Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Lön före midsommar?

Svårt att tro. Brukar vara den 25 eller 27. 

• Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2025-06-18 10:56:09 följande:
    Tänker också så men läste detta när jag googlade:

Ja, din lön kommer troligtvis att betalas ut före midsommar. Midsommarafton infaller den 20 juni 2025, som är en fredag, och många arbetsgivare betalar ut lönen dagen innan om den 25:e infaller på en helgdag eller dagen före en helgdag. Om din lön normalt betalas ut den 25:e, och den 25:e infaller på en helgdag, så ska lönen betalas ut den sista bankdagen före. Eftersom midsommarafton är en helgdag, och det är ovanligt att få lön på en helgdag, så kommer din lön troligtvis betalas ut senast den 19 juni, dagen innan midsommarafton. 
    Fast så är inte fallet. Den 25 är en onsdag. En helt vanlig onsdag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Madeleine) skrev 2025-06-18 11:21:57 följande:
    Ja, och midsommar är helgen före. Man får pengarna före midsommar även om ordinarie löneutbetalningadag infaller en vanlig dag. 
    Nej
  • Anonym (M)
    Mandel skrev 2025-06-18 12:41:18 följande:

Jag är statsanställd och det är med största sannolikhet tämligen lika för hela min arbetsplats (över 4.500 personer) och andra som också är statsanställda och på min spec står det utbetalningsdag 25 juni.

Aldrig fått lön dagen innan midsommarafton om det inte varit så att den 25 infallit under midsommarhelgen.
    Har bara jobbat privat på olika företag tidigare.

Barnbidraget däremot borde betalas ut 19:e juni eftersom den 20:e inte är en bankdag.

Samma här. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Madeleine) skrev 2025-06-18 12:32:03 följande:
    Jo, midsommar är helgen före. 
    Ja, fast lönen betalas ut den 25 som är en vanlig vardag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Det varierar) skrev 2025-06-18 13:11:03 följande:
    Det var generöst! Är det vanligt att man får decemberlönen så tidigt?

Själv får jag den inte förrän sista vardagen innan jul.
    Ja, har man lön den 25 i vanliga fall så får man den innan jul. Den 27 december är alltid en röd dag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (bara) skrev 2025-06-18 13:16:47 följande:
    Hur är den 27e en röd dag? Det är väl bara en helt vanlig dag? Julafton den 24e, juldagen den 25e, annandagen den 26e...
    Fel av mig, ber om ursäkt. Den 25 är alltid en röd dag. Där kommer lönen den 23. För de som normalt får den 27 så beror det på om den 27 infaller mitt i veckan eller på helgen. 
Svar på tråden Lön före midsommar?