Ton i sms
Tycker ni det finns en betydande skillnad mellan dessa?
Ok, det går bra
Ok det går bra
Tycker ni det finns en betydande skillnad mellan dessa?
Ok, det går bra
Ok det går bra
Åh herregud, nej det är ingen skillnad
Ja. Det första alternativet är skrivet av en språknörd som inte kan leva utan korrekt kommatering.
Är man ute efter dolda budskap eller har nåt slags mani så visst.
Det går väl att tolka in saker i ett (uteblivet) kommatecken.
Men annars... nä.
Upplever det första som lite mer engagerat. Men ingen betydande skillnad, nej.
Ingen skillnad i betydelse.
Ja. Det första alternativet är skrivet av en språknörd som inte kan leva utan korrekt kommatering.
Jag har en ung kollega som tror att man är arg och nästan får en ångestattack om man svarar "OK.". Med punkt alltså. Bara "OK" (utan punkt) går bra men helst ska man lägga till en smiley.
Så det går säkert att tolka det där kommat på alla möjliga sätt, men för mig är det ingen skillnad.
Jag har en ung kollega som tror att man är arg och nästan får en ångestattack om man svarar "OK.". Med punkt alltså. Bara "OK" (utan punkt) går bra men helst ska man lägga till en smiley.
Så det går säkert att tolka det där kommat på alla möjliga sätt, men för mig är det ingen skillnad.
Ja, det finns en liten men betydande skillnad mellan de två fraserna:
"Ok, det går bra": Kommat efter "Ok" skapar en paus, vilket kan ge intrycket av att talaren tänker efter eller bekräftar något innan de fortsätter. Det kan också göra att frasen känns mer avslappnad och eftertänksam.
"Ok det går bra": Utan kommatecken flyter frasen ihop mer, vilket kan göra att den känns mer direkt och omedelbar. Det kan ge intrycket av att talaren är mer säker och bestämd i sitt svar.
Nej
För mig är det ingen skillnad men jag vet folk under 30 som upplever skiljetecken i sms som strikt, stelt, opersonligt eller till och med argt. Som någon skrev en bit upp. Att sätta punkt kan upplevas som ilska.