• Jimmy75

Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet

Hej!

Jag söker någon som är juridiskt kunnig gällande avtalsrätt. Iallafall tror jag det faller inom avtalsrätt. Skulle behöva diskutera möjligheten att stämma en person för avtalsbrott efter att denne inte uppfyllts sina kontraktsbundna överenskommelser i samband med husköp där jag var säljare men på grund av köparens avtalsbrott blev tvungen att häva köpet med enorma merkostnader och senare försäljning med ytterligare förlust jämfört med överenskommen köpeskilling med första "köparen".

• Svar på tråden Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet
  • Anonym (J)

Sånt här bör du fråga en riktig advokat/jurist om.  Inte någon anonym på internet.

Men har du ett skrivet kontrakt, tydliga extrakostnader, tyckte ratt du fullföljde ditt åtagande och inte motpart är det nog värt att kontakta en advokat. 

Det blir ett civilrättsligt mål där du stämmer för merkostnader 

• Jimmy75

Ja jag instämmer att det bör vara en jurist/advokat men tänkte att det inte är omöjligt att det sitter någon sådan här inne, eller att någon känner någon som känner någon.

• Anonym (J)

Vad är det du undrar över?

• Jimmy75

Jag hade förhoppningen att den här vägen komma i kontakt med någon sakkunnig att först och främst diskutera förutsättningarna för att driva en civilrättslig process och hur lång tid det får lov att gå utan att den möjligheten anses överspelad och i bästa fall kunna komma i kontakt med någon här som eventuellt skulle kunna vara behjälplig att i så fall hjälpa i en sådan process och som inte ta en förmögenhet up front.

• Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 06:35:14 följande:

Jag hade förhoppningen att den här vägen komma i kontakt med någon sakkunnig att först och främst diskutera förutsättningarna för att driva en civilrättslig process och hur lång tid det får lov att gå utan att den möjligheten anses överspelad och i bästa fall kunna komma i kontakt med någon här som eventuellt skulle kunna vara behjälplig att i så fall hjälpa i en sådan process och som inte ta en förmögenhet up front.

En advokat tar betalt per timme och kan ge dig bra svar

Det kan gå lång tid innan du startar proces. Hur länge sedan var det?
  • Wolfard

Du kan prova ställa en fråga till lawline.se/ de kan i mån av tid svara kostnadsfritt men förmodligen vill de ha betalt då det låter som en mer komplicerad fråga för dem. Testa sök i deras tidigare besvarade frågor du kanske hittar något där som kan vara till hjälp. 

• Jimmy75

Så här långt har de jag varit i kontakt med inte varit lämpliga att fortsätta med. Den ena hade jag en telefonkonsultation med. Framgick INTE någonstans att det skulle kosta något och jag förklarade tydligt att jag bara var ute efter att sondera terrängen just där och då men att jag längre fram när förutsättningarna fanns för mig kunde tänka mig inleda en process och då i så fall anlita dem. Efter 3 månader damp det utan någon avisering på något vis om det ner en faktura på närmare 2000 för det telefonsamtalet.
    De asen kommer jag INTE använda mig av.

Den andre jag kontaktade berättade lite om förutsättningarna och att det verkade relativt lovande, men att han tog10000 eller något sådant i förskott och sedan när processen var klar så fick jag tillbaka mellanskillnaden om det inte översteg de 10000 i kostnader - inget alternativ heller.....så nu är jag lite försiktig med att över huvud taget den vanliga vägen kontakta advokater och hoppades som sagt att kanske hitta någon här, eller någon som kunde referera till någon bra.

• Anonym (V)

Du vill ha proffesionell hjälp men inte betala för det. 

Har du råd att betala rättegångskostnaderna om du förlorar?

• Jimmy75
    Anonym (V) skrev 2025-06-19 07:11:45 följande:

Du vill ha proffesionell hjälp men inte betala för det. 

Har du råd att betala rättegångskostnaderna om du förlorar?

Självklart ska jag betala för det....men att fakturera något som man inte på något vis är tydlig med att man fakturerar och det inte finns någon information om det, varken före eller under samtal är bara ohederligt och svinigt beteende så där är förtroendet bränt.

Vad gäller att fronta 10000 i förväg tycker jag inte heller låter rimligt och svårt för mig att hantera. Löpande fakturering för arbete faktiskt genomfört där jag på förhand vet taxan är en annan sak. Att jag förlorar tvisten finns inte. Värsta möjliga outcome för mig är att motparten i slutändan inte har några pengar att betala med så att jag står där med rätt i sak men inte kan få igenom ett krav ändå eftersom det då eventuellt inte finns några medel hos motpart. Så för min del är det advokatkostnad jag måste räkna med och risken att kamma noll. Inte kostnader för eventuell rättegång, vilket jag i såna här fall förstått att det sällan går till.

Svar på tråden Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet