Inlägg från: Anonym (Less mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Less mamma)

Får ångest av min dotter

Min dotter i tonåren har haft det kämpigt i många år med ångest bland annat. Det är mycket bättre nu men jag mår på riktigt dåligt över hur hon behandlar främst mig hennes mamma.
    Hon skriker på mig, svär, kallar mig grejer, pratar med hånande röst, skriker så högt här så grannarna kommer och plingar på. För allt möjligt alltså, småsaker. Kastar grejer runt sig, stökar, vägrar städa efter sig. Hon beter sig inte såhär hos sin pappa, i skolan, med vänner. Bara hos mig. Det känns dessutom uträknat. Från att bete sig argt eller ledset kan hon börja le eller skratta när jag säger ifrån. Som att det är någon föreställning. Känner ibland ett obehag. 
    Jag är rädd för att hon känner det är okej att bete sig så mot mig för jag varit ?den snälla? och för hennes pappa behandlade mig ganska illa året innan vi skildes med fula ord och mycket skrik. 

Hur fan fixar jag detta? Får ett stresspåsla varje gång hon skriker och gapar. Sen kan hon minuter efter komma med en mjuk röst och be om ursäkt. Men inget känns genuint. 

• Svar på tråden Får ångest av min dotter
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 19:16:39 följande:

Hur mår du i detta? Det låter som att du upplever att hon spelar teater eller manipulera dig? Är det här något som känns bekant sedan tidigare eller är det något nytt beteende eller kan du se ett mönster?

Finns det några motiv till att vilja få dig att må dåligt? Vad menar du med att du har varit den snälla?

Jag känner att hon manipulerar och direkt är elak emellanåt, men det är bara jag och hennes syskon som får se den sidan. På alla andra platser är hon så artig och snäll. Så sägs det jag är tryggheten så hon kan agera ut hemma. Men detta är liksom något annat. Har berättat saker hon sagt och gjort sen ganska liten för en vän och hon tycker hennes beteende inte låter riktigt normalt. 
    Mår inte alls bra i detta. Blir orolig hur hon ska bli som vuxen. Syskonet är inte alls på detta vis. 

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-17 19:19:08 följande:
    Du är inte ensam! Vi har det exakt likadant. Hon har t o m slagit mig. Men i skolan är hon tyst och försiktig. Hon står i kö till npf-utredning.

Vi jobbar på med att hon ska hitta strategier att använda när hon hamnar i affekt. Vara med husdjuret, gå in på sitt rum spela tv-spel. Kopplar vissa handlingar till indragen veckopeng mm så hon är motiverad att försöka hitta alternativ.

Hennes pappa hsr snällare regler så hon är mycket argare på mig.
    Min dotter har slagit mig också men inte jättehårt. Hon har ju problem med ångest så samtidigt som jag är medberoende/snuttefilt är jag också den hon blir mest arg på och visar den sidan, men det är inte för jag är sträng utan känns snarare för hon känner att hon kan. Är väldigt tabu också att prata om sitt barn i negativa termer så jag har inte berättat detta för så många.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-17 19:42:56 följande:
    Har din dotter någon diagnos och vilken isåfall?
    Hon har bara fått ångest och gått i terapi för det. Skolan antyder hon eventuellt skulle kunna ha en NPF så jag ska ta upp det på BUP nästa gång. Det som jag inte får ihop är att hon inte beter sig så någon annanstans mer än hos mig. Har svårt att koppla det till denna trygghet folk pratar om utan snarare en avsaknad av respekt för mig.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-17 20:12:20 följande:
    Har hon strategier och får konsekvenser när hon gör något dumt? 

Jag vet inte heller vad som är diagnos och vad som är brist på respekt för mig. Ett till alternativ är att vi är kvinnor och pappan en man (skillnad i anknytning). Men en psykolog sa till mig att barn testar gränserna mest där de känner sig tryggast.
    Hon får konsekvenser men kan villigt erkänna jag tummar på dem. Hon har fått mycket överseende för hon mådde så dåligt för ett halvår sen. Sen stressar detta mig med grabbarna som plingar på så jag försöker liksom dämpa stämningen. Märker vi båda triggar varandra.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 22:17:54 följande:
    Ingen annan i din närhet som har märkt av dessa tendenser som dina föräldrar, vänner, pojkvän och vad är hennes syfte i sådana fall?

Kan det vara uppmärksamhet hon söker eller gillar hon att få dig att reagera känslomässigt med att skapa drama genom manipulation? Jag förstår att du blir orolig för hur ska bli som vuxen. Tonåringar är förvisso lite speciella beroende på hur gammal hon är och hur långt gången hon är som tonåring.
    Min familj har sett det som vi varit mycket hos men bara dom och de reagerar också på hennes beteende. Sen är det inte alls lika illa som när vi är själva. Tycker dessutom det blivit värre.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 22:23:13 följande:
    Vad var det som gjorde att hon mådde så dåligt för ett halvår sen? Det kan ju vara en ledtråd till hennes beteende i dagsläget.
    Ångest men den har hon fått hjälp för. Hoppas innerligt detta är en fas hon går igenom som hon växer ur. 
  • Anonym (Less mamma)
    Ikaros12 skrev 2025-06-17 23:03:27 följande:

Jag tycker så synd om dig! Det är så jobbigt när en person som man älskar så högt som sitt barn är så elak. 

Det händer jättemycket med en tonåring både att förstå hur de själva fungerar och hur de ska vara socialt. Det är en omtumlande tid som är väldigt tuff. Tidigare har du som kanske den tryggaste anknytningspersonen stötta henne, men nu håller hon på att lära sig att hantera det själv och det är jättesvårt.

En viktig del för att förstå din dotters personlighet är att hennes hjärna biologiskt ändras under dessa år. Under den perioden minskar aktiviteten där empatin sitter. I vissa fall minskar det området så mycket att den liknar en psykopats hjärna om man tittar i en MR-scanner. Den återgår efter tonårstiden. Det är jättejobbigt för alla inblandade. Men det hjälper faktiskt henne att göra något som du aldrig skulle klara av. Nämligen att klippa navelsträngen med dig. Du skulle förmodligen aldrig klara av att sparka ut dina barn ur huset som vissa djur gör. Så hon gör faktiskt ett jobb som ni båda behöver, men du inte klarar av att göra. Så brukar jag tänka  svåraste stunder.

Vad du absolut inte ska göra är att svika henne nu, som att t ex skicka henne till sin pappa, om hon inte själv vill det. Hon behöver få bryta med dig på Sitt kalla sätt och fortfarande känna sig älskad. Du ska absolut markera när hon går för långt och sätta regler för vad hon ska göra och inte. Men hela tiden med så mycket kärlek du kan. Den kärlek som du saknar nu kommer med största sannolikhet tillbaka tusenfalt om du inte viker och när hon förstår att din kärlek är orubblig. Det finns många där ute som går igenom det du gör och det är jättetuff. skickar lite kärlek, det kommer att gå bra!

Tack för ditt utförliga svar. Ger mig ett annat perspektiv på det. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 23:16:26 följande:
    Låter jobbigt, men hon fått hjälp så borde ju allt vara bra nu? Hade hon samma beteende även då eller är det något som har växt fram på slutet? Vi får hoppas på att det är en fas.

Psykisk ohälsa är inte lätt att hantera och när någon mår dåligt så beteer de sig illa och irrationellt. Dess närmsta omgivning får dessvärre ta största smällen för det dåliga måendet.

Hoppas att ni kan få hjälp via bup, att du kan få hjälp och stöttning i din roll som förälder och som närmsta person för din dotter.
    Hon har alltid haft såna här tendenser men det har blivit värre sen hon kom in i tonåren, men främst mot mig och sitt syskon. Nu är det mest hela tiden. Tror absolut hennes mående spelar in. Även om hon fått hjälp och mår bättre är det ingen quick fix där allt är 100% bra. Hon har ju fortfarande ångest ibland men inte alls lika mycket. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (X) skrev 2025-06-18 10:32:04 följande:

Borderline? Bipolär?
    Låter ju som om hon har en diagnos.
    Kontakta BUP och om hon vägrar så får hon bo heltid hos pappa tills hon skärper sig.

Hon är bara 13 så för ung för dessa diagnoser men jag har absolut haft en oro det ska ligga något annat bakom likt detta nu nämner. Men har svårt o tro hon skulle kunna hålla sig lugn med andra om det vore så.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Lyss) skrev 2025-06-18 06:28:23 följande:

Min första tanke var: flicka med npf som anstränger sig till max för att verka normal i tex skolan och sen bryter ihop fullständigt med den hon känner sig trygg med. 

Jag har en tonårsflicka med adhd och ångest och känner igen de här extremt tvära humörkasten. Det ser, som du skriver, ut som teater, men det är min uppfattning att det inte är utan de har verkligen det här fullkomliga känslokaoset inom sig. 

Vi ser en enorm skillnad nu när skolan är slut för terminen. Efter bara några dagar utan skola har vi en mycket stabilare och gladare tjej när hon fått vila och vara hemma och ganska mycket ensam och låta hjärnan gå ner i varv. 

Det kan vara såhär. Har själv drag men inte så pass kraftiga så jag fått en diagnos. Ska dra detta med BUP på vårt nästa besök, att skolan misstänker detta. De tycker hon är okoncentrerad m.m.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-18 10:43:08 följande:
    Då borde väl även pappan och skolan se något? 
    Pappan och sambon är extremt strikta samtidigt som hon får göra som hon vill med sånt hon inte får hos mig. Alltså hårda men utan bra struktur. Jag blir ju definitivt den jobbiga som försöker hålla sunda rutiner. Samtidigt tror jag inte hon vågar agera ut som hon gör hos mig där. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-06-18 11:06:38 följande:

Been there, done that, got  t-shirts to prove it...

Först och främst (!). Inte ge upp på din dotter, inte skicka iväg henne till pappan, inte falla in i ångest och "villkorad" kärlek. Våga vara förälder även när det blåser storm, och det skriks, bråkas, det kommer elaka ord. Mjuka händer som fångar upp. Struktur och rutiner, absolut. 

Fall inte in i att spekulera huruvida din dotter manipulerar dig, spelar teater, är si när hon är med/hos andra, och så när hon är hemma med dig. 

Det kastas diagnoser till höger och vänster i tråden, som brukligt. Kan givetvis vara så. Men börja med det enkla (!) hon är TONÅRING, föräldrarna har separerat, hon har en "historik" av egen upplevd ångest. 

Det är slitsamt att vara förälder till en tonåring, ibland, inte alltid. Precis som det är tufft för somliga att vara tonåring (!).  Men man måste, måste alltid ha i sitt huvud att tonåringen är just det, en tonåring. Och det går inte att jämföra med sina egna barn, andra barn. Alla är unika. Jag har gått igenom det med tre stycken (alla hade ganska olika tonårsfaser). Min dotter var helt och klart "värst"... det fanns säkerligen de i vår omgivning (fortfarande!) som tycker att kanske finns det någon "diagnos". Men det gör det inte...

Stress, ångest, panikattacker är i dag "vardagsmat" för "våra" tonåringar. Det behöver inte innebära att de har hela "alfabetet". 

Fortsätt att jobba med kurator, skola, BUP (eller Barn-och UngdomsHälsan som det brukar heta idag). 

Jobba med strategier, lågaffektivt bemötande. Och ha alltid i huvudet, tonåringen är på väg att bryta sig fri, skapa sig en identitet. 

Börja bemöta tonåringen som en tonåring, inte som ett "barn", även når hon beter sig som en trotsig femåring...

Häng i!

Tack 🙏 
    Jag hoppas du har rätt, att det ?bara? är tonår. 
    Extra tufft då jag som separerad står ensam i det och får ta utbrotten hos mig. Får hoppas det lugnar sig om inte alltför länge. Om inget annat är vi uppkopplade till vården.

Svar på tråden Får ångest av min dotter