• Anonym (Konichiwa)

40 år och få barn igen? Vilken chans?

Hej!
    Jag har två barn sedan tidigare och skulle väldigt, väldigt gärna vilja ha ett barn till. Jag är 40 år gammal nu och undrar ungefär hur stora (eller små) mina chanser är nu?
    Jag är inte tillsammans med pappan till mina två barn ännu, har haft en annan stabil pojkvän/sambo i över 2 år och vi vill väldigt gärna ha en liten till? Han är strax över 10 år yngre än mig om det gör någon skillnad rent statistiskt.

• Svar på tråden 40 år och få barn igen? Vilken chans?
  • Anonym (J)

Verkar vara väldigt individuellt. Men har själv fått barn via donation och då var jag 38 när jag blev gravid. Jag hade bra äggreserev för min ålder och läkaren sa att jag hade ca 10-15 procent chans till graviditet vid varje ägglossning. Jag blev gravid efter sex försök. Har nu en liten flicka. Vet inte hur snabbt procenten minskar vid 40.  En vissa hamnar i förklimakteriet vid 40 och mensen börjar då rubbas. Många graviditeter efter 40 slutar ofta i missfall också. Men gå till gynna och kolla upp äggreserv och se så äggledarna är okej osv. Din mans ålder spelar mindre roll. 

• Aliona

Det är 6% chans att bli gravid varje cykel som 40-åring. Eller i andra mått mätt - det tar i genomsnitt sju gånger så lång tid att bli gravid som 40-åring än som 20-åring. Sen är missfallsrisken också avsevärt högre i 40-årsåldern, ca 25% slutar i missfall. Risken för kromosomavvikelser, graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning ökar också. 

Det är dock bara genomsnittliga siffrorna, medan de individuella skillnaderna är stora. För en del är det helt kört när man är 40, andra blir lätt gravida och har okomplicerade graviditeter. 

• Anonym (Olivia)

Det är omöjligt att säga. Men det faktum att du har två barn sen tidigare är ju positivt ur den aspekten.  
    Sen om det innebär att din fertilitet kan vara förväntat god än idag eller om du "haft tur" två gånger vet ju ingen. Ni får testa. Jag önskar dig lycka till!

• Anonym (Konichiwa)

Tack så himla jättemycket för svaren, det betyder mycket för mig! Om det gör någon som helst skillnad fick jag senaste barnen en bit över 30-strecket. Vet att jag låter hopplös som greppar efter halmstrån nu, men? Som sagt fick jag mina nuvarande barn för ca 5-8 år sedan. Jag hade blivit väldigt glad om jag fick ett barn till, dessvärre har min mens de senaste gånger då vi försökt hoppat över en månad eller varit jättesen. Använder en app som tidigare hela tiden funkat perfekt för mig.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Konichiwa) skrev 2025-06-18 11:08:51 följande:

Tack så himla jättemycket för svaren, det betyder mycket för mig! Om det gör någon som helst skillnad fick jag senaste barnen en bit över 30-strecket. Vet att jag låter hopplös som greppar efter halmstrån nu, men? Som sagt fick jag mina nuvarande barn för ca 5-8 år sedan. Jag hade blivit väldigt glad om jag fick ett barn till, dessvärre har min mens de senaste gånger då vi försökt hoppat över en månad eller varit jättesen. Använder en app som tidigare hela tiden funkat perfekt för mig.

Om mensen börjar krångla så kan det bero på klimakteriet. 

Så hoppas inte för mycket. 

Så din förra relation tog slut i småbarnsåren, kanske ska ta det som en lärdom. 

• Anonym (J)
    Anonym (Konichiwa) skrev 2025-06-18 11:08:51 följande:

Men det är klart att det kan gå! Så länge du har ägglossning och mens kan det ju gå. Men skulle nog kolla upp hur det verkar just för dig med en gynekolog. Då vet man lite hur stora chanser man har. Önskar dig lycka till! Det är väldigt mysigt med bebis/småbarn i 40-årsåldern. Jag har även ett äldre barn sedan tidigare. 
  • Anonym (Olivia)

Jag tänker också att det absolut kan gå, särskilt om dina barn är relativt små.
    Jag fick första barnet som 23-åring och önskade sen fler barn som 37 år fyllda. Det var inga problem alls så jag drog slutsatsen att min fertilitet nog var god i grunden så att säga. Nu är jag 44 och önskar inga fler.

Ni får väl bestämma också hur mycket tid och energi det här ska få ta. Jag visste tex när vi började om att det får funka som det ska eller så blir det inget för min man var absolut inte sugen på fertilitetsutredningar som skulle spänna över flera år. Vi hade som sagt barn redan.
    Bara så att ni är på samma våglängd där.

• Anonym (Si)

Jag fick min sista när jag var 44. Hade oskyddat en gång?

• Anonym (J)

Jag är 40 nu (snart 41) och min mens är fortfarande som en klocka. Jag tror alltså att jag utan problem kan bli gravid och fler barn igen. Har kompisar i samma ålder som försökt i flera år men inte lyckats bli gravida. Så fertiliteten verkar vara mycket individuell och orättvis. Har läst någonstans att om man redan fött barn minns kroppen hur man gjorde och då är det lättare att bli gravid även som äldre. 

Svar på tråden 40 år och få barn igen? Vilken chans?