Regler för 16åring
Min dotter är 15 år, fyller 16 i slutet av året.
Ni med jämngamla barn, vad har ni för regler? Tex; när ska dom komma hem på vardagskvällar respektive helgkvällar?
Om dom går på fest, vilken tid ska dom vara hemma?
Ni med jämngamla barn, vad har ni för regler? Tex; när ska dom komma hem på vardagskvällar respektive helgkvällar?
Har två barn kvar hemma, båda i gymnasieålder. 17 resp 18. De följer samma regler som som sina äldre syskon som nu flyttat hemifrån för studier. Vi föräldrar hyllar principen att bor man hemma så visar man också rimlig respekt mot sitt hem och sina föräldrar. De allra flesta av barnens kamrater har liknade regler som våra att förhålla sig till. Det är ett stöd i sammanhanget.
Dessa regler gäller från att de börjat gymnasiet:
Vardagskvällar hemma kl 23 Helgdagar 01. Det kan bli fråga om annat klockslag men ska det "avtalas" först så att vi föräldrar vet om det. Vi hämtar med bilen om de är på avstånd från hemmet. Alltid tala om vart man ska och med vilka. Barnen har samtliga varit så förnuftiga att de förstått att detta är en vettig försiktighetsåtgärd och inte ett utslag av föräldrars abnorma lust att kontrollera och lägga sig i.
Regler om rökning och alkohol är ett annat kapitel. Ingen av våra ungdomar röker, inte heller vi föräldrar. Vi föräldrar dricker i regel inte alkohol som vin , sällan sprit, utom vid stora helger som jul och "stora" bemärkelsedagar och när vi har vänner på middag. Det är självklart inget som ungdomarna få del av, däremot kan det hända att vi smakar alkoholfri öl till vissa maträtter. Det här med alkofri öl är en utmärkt grej för det har slagit ordentligt både bland vuxna och och ungdomar och de två av barnen som studerar på annan ort säger att det är jättevanligt bland deras kompisar att välja just alkofri öl.
Tack för ditt svar! Min dotter har precis börjat intressera sig för fester, och senaste festen hon var på, förra helgen, satte vi 01 som hemtid.
Jag tycker väl att 01 är en rimlig tid för en blivande 16-åring som precis börjat "utelivet" , men man blir lite förvånad när man hör om att vissa av kompisarna inte har några hålltider alls, och ramlar hem fulla kl 03-04.
Jag tänker lite som mina egna föräldrar gjorde, när jag började gå på fest skulle jag först vara hemma 00. När dom märkte att jag skötte det blev det 01, sen 02 och tillslut som 17-åring hade jag inga hålltider alls då dom visste att jag och mina kompisar skötte oss.
Om min dotter fortsätter att hålla tiderna vi gjort upp så kommer hon att få mer och mer frihet under ansvar, men någonstans får man ju börja. Att gå från att aldrig varit på fest, till att kastas ut i "utelivet" utan regler, hålltider och ramar känns ju inte så bra, samtidigt vill man ju heller inte vara den hårda föräldern med de hårdaste reglerna.. Som sagt så tycker jag att 01 är rimligt för en 15,5-åring men så hör man att andra föräldrar låter sina jämnåriga supa sig fulla och komma hem när dom vill 😒
Tycker att det är en jättesvår ålder! Tiden beror på vad de ska göra, var, med vem och hur de tar sig hem.
Är det en fest med alkohol inblandat?
Det har förekommit alkohol på festerna. Min dotter har smakat, men inte druckit sig full.
Andra jämnåriga på festen har däremot varit rejält fulla, och druckit allt från rödvin till öl och hembränt.
Enligt dottern har vissa av ungdomarna fått utköpt av sina föräldrar. Om det stämmer eller är något dottern säger för att försöka få mig att göra likadant kan jag ju inte svara på.
Känns bara som att väldigt många föräldrar till barn födda 09 (i vår närhet) har en väldigt öppen syn på alkohol och fester, trots att våra barn "bara" är 15~16 år. På väg in i vuxenlivet, absolut. Men i mina ögon för unga för att inte ha några regler alls och tillåtas att dricka alkohol och komma hem när dom vill.
Det har förekommit alkohol på festerna. Min dotter har smakat, men inte druckit sig full.
Andra jämnåriga på festen har däremot varit rejält fulla, och druckit allt från rödvin till öl och hembränt.
Enligt dottern har vissa av ungdomarna fått utköpt av sina föräldrar. Om det stämmer eller är något dottern säger för att försöka få mig att göra likadant kan jag ju inte svara på.
Känns bara som att väldigt många föräldrar till barn födda 09 (i vår närhet) har en väldigt öppen syn på alkohol och fester, trots att våra barn "bara" är 15~16 år. På väg in i vuxenlivet, absolut. Men i mina ögon för unga för att inte ha några regler alls och tillåtas att dricka alkohol och komma hem när dom vill.
Ingen alkohol eller rökning före 18 år här. Ingen har kommit hem full. Vi hämtar före midnatt, eller så gör andra föräldrar detsamma. De är ganska träningsbenägna, och alkoholfritt och sockerfritt är ganska inne bland ungdomar idag.
Våra har hållit sig inom våra regler - de är vuxna nu, och vi har inte behövt hålla så strama tyglar eftersom de visat sig vara pålitliga.
Man får nog känna av varje individ och sätta regler utifrån det.
Har högstadie och gymnasiebarn.
Har inte behövt har mer regler än att dom ska klara skola och jobb, sen är det eget ansvar att komma i säng i tid. Har funkat bra. Rökning förstör hälsan så det är dom inte intresserade av. Alkohol skulle ju göra att dom inte kan köra runt med sina epor, så det hoppar dom också över.