Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet

Sånt här bör du fråga en riktig advokat/jurist om.  Inte någon anonym på internet.

Men har du ett skrivet kontrakt, tydliga extrakostnader, tyckte ratt du fullföljde ditt åtagande och inte motpart är det nog värt att kontakta en advokat. 

Det blir ett civilrättsligt mål där du stämmer för merkostnader 

• Anonym (J)

Vad är det du undrar över?

• Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 06:35:14 följande:

Jag hade förhoppningen att den här vägen komma i kontakt med någon sakkunnig att först och främst diskutera förutsättningarna för att driva en civilrättslig process och hur lång tid det får lov att gå utan att den möjligheten anses överspelad och i bästa fall kunna komma i kontakt med någon här som eventuellt skulle kunna vara behjälplig att i så fall hjälpa i en sådan process och som inte ta en förmögenhet up front.

En advokat tar betalt per timme och kan ge dig bra svar

Det kan gå lång tid innan du startar proces. Hur länge sedan var det?
  • Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 07:24:23 följande:
    Ja, båda två har varit advokater som jag hittat genom google eller på annat vis offentliga kanaler.
    Kan vara mot advokatsamfundets regler att ta förskott. 
  • Anonym (J)

Din fall bli enklare om
    Kontraktet och försäljningen gick via mäklare
    Det finns ett tydligt kontrakt
    Deras kontraktsbrott gällde att de inte betalade enligt plan i kontraktet

Även om ovanstående inte gäller så är det inte hopplöst

• Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 08:47:48 följande:
    Mäklaren råder mig att ta kontakt med advokat och har varit behjälplig så långt han kan enligt sina yrkesetiska riktlinjer. 
    Bra råd. 
  • Anonym (J)
    Jimmy75 skrev 2025-06-19 08:51:28 följande:
    Det är exakt det du beskriver som inträffat och jag har till viss gräns försökt vara tillmötesgående men hade till slut inget annat val än häva köpet enligt tillämplig paragraf i kontraktet (glömt den just nu). Detta har även skriftligen meddelats mitparten tillsammans med avsikt om framtida skadeståndsanspråk när sådant var möjligt för mig att framställa 
    Då så, kör på. Du kommer för eller senare behöva anlita proffshjälp. Ta kontakt med någon och gör upp om betalning i förväg
Svar på tråden Kunnig inom avtalsrätt, inriktning fastighet