• Anonym (ML)

Hjälp Min katt

Jag behöver hjälp med min katt.  jag har en 5-årig Ragdoll. Jag har totalt två katter. Den 5-åriga är van vid att gå ut i koppel. Vi har gjort detta i cirka 5 år. Innan jag fick barn, när jag var ledig, tillbringade jag alltid tid med honom ute, inte konstant, men närhelst han ville gå ut. Nu har jag en 2-årig dotter, och vi kan förstås inte gå ut hela tiden längre. Han blir stressad när han inte kan gå ut. Han slickar sig. När jag väl tar ut honom vill han efter en stund gå ut igen, och om han inte kan, slickar han sig av stress. Jag släppte ut honom i trädgården själv två gånger; vi bor på fjärde våningen i ett flerfamiljshus. Efter en timme gick jag för att hämta honom, och han var glad i trädgården. Andra dagen, eftersom barn har jagat honom, sprungit han ut på vägen och gömt sig under en bil. Han är inte medveten om farorna på gatan; han vill springa framför bilar. Jag har funderat på om jag kanske bara ska sluta ta ut honom helt; han kommer så småningom att vänja sig, och det är bättre än att något händer honom. Jag vill inte heller att han ska vara stressad när han inte går ut. Han har genomgått fyra tarmoperationer på grund av hårbollar. Jag vet inte vad jag ska göra. Hjälp mig 
  • Svar på tråden Hjälp Min katt
  • Anonym (Mjau)

Först och främst borde du klippa ner honom så han inte kan slicka i sig så stora mängder hår att han får stopp i tarmen. De flesta katter tycker att det är skönt att bli av med den långa pälsen, speciellt på sommaren. Sen är katter vanedjur. Du får nog bestämma dig för om du ska ha honom ute regelbundet eller om han inte ska gå ut alls. Försök aktivera honom mer inne och kanske installera feromon-adapter för att lugna honom. Det handlar sällan om själva utevistelsen, utan om stimulans. Alternativet är väl omplacering till någon som antingen kan ta ut honom i sele eller som bor tillräckligt trafiksäkert. Ett sista alternativ är väl att själv flytta ut på landet, men det är ju rätt extremt. Och nu vet jag inte hur ditt barn är, men som hundägare är fyra promenader om dagen standard, ungen får helt enkelt följa med, det är en del av den dagliga rutinen. I alla fall två av promenaderna när jag är ensam. 

• Anonym (?)

Tror att katter kan hantera sin päls. Däremot kan en ny medlem i familjen ställa till problem. Från att varit ert 100% uppmärksamhet har det landat en bebis.

Just ragdolls är kända för en go-easy attityd och är en ras som känns som att de går på Valium.
    Perfekt katt för den som vill klappa och mysa och ha en familjekatt.
    Jag hade personligen valt en mer ....äventyrlig katt, en bondkatt.
    Har uppfödning av ragdolls i familjen och de är verkligen onödigt söta.
    Jag har stått emot hittills......

Svar på tråden Hjälp Min katt