Inlägg från: Anonym (ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ångest)

Orolig att min 4 åring har leukemi

Hej, min dotter på 4 år har nu i snart tre dagar haft hög feber samt klagat på huvudvärk, ont i magen och ont i benen. Hon har inga förkylningssymtom överhuvudtaget. Hon ser blek och hängig ut. 

Idag var vi med henne på VC och dom hittade inget avvikande men tog heller inga prover utan om febern ej ger med sig så skulle vi återkomma. 

Tycker hon innan hon blev sjuk haft en ganska bra aptit. Ätit stora portioner och aldrig sovit på dagarna. Varit pigg men ibland förstås känts trött och sagt att hon fryser. Ibland hoppat över middag. 

Just nu sitter hon i badkaret med sin lillasyster och busar och stojar och skriker men hon har också fått en alvedon för ett par timmar sedan. 

Jag kan inte koppla bort tanken på leukemi. Just pga hög feber och ont i skelettet/benen samt magen. Det verkar framförallt komma i samband med att febern stiger. 

Bör vi stå på oss och söka vård igen? 

• Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi
  • Anonym (ångest)

För en sjuksköterska sa att hög feber och ont i benen kan vara just tecken på leukemi? 

• Anonym (ångest)
    Anonym (Fia) skrev 2025-06-18 20:54:38 följande:

En bekants tvillingpojkar på 6 år hade hög feber och ont i benen. Det gick inte över av paracetamol. Dom hade leukemi och det tog starka mediciner och lång tid tills de var friska igen, De fick några bestående biverkningar av medicinerna.

När min son var 4 år och jag hämtade honom från dagis en dag, klagade han över ont i benen, personalen sa att inget speciellt hade hänt. Han kunde knappt gå. Jag tänkte på min bekants söner och tog honom till akuten. Under något samtal där lyckades jag få ur honom att han faktiskt ramlat väldigt illa på förskolan från en ruschkana och gjort illa benen, men han hade varit mitt inne i en lek med någon kompis så hade inte haft tid att känna efter eller gråta, och personalen hade inte märkt något. Nästa morgon var min son ok igen.

Vad jag vill säga är att kolla noga hur barnet mår och åk gärna och kolla en gång för mycket än en gång för lite. Man vet aldrig. Om jag vore du skulle jag snart åka tillbaka till sjukhuset. 

Så fort min dotter får paracetamol försvinner febern helt och  har inte ont i benen. Jag frågade om hon haft ont i benen tidigare idag och då sa hon lite tveksamt ?ja?. Men inget vi märkt av och inget läkaren märkte av när han böjde benen på olika sätt. Så framförallt hade hon ont i benen dag 1 när febern blev hög på några minuter sen verkar det ha avtagit. 

Men ja jag är rejält orolig att det kan vara det ändå eftersom dom där symtomen med ont i benen och hög feber kan tyda på det 

• Anonym (ångest)

Feberfri igår kväll och även nu på morgonen. Ter sig som vanligt. Kan det ändå vara leukemi om hon skulle få feber igen om några dagar/klaga på ont i benen?!
    Vi ska nämligen resa utomlands på lördag och jag vet inte om ja vågar det.

• Anonym (ångest)

Ska tilläggas att hon är blek. Man ser blodådrorna i ansiktet bredvid ögonen framförallt. Men man kanske blir extra blek om man haft hög feber tre dagar som hon haft? Men hon ser ju inte pigg ut.

• Anonym (ångest)
    Just Precis skrev 2025-06-19 15:55:00 följande:

Håller med. Vår lilla får också ofta ont i magen när hon är förkyld, tänker att det är svullna lymfkörtlar eller vad som helst. Din dotter har haft feber i kortare än en vecka med tillhörande febersymptom. Nu är hon frisk. Finns ingen som helst anledning att ställa in något.

Däremot borde du själv kanske prata med VC, inte normalt att gå igång så, låter som en ångestproblematik. 

Jag tycker att det är märkligt att från en minut till en annan få hög feber och kraftig benvärk utan andra symtom. Nu verkar hon ha piggnat till och febern försvunnit dag 3 men jag tycker fortsatt att något inte stämmer och är väldigt rädd att febern snart kommer tillbaka. Väldigt tufft. 

Om det hade varit akut leukemi kan perioder med feber komma och gå men att man är hyfsat pigg emellanåt?

• Anonym (ångest)

Tack det ni skriver lugnar mig ordentligt. Men att hon är så blek? Trots feberfri två dagar. Hon har varit seg hela morgonen och det känns sådär att flyga ikväll. Ingen feber dock och inte ont någonstans men absolut inte helt hundra. 

• Anonym (ångest)

Hon är verkligen blek. Inga blåmärken eller så mer än några enstaka men hon ser inte frisk ut just nu. Men blekheten/hängigheten kanske kan kvarstå några dagar eftersom hon hade hög feber? Eller vad ska vi förvänta oss? Ska vi söka så dom får ta prover?

• Anonym (ångest)
    Anonym (Monkey boy) skrev 2025-06-20 12:33:56 följande:
    Inte söka. Har du aldrig hört talas om någon som varit sjuk och hängig en längre tid? Jag hoppas din dotter inte märker hur nojig du är.
    Det konstig är ju att hon inte är ?sjuk?. Hon har haft oförklarlig feber i nästan tre dygn och nu är hon fortsatt väldigt blek och hängig och orkeslös. Då bör man väl börja fundera på orsak..,
  • Anonym (ångest)
    Anonym (LL) skrev 2025-06-20 16:28:08 följande:

Har du haft hälsoångest förut?

Hur hanterade du det förra gången?

du menar att leukemi är långsökt och att det är jag som har hälsoångest? 
Svar på tråden Orolig att min 4 åring har leukemi