• Anonym (japp)

Jag ångest-köpte ett hus...

Japp. Det gjorde jag. Hundra mil ifrån min hemort, ute på vischan i norra Norrland, Obesett, så klart då, Utanför en liten by där det finns en lanthandel med systemombud. Ca timmen till närmaste stad med faktiskt mataffär, och även högskola, så, riktig stad så att säga.

Ja, jag är ung och dum, men bo kvar här är lönlöst. Här finns "inga" jobb och "inga" bostäder, så varför inte. Bara ta hunden i hampan och gå, liksom. Bo hos morsan och bonusfarsan tills jag är 30 lockar inte, särskilt som vi inte har en bra relation från början.. 

Men nu har jag då andra problem. Jobb och så. Jag har en del besparingar, så klarar mig ett tag. Jag drar in lite pengar online, några tusen i månaden. Jag kanske får utveckla den biten.

Alla tankar, tips och idéer är välkomna.

• Svar på tråden Jag ångest-köpte ett hus...
  • Anonym (Furufnatt)

Galet! Men du kommer garanterat att lära dig en massa saker på det, oavsett hur det går.

Har du i alla fall praktiskt handlag så du klarar att ta in bilbatteriet när det har frusit? Har du ved på fastigheten eller hur värms den upp?

Jag rekommenderar att läsa på lite om vad som är kritiskt för ett hus i kallt klimat.

• Anonym (japp)
    Anonym (Furufnatt) skrev 2025-06-17 07:50:22 följande:

Galet! Men du kommer garanterat att lära dig en massa saker på det, oavsett hur det går.

Har du i alla fall praktiskt handlag så du klarar att ta in bilbatteriet när det har frusit? Har du ved på fastigheten eller hur värms den upp?

Jag rekommenderar att läsa på lite om vad som är kritiskt för ett hus i kallt klimat.

Ja, hoppas det.

Jag är hyfsat händig. Det jag inte kan kan jag förmodligen lära mig. Jag har hälpt till att ta isär några bilmotorer då brorsan och bonusfarsan meckar. 

Uppvärmning: direkt-verkande el och täljstenskamin. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-16 23:46:37 följande:
    Jag ångest-köpte ett hus...

Japp. Det gjorde jag. Hundra mil ifrån min hemort, ute på vischan i norra Norrland, Obesett, så klart då, Utanför en liten by där det finns en lanthandel med systemombud. Ca timmen till närmaste stad med faktiskt mataffär, och även högskola, så, riktig stad så att säga.

Ja, jag är ung och dum, men bo kvar här är lönlöst. Här finns "inga" jobb och "inga" bostäder, så varför inte. Bara ta hunden i hampan och gå, liksom. Bo hos morsan och bonusfarsan tills jag är 30 lockar inte, särskilt som vi inte har en bra relation från början.. 

Men nu har jag då andra problem. Jobb och så. Jag har en del besparingar, så klarar mig ett tag. Jag drar in lite pengar online, några tusen i månaden. Jag kanske får utveckla den biten.

Alla tankar, tips och idéer är välkomna.

Modigt av dig!

I norrlandsmått mätt så är en timmes pendling till jobb inte så farligt. Finns det buss så du kan jobba medan du pendlar är det ännu mindre problematiskt.

Kundtjänst via telefon kan man arbeta på distans med. Känner två personer som ofta gör det hemifrån (men de har även en fysisk arbetsplats). Behöver inte krävas någon utbildning utan du kan bli upplärd. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-17 09:13:51 följande:
    Ja, hoppas det.

Jag är hyfsat händig. Det jag inte kan kan jag förmodligen lära mig. Jag har hälpt till att ta isär några bilmotorer då brorsan och bonusfarsan meckar. 

Uppvärmning: direkt-verkande el och täljstenskamin. 
    En luftvärmepump är en god investering istället för direktverkande el. Då kan du som bonus få AC på sommaren.
  • septembermamma2022

Du verkar driftig och rolig. Är du inte orolig över att känna dig ensam där på vishan eller är du en person som har lätt att få vänner?

Det praktiska löser du säkert. Inkomst kan ju vara lite svårare men du kanske kan köra nån typ av eget företag, sälja tjänster eller prylar på nätet? 

• Anonym (japp)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 09:20:54 följande:
    Modigt av dig!

I norrlandsmått mätt så är en timmes pendling till jobb inte så farligt. Finns det buss så du kan jobba medan du pendlar är det ännu mindre problematiskt.

Kundtjänst via telefon kan man arbeta på distans med. Känner två personer som ofta gör det hemifrån (men de har även en fysisk arbetsplats). Behöver inte krävas någon utbildning utan du kan bli upplärd. 
    Tack för tips. 

Jag vet faktiskt inte om det går bussar, jag kommer inte in på länstrafikens hemsida. Men jag har körkort så det ordnar sig. Ska bara skaffa en bil också.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-17 09:24:42 följande:
    En luftvärmepump är en god investering istället för direktverkande el. Då kan du som bonus få AC på sommaren.
    Ja, har en vag aning om att direktverkande el inte är optimalt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-17 10:02:42 följande:
    Ja, har en vag aning om att direktverkande el inte är optimalt. 
    Ja, kan bli väldigt dyrt. Särskilt om huset är gammalt med dåliga fönster osv
  • Anonym (Em)
    Anonym (japp) skrev 2025-06-17 10:01:33 följande:
    Tack för tips. 

Jag vet faktiskt inte om det går bussar, jag kommer inte in på länstrafikens hemsida. Men jag har körkort så det ordnar sig. Ska bara skaffa en bil också.
    Kan vara långt till busshållplats om du köpt något väldigt ensligt. Men går ju att pendla till bussen med bil eller cykel också. Om du har möjlighet att jobba på bussen alltså.
  • UngGubbeinorr

Det där är modigt, på riktigt. Ingen kommer ihåg en fegis.. 

Nu var du inte så specifik om var du köpt kåken. Inte heller nåt om vilka yrken du kan funka i, utbildningar och erfarenhet. Du kan helt säkert få mer råd om du är mer specifik. 

Ett konto på byggahus punkt se är nog inte heller fel när du behöver mer specifika råd rörande huset och dess underhåll.

Svar på tråden Jag ångest-köpte ett hus...