Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Varför angriper Trump Harvard?

Det är absolut inget konstigt med att Trump ger sig på en institution som Harvard Universitetet.

Faktum är att alla makthavare och som har en intuition att demontera demokrati och fria åsikter ALLTID ger sig på fria medier och utbildningsinstutioner i första hand, för att därefter angripa domstolarna kort därefter.

Fascister vet vad de vill åstadkomma och skyr inga medel för att nå sina mål, punkt slut.

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-20 02:32:54 följande:
    Ja du har så rätt. Inte min dag idag - snart får jag en smäll på fingrarna med linjalen av rättstavningsfröken. 
    Det är helt ok! 

Alla har vi dåliga dagar ibland men det bästa är att det ständigt dyker upp nya hela tiden 🙂

Önskar glad midsommar och att din blir trevlig din med 🇸🇪👍
  • Snälla Killen
    Xenia skrev 2025-06-20 11:25:24 följande:
    "Kan du förklara vad som är fel med great och bra som fan?
    gillar inte du bra?"

Det är alldeles för flummigt. Man kan mena olika saker med "bra" och "great".

Menar man att USA ska agera som en imperalistisk stat och utvidga sitt territorium? T ex med Kanada, Grönland och Panama. Då anser jag inte att det är bra.

Menar man att man ska kasta ut så många utlänningar som möjligt och tillåta så få som möjligt att komma in? Det tycker inte jag är bra.

Menar man att allt om klimatet och den globala uppvärmningen är påhitt och något man ska strunta i, så anser inte jag att det är bra.

Menar man att man ska strunta i sina europeiska allierade och FN och bara respektera diktatorer som Putin, Xi och Kim, då anser jag inte det är bra.

Bra hade varit att satsa på bättre sjukförsäkring och bättre skolutbildning.
    Du är helt klart något på spåret här! 

Du och många av oss andra vet att det är möjligt att missbruka positiva ord till något annat än positiva saker...

Lite som när vår nuvarande regering (med stöd av SD) säger att de "tillfälligt" utökande utsläppen var nödvändiga för att få igång den svenska ekonomin och att det i det längre loppet kommer att bli "bra" ändå. Eller tidigare påståenden om att en avreglerad el-marknad skulle vara bra osv...

Vi har fortfarande inte sett en ljusning i ekonomin, framförallt inte för vanliga löntagare, och den kommer definitivt inte att kännas bättre efter den kommande veckan när bränslepriserna kommer att chockhöjas snart när Iran svarar på USA:s nyliga attack.

Det ÄR ett genomgående fenomen att när högerpopulister (oavsett nationalitet,  religion, osv) har makten så blir världen märkligt väldigt mycket "bättre" igen 🙃
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-20 02:59:40 följande:
    Ja, Trump visar tydliga fascistoida drag. Tur att han inte är som Saddam Hussein, Idi Amin eller Hitler som passerar revy i videon.

Inga judar i koncentrationsläger.. Och kongressen finns kvar och det demokratiska partiet är inte förbjudet. Men det kanske kommer? USA blir som Nazityskland? Jag tror inte att amerikanerna går med på det. Även om mannen i videon antagligen tror det.

Han har sina poänger i videon men han drar ut tangenten väl långt. Det ingår i anti-Trump-propagandan.

Och kritiken mot utvecklingen av universiteten står kvar med eller utan Trump. Den kritiken är inte fascism. Även om vänstern kallar den det.

PS  Själv har jag inget till övers för Trump.
    Trump är farligare än någan annan tidigare dock.

Gemensamt för alla dessa typer av "ledare" är att de behöver en yttre fiende för att "ena folket", för att själva hålla sig kvar vid makten.

Trump kommer att utnyttja anfallet mot iran för att kunna införa undantagslagar och försöka omvandla USA till ett nytt Ryssland. 

Allt är enligt regelboken såhär långt...

Det är via undantagslagar som presidenten får ännu mer makt att kunna fatta ännu "viktigare" beslut, som att till exempel avskaffa en del jobbiga grundlagar osv 😉
  • Snälla Killen
    Anonym (?) skrev 2025-06-22 16:24:29 följande:

Jag kan inte begripa att det inte är fler protester mot Trump än vad det är i USA.
    Ok att en majoritet röstade fram honom men i och med den lekstuga han ställt till med borde ju en av de som röstade på honom ha nyktrat till nu.
    Han verkar ju fullständigt maktgalen och ändrar åsikter och beslut på löpande band.
    Jag har sagt det innan - han och Putin riskerar att leda oss in i WW3.
    Nu har också Israel och Iran blandat sig i det hela som en avknoppning till Ukraina.
    USA hade ju i alla fall "demokratiska" val och en chans att välja någon annan även om valet var en maktdespot eller en senil gubbe.
    Undrar om det ens fanns alternativ att rösta på i Ryssland......

Det är just därför vi har ett flerpartisystem i Sveriges riksdag och INTE två olika block som vissa partier nu har envisats med i 20 år nu. Ett vi eller de tänk fungerar inte i praxis.

Men eftersom att en "vissa" partier, samma partier som alltid har stått emot grundläggande demokrati och mänskliga rättigheter,  nu har satt I system att luckra upp hela systemet, så är steget därifrån heller inte jättelångt bort för att detsamma sker även här.

"Vissa" partier har ju precis fått igenom ändringar för att få större befogenheter till utökat maktinnehav för att kunna kringå riksdagen vid undantagstillstånd.

Känner någon igen mönstret här och som jag har nämnt tidigare både här och inom andra trådar (?)🙃
  • Snälla Killen
    Anonym (?) skrev 2025-06-22 20:52:03 följande:

Trump har en bakgrund inom affärer - inte son politiker, han kanske kan hålla på med sina pajaskonster inom sitt/sina bolag men han klara inte alls av att vara president, 
    Hans CV som president är ju inte direkt imponerande.

Alla som ens har varit i kontakt med allt och alla inom den innersta "cirkeln" vet att det inte är ett folkslag gemene medborgare nödvändigtvis vill umgås med och förmodligen än mindre vill bli kontrollerade av...
  • Snälla Killen

Trump bjöd in Zelinskey till det ovala rummet och anklagade Zelinskey för att leka med "World War 3" och att han inte hade några fler kort på handen...

Redan där och då (om det inte redan var det innan) så blev det klart att Trump inte kommer att vinna Nobels fredspris någonsin!!

Vem är det som "gamblar" med 3:e världskriget nu, samtidigt som stollen tror sig ha fler kort på hand...

Är det ENS någon här inne som ens förstår varför man inte ska spela med kort inom världspolitiken och hur farligt det är???

• Snälla Killen

Glömde inget...

Behövs inga påminnelser tillsammans med dig. 🙃

• Snälla Killen
    ClumsySmurf skrev 2025-06-23 00:36:29 följande:

Xenia skrev 2025-06-20 11:25:24 följande:
    "Kan du förklara vad som är fel med great och bra som fan?
    gillar inte du bra?"

Det är alldeles för flummigt. Man kan mena olika saker med "bra" och "great".

Menar man att USA ska agera som en imperalistisk stat och utvidga sitt territorium? T ex med Kanada, Grönland och Panama. Då anser jag inte att det är bra.

Menar man att man ska kasta ut så många utlänningar som möjligt och tillåta så få som möjligt att komma in? Det tycker inte jag är bra.

Menar man att allt om klimatet och den globala uppvärmningen är påhitt och något man ska strunta i, så anser inte jag att det är bra.

Menar man att man ska strunta i sina europeiska allierade och FN och bara respektera diktatorer som Putin, Xi och Kim, då anser jag inte det är bra.

Bra hade varit att satsa på bättre sjukförsäkring och bättre skolutbildning.
    Glömde du läsa inlägget hon svarade på?
    Kommer du ens ihåg vad hon skrev? Är frågan
Svar på tråden Varför angriper Trump Harvard?