Xenia skrev 2025-06-20 11:25:24 följande:
"Kan du förklara vad som är fel med great och bra som fan?
gillar inte du bra?"
Det är alldeles för flummigt. Man kan mena olika saker med "bra" och "great".
Menar man att USA ska agera som en imperalistisk stat och utvidga sitt territorium? T ex med Kanada, Grönland och Panama. Då anser jag inte att det är bra.
Menar man att man ska kasta ut så många utlänningar som möjligt och tillåta så få som möjligt att komma in? Det tycker inte jag är bra.
Menar man att allt om klimatet och den globala uppvärmningen är påhitt och något man ska strunta i, så anser inte jag att det är bra.
Menar man att man ska strunta i sina europeiska allierade och FN och bara respektera diktatorer som Putin, Xi och Kim, då anser jag inte det är bra.
Bra hade varit att satsa på bättre sjukförsäkring och bättre skolutbildning.
Du är helt klart något på spåret här!
Du och många av oss andra vet att det är möjligt att missbruka positiva ord till något annat än positiva saker...
Lite som när vår nuvarande regering (med stöd av SD) säger att de "tillfälligt" utökande utsläppen var nödvändiga för att få igång den svenska ekonomin och att det i det längre loppet kommer att bli "bra" ändå. Eller tidigare påståenden om att en avreglerad el-marknad skulle vara bra osv...
Vi har fortfarande inte sett en ljusning i ekonomin, framförallt inte för vanliga löntagare, och den kommer definitivt inte att kännas bättre efter den kommande veckan när bränslepriserna kommer att chockhöjas snart när Iran svarar på USA:s nyliga attack.
Det ÄR ett genomgående fenomen att när högerpopulister (oavsett nationalitet, religion, osv) har makten så blir världen märkligt väldigt mycket "bättre" igen 🙃