Inlägg från: Queen81 |Visa alla inlägg
  • Queen81

Varför gör du som du gör här på FL?

Om det inte är väldigt privata saker, saker jag kan tycka är lite besvärande att ta upp, är jag inte anonym. Sker väldigt sällan.
    Jag tror att genom att inte vara anonym tänker man sig för på ett annat sätt än när man kan sitta och gaffla helt anonymt. Det är ju oftast just de anonyma som är otrevliga och dryga. Och man märker rätt snabbt om det är lönt att föra en diskussion vidare. Tror många går in här bara för att få utlopp för irritation och otrevligheter. Och bekvämt gömmer sig bakom anonymiteten. 

• Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 15:59:43 följande:
    Du är ju anonym nu. Tror aldrig jag sett någon använda sitt riktiga namn på familjeliv.
    Nja, jag har ju t.o.m foto på mig själv. Men det är korrekt, jag heter inte Queen. 
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:25:33 följande:

Det är inte graden av anonymitet som avgör hur en person diskuterar. Har sett flertalet människor med "enkelanonymitet" som är ganska elaka. De med enkelanonymitet verkar betrakta sig själva som mer präktiga än andra tydligen.

Om du nu själv inte vill att andra ska ta upp saker du skrivit tidigare så betyder ju det att du inte står för det du skriver för den delen.

har dessutom stött på folk som letat upp enkelanonymas adress och väljer att trakassera. Ganska obehagligt. Det finns ju någon individ som dessutom hänger ut folk på familjeliv. Kanske samma person. Kanske samma person som postar trådar med terroristvibbar i stil med "vänta ni bara"

Har förutom det läst olika personers nick figurera i avhandlingar på nätet.

Även om jag inte känner mig 100% trygg bakom en "dubbelanonymitet" så är det ändå ett sätt att fritt kunna uttrycka sig. Har inga ambitioner att skapa ett slags kändisskap på familjeliv utan vill att konversationerna landar i första rummet.

Då tycker och tänker vi helt enkelt olika.

Jo, vill folk ta upp saker jag skrivit tidigare är det helt okej. Jag menar att jag t.ex är anonym om jag skulle skriva om typ att jag har hemorrojder eller för att inte outa någon annan genom att t.ex skriva om hur min pojkvän inte kan få stånd.
    Det handlar inte om att jag inte står för mina åsikter utan för att jag kanske tycker att det är genant eller att jag inte vill hänga ut min pojkvän.

Men visst, vi kan väl hålla tummarna för att jag inte råkar ut för en stalker eller figurerar i avhandlingar.
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:32:36 följande:
    Tror du verkligen att det är det enda som förhindrar dig att vara otrevlig på familjeliv? Tycker allmänt folkvett borde vara det.
    Var skrev jag att det är det enda som hindrar mig?
    Jag undviker att vara otrevlig för att jag är en rätt trevlig person med sunt förnuft och någorlunda uppfostrad. Men att inte vara anonym får mig att tänka till ytterligare ett varv. Övertygad om att här hade varit trevligare på fl om ingen var anonym. Sen finns det givetvis de som är otrevliga anonym eller ej.
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:42:32 följande:
    Då borde du även ha kapacitet att vara trevlig även som "dubbelanonym" Kanske inte döma andra som väljer att vara det i alla fall. Ser du någon skriva något otrevligt så kan du reagera på texten, inte någon form av koppling till att kunna identifiera en person.

Det är helt skilda saker. Graden av anonymitet är inte en faktor. (Uppenbarligen, då jag observerat både det ena och andra från människor)
    Men ja? Jag har kapaciteten att vara trevlig även som dubbelanonym. Jag förstår inte vad du är ute efter?
    Jag har skrivit om vad jag tror och hur jag tänker. Svarat på ts helt enkelt. Jag har inte dömt andra, jag har skrivit om hur jag tror att det är och hur jag fungerar.
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 16:46:13 följande:
    Jag tror inte att borde känna dig alltför trygg bakom ett dubbelanonymt nick heller. Skulle aldrig skriva om medicinska åkommor på familjeliv då information om användare verkar läcka som ett såll. Även länkar som folk postar kan vara bra att undvika.  
    Då vet jag vad du tycker. Tack.
  • Queen81
    Embla twopointoh skrev 2025-06-23 16:49:52 följande:
    Det är sant att det finns enkelanonyma som skriver otrevligheter också, men enligt min mycket subjektiva uppfattning så är det vanligare bland dubbelanonyma. Om det är präktigt att helst vilja diskutera på lika villkor så är jag väl präktig, antar jag. 

Jag har inte skrivit att jag inte vill att andra ska ta upp saker jag skrivit tidigare? Tvärt om, att om man använder sitt nick behöver man stå till svars för det man skriver, och jag skriver för det mesta under mitt nick. 

Jag har inte heller några ambitioner på "kändisskap" bara för att jag oftast skriver under eget nick. Det är dessutom skillnad på att "känna igen" och "kändisskap".

Ordvalen "präktigt" och "kändisskap" är negativt laddat. Apropå det där med att skriva otrevligheter bakom dubbelanonymitet. 
    Då kan vi vara präktig tillsammans 😁😎
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-23 17:35:38 följande:
    Då borde inte döma andra för att de använder ett "dubbelanonymt" nick. För ja, det gör du.
    Nej, det gör jag verkligen inte. Ingenstans har jag dömt andra. Jag har inte lagt någon värdering i om folk är anonyma eller ej. Jag har svarat på hur jag tror att det fungerar. Och att jag tror att åtminstone jag tänker en extra gång på hur jag formulerar mig och framstår om jag inte helt kan gömma mig bakom anonymitet. 
  • Queen81
    Jimmy75 skrev 2025-06-25 22:20:54 följande:

Varför hittar du på saker? Hon har ett enda inlägg om saken och tar där inte upp dubbelanonymitet, utan anonymitet generellt. Även om hon inte använder de exakta orden "subjektiv erfarenhet" så är det väldigt tydligt att hon beskriver vad hennes upplevelse är, inte någon objektiv sanning. Såvitt hon har läst trådar och inlägg så har hon upplevt att det är de anonyma som i betydligt högre utsträckning än de icke-anonyma, som skriver otrevligheter. Det är ingen anklagelse. Det är en observation. 

Finns det någon poäng i att försöka få igång saker som inte existerar? För det just du gör med inlägget jag citerar här är att döma. Det är ju en direkt uppmaning om att hon borde sluta döma andra....vilket hon inte gör.

Tack för att du ser vad jag menar och hjälper mig förtydliga!
  • Queen81
    Jimmy75 skrev 2025-06-27 20:05:10 följande:

Men det hon skriver om när hon uttrycker sig så är ju sina subjektiva erfarenheter och upplevelser. Varken du eller jag kan ju veta vilka erfareheter vare sig hon eller någon annan användare har. Det kanske har varit så i merparten av de trådar hon har läst eller deltagit i....precis på samma sätt som du på ditt håll har stött på många otrevligheter från enkelanonyma avsändare. Varken du eller Queen kan ju med någon säkerhet säga att just eran upplevelse är den "verkliga" och att den andra inte är förankrad i verkligheten, bara att era upplevelser inte matchar bilden som den andre har fått här inne. Det blir ett liknande problem som med "folkvett"

Hon refererar ju inte till någon verklighet....iallafall tror jag mig inte ha sett henne använda det begreppet i sina inlägg....vilket däremot du gör här ovan....vilket inte lämnar samma utrymme för att tolka din åsikt som subjektiv. Även om jag förstår att den såklart ÄR det, så gör sättet du uttrycker det på att det uppfattas som att det du beskriver representerar någon slags fastställd fakta.

Så slapp jag svara 😅🙏
  • Queen81
    Anonym (Sweden) skrev 2025-06-29 14:57:04 följande:
    Det är en åsikt som samtidigt är ett dömande. 
    Nej, det är inte ett dömande. Jag lägger ingen värdering i det. Jag säger att jag upplever att ju mer anonym en person är desto större risk är det att den är otrevlig. Och så skrev jag att personligen så tänker jag en extra gång när jag skriver utan att vara anonym, alltså med mitt nick och foto på mig.
Svar på tråden Varför gör du som du gör här på FL?