• Anonym (tänk tänk)

Träningscykel maxvikt 110, jag 120

Kommer den gå sönder om jag petar på den?

Jag plannerar en tripp till ett köpcentrum nästa vecka pga andra saker och funderar på riktigt allvar om jag ska köpa en träningscykel på jula när jag ändå är där. Jag behöver ju som synligt gå ner i vikt, men jag har även andra hälsomässiga orsaker till att röra mig mer, och jag har svårt att ta mig ut här pga ganska otryggt omårde och, ja, hälsoskäl (har fallrisk om jag står/går för länge/intensivt, backar, trappor osv). Att kuna träna konditionsträning hemma skulle vara guld, men jag är inte jätterik och det är svårt att hitta träningsmaskiner som håller för en billig peng, och nu har de för 2000 kr, vilket jag kan avvara om jag avstår från annat.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Träningscykel maxvikt 110, jag 120
  • Anonym (M)

Det finns en anledning till att det är satt en maxvikt. Vänta istället tills du faktiskt gått ner till maxvikt på cykeln eller straks under. 

• burleskburkläsk

Flytta och ta dig ut...träna hemma funkar men att bo i ett tryggt område och komma ut är viktigare.

Detta kommer från en som varit långt tyngre än dig.

Det är kämpigt på träningscykel...ta dig ifrån området...annars kommer resultatet att bli att du sitter inne istället för att du kommer ut.

Varför väga under hundra och bo kvar i skiten?

Bättre att sticka och när du kommit bort kan du komma ut och gå...måste inte vara kämpigt men att bo tryggt är viktigare än vikten...kom ihåg det för det är viktigt! 🤩

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Em)

Skulle säga att +/- 10kg inte borde göra så stor skillnad. Men det är nog inte särskilt bra kvalitet oavsett om du vägt lite mindre, så risk att den går sönder ja. Men de kontrollväger dig knappast vid reklamation.

Tycker att du ska köpa den om den passar din ekonomi. Fundera inte så mycket utan ta tillvara på motivationen nu när den dyker upp. 

• Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 12:17:05 följande:

Det finns en anledning till att det är satt en maxvikt. Vänta istället tills du faktiskt gått ner till maxvikt på cykeln eller straks under. 

Kan ju anges för att de ska slippa ansvar om någon som väger jättemycket skadar sig för att cykeln brakar ihop. Så är det ofta med grejer till barn. Barnvagnar tål egentligen mer osv. 
  • cosinus

Den säkerhetsmarginalen har de garanterat. 

Jag tycker du ska köpa den om du tror det kan hjälpa dig. Ställ den så att du kan se serier och cykla samtidigt t ex.

Kanske inte håller för evigt eller är någon top-modell men kan den hjälpa dig på traven med viktminskning är det lätt värt att prova.

Sen som övriga skriver, kanske värt att se över om det går påverka var man bor och möjliggöra ett mer aktivt liv. Men det sker knappast över en natt vilket cykeln kan göra. Det ena utesluter inte det andra.

• Anonym (tänk tänk)
    Anonym (M) skrev 2025-06-19 12:17:05 följande:

Vad jag har förstått är maxvikt ofta satt med marginal, men vet gör man ju aldrig.
  • Anonym (tänk tänk)
    burleskburkläsk skrev 2025-06-19 12:43:11 följande:

Flytta och ta dig ut...träna hemma funkar men att bo i ett tryggt område och komma ut är viktigare.

Detta kommer från en som varit långt tyngre än dig.

Det är kämpigt på träningscykel...ta dig ifrån området...annars kommer resultatet att bli att du sitter inne istället för att du kommer ut.

Varför väga under hundra och bo kvar i skiten?

Bättre att sticka och när du kommit bort kan du komma ut och gå...måste inte vara kämpigt men att bo tryggt är viktigare än vikten...kom ihåg det för det är viktigt! 🤩

Jag bor så klart här för att jag vill, inte för att jag måste Foten i munnen 

Jag har som sagt även andra orsaker till att jag inte kan motionera ute så även om jag hade bott någonstans som var tryggare så hade jag inte kunnat träna ute särskilt mycket mer i alla fall.  
  • Anonym (Der)

10 kilo mer gör ingenting men för Guds skull, du talar om Jula och Jula-kvalitet.

Köp inte en träningscykel på Jula. Det 'är bortkastade pengar.

Gå till en riktig sportaffär/träningsbutik och lägg ett par extra tusenlappar för att få kvalitet som håller.

En träningscykel på Jula för 2000-3000 jämfört med exempelvis en riktig Schwinn för 5000-6000.

Det gör all skillnad i världen i längden.

• Anonym (Der)

OK, jag läste TS dåligt och du kan "avvara" 2000. 

En cykel för 2000 är bättre än ingen cykel men försök hitta pengarna till något med kvalitet istället. Det blir så mycket enklare och roligare då.

• Anonym (Der)

Inte för att jag vill sabba partyt men goggla kayoba + kvaliet så får du folks bedöming av Julas grejer.

Kayoba är Julas eget billighetsmärke för fritidsutrustning.

Vill du ha en billig cykel så finns det ännu billigare på Biltema.

Eller så beställer du en sådan här

https://www.gymgrossisten.com/motionscykel-b15/6-60115.html

Det lär vara avsevärt mycket mer kvalitet för samma peng

Svar på tråden Träningscykel maxvikt 110, jag 120