckte det var så himla trevligt..så jag har varit ärlig och sagt att jag hellre reser själv med sambon nästa gång. Och vill han följa med det här paret så får han jätte gärna göra det utan mig. Ska jag endå lägga en massa pengar så vill jag veta att det ska bli bra. Jag vill inte behöva bli tvingad till museum när jag egentligen vill till marknaden på torget.

• Dexter dot com
    Anonym (Nej) skrev 2025-07-10 16:52:54 följande:

Nej de hade jag inte uppskattat. Men alla är ju olika. Jag reser gärna själv med sambo och barn. Vill inte ha andra personer där som ska ha åsikter om ditt och datten. SåJag och min sambo åkte på en semester resa med våra närmaste vänner. Jag tycker om dessa personer väldigt mycket men den här resan var i särklass en av de värsta jag varit med om. Jag är så van med att bestämma själv vart jag vill äta, sen behöva komma överens med en person. Inte tre personer..min sambo däremot tyckte det var så himla trevligt..så jag har varit ärlig och sagt att jag hellre reser själv med sambon nästa gång. Och vill han följa med det här paret så får han jätte gärna göra det utan mig. Ska jag endå lägga en massa pengar så vill jag veta att det ska bli bra. Jag vill inte behöva bli tvingad till museum när jag egentligen vill till marknaden på torget.

Menar du att nån tvingar dig till att gå på museum fast du varit tydlig med att du hellre gör något annat den dagen? Låter ju konstigt att man måste göra precis allt tillsammans bara för att man reser ihop.
  • Anonym (Nej)
    Dexter dot com skrev 2025-07-10 17:46:26 följande:
    Menar du att nån tvingar dig till att gå på museum fast du varit tydlig med att du hellre gör något annat den dagen? Låter ju konstigt att man måste göra precis allt tillsammans bara för att man reser ihop.
    Ja vi hade en röstning där vi gjorde det som föll gruppen i smak. Därav att mina val aldrig blev valda. Så jag kan tänka mig att åka på semester igen med andra. Men då blir det separata hotell och vi ?bokar? in tid tillsammans. Vi umgås väldigt ofta med det här paret. Så vi känner dem bra. Men när man sätts i situationer man aldrig varit i tidigare..ja då blev det väldigt fel.
Svar på tråden Semesterplaner-han vill bjuda in kompis/ar