Månenärblå skrev 2025-06-18 21:01:43 följande:
Sexlöst förhållande
Jag och min sambo sedan några år tillbaks har barn och lever ett rätt så fint liv ihop förutom det faktum att hon inte alls är intresserad av sex, inte haft sex med varandra på flera månader och jag vet inte hur jag ska gå till väga? Självklart respekterar jag att hon klarar sig utan det, men jag själv har behov av det och blir att man får onanera när tillfälle ges men känns ju inte så roligt att man ska onanera som en tonåring för sex driften inte tillfredställs eller hur ser ni på det?
Börjar med det enkla, och ställer en eller flera motfrågor...
"inte haft sex på flera månader". Okey. Men är det något som någon av er har lyft? berört? sagt någonting, vad som helst, om..? Eller är det bara "tyst" och ingen säger något..? Och veckorna tickar på...
"vet inte hur jag ska gå till väga". Okey. Vad händer om du söker intimitet med din sambo? Blir du avvisad? Eller har du (vilket kan hända!) "tappat" initiativförmågan..? Rädd för att bli avvisad?
Hur ser det ut med fysisk beröring som inte behöver leda till sex? Tar ni på varandra? Kramas? Pussas?
Gör ni roliga saker ihop? På tu man hand? Tillsammans med andra vuxna? Utan barn..?
Min personliga åsikt är att om man lever ihop, har det "rätt så fint" tillsammans, men man har inte sex på flera månader, då har man ett relationsproblem. Såvida båda inte är överens kring att man tycker att så vill vi ha det (när det handlar om sex), eller det finns någon form av fysik/psykisk sjukdom som försvårar samlivet.
Svackor kommer och svackor går. Men om man inte pratar om elefanten i rummet... då är det lätt att dagar blir till veckor som blir till månader... och då är även risken stor för att det lägger sig över hela relationen...