Anonym (Furufnatt) skrev 2025-06-17 19:14:47 följande:
Gå igenom kritiska system först:
- Hur får du nätverkskoppling där? (att kunna jobba är klart helkritiskt)
- Är vattnet i kranen ok? Kommunalt eller enskilt? Hur gamla är varmvattenberedare och vattensystem?
- Funkar kyl, frys och spis? Kör tvättmaskinen tom med 2 dl ättika i tvättmedelsfacket + varmaste program så den blir fräsch igen och torka ur packningen i luckan ordentligt.
- Är kaminen godkänd för eldning? Hitta nån som säljer bränsle billigt. Spara reklamen, den är bra att tända med.
-Man behöver inte ha varmt i ett helt hus men man måste hålla vatten och avlopp frostfritt och där man är ska vara rimlig temperatur. Sen kan man ha stängt till ett par rum första vintern. Luftvärmepump är bra men kostar. En liten flyttbar radiator kan vara skönt om det är svårt att hålla varmt i ditt sovrum. Önska dig det i flyttpresent av päronen.
- Är elen okej eller måste något uttag fixas? Testa allihop så du vet läget, åtgärda lösa trådar (om du vet hur man gör).
-Är badrummet okej eller är där mögel? Köp rätt medel och sanera.
Se upp med skador på kakel/våtskikt, det måste lagas annars blir det dyrt.
- Kolla grunden under huset- är där skador eller läckage? Har du källare med avloppsbrunn som kan läcka?
Sen får man prioritera de värsta riskerna först bara.
Tack för checklistan!
- Fiber indraget
- Komunalt. Ålder får jag kolla.
- Tänkte byta ut vitvarorna oavsett.
- Kaminen är godkänd, men som du säger, måste hitta någon som kan sälja mig bränsle.
- Huset är ju inte så stort, bara tre rum och kök men det har du rätt i. Tack för tipset om flyttbar radiator.
- Det får vi nog se när jag kommer dit.
- Badrummet är faktiskt nyrenoverat. Jag vet inte exakt när men "ny" måste väl menas de senaste 3 åren? Men jag kan alltid kalla in en mögelhund, måste ju finnas i stan.
- Det får jag kolla närmare på när jag kommer dit.
Toppen med en liten checklista.