Varför gör du som du gör här på FL?
Har ibland åsikter jag vill lufta. Ibland diskussioner. Ibland ser jag rena manipulationer och härskartekniker som jag vill att andra observerar.
Har ibland åsikter jag vill lufta. Ibland diskussioner. Ibland ser jag rena manipulationer och härskartekniker som jag vill att andra observerar.
Om det inte är väldigt privata saker, saker jag kan tycka är lite besvärande att ta upp, är jag inte anonym. Sker väldigt sällan.
Jag tror att genom att inte vara anonym tänker man sig för på ett annat sätt än när man kan sitta och gaffla helt anonymt. Det är ju oftast just de anonyma som är otrevliga och dryga. Och man märker rätt snabbt om det är lönt att föra en diskussion vidare. Tror många går in här bara för att få utlopp för irritation och otrevligheter. Och bekvämt gömmer sig bakom anonymiteten.
Det är inte graden av anonymitet som avgör hur en person diskuterar. Har sett flertalet människor med "enkelanonymitet" som är ganska elaka. De med enkelanonymitet verkar betrakta sig själva som mer präktiga än andra tydligen.
Om du nu själv inte vill att andra ska ta upp saker du skrivit tidigare så betyder ju det att du inte står för det du skriver för den delen.
har dessutom stött på folk som letat upp enkelanonymas adress och väljer att trakassera. Ganska obehagligt. Det finns ju någon individ som dessutom hänger ut folk på familjeliv. Kanske samma person. Kanske samma person som postar trådar med terroristvibbar i stil med "vänta ni bara"
Har förutom det läst olika personers nick figurera i avhandlingar på nätet.
Även om jag inte känner mig 100% trygg bakom en "dubbelanonymitet" så är det ändå ett sätt att fritt kunna uttrycka sig. Har inga ambitioner att skapa ett slags kändisskap på familjeliv utan vill att konversationerna landar i första rummet.
Förutom det, (väljer alltid att vara "dubbelanonym") har stött på en individ som försöker spåra det jag skrivit tidigare. Resulterat i ett hopkok av olika inlägg som denne klippt och klistrat in, några skrivna av mig, många av helt andra människor, påstått både det ena och andra om mig.
Rena trakasserier. Det här är en sk "enkelanonym" för övrigt.
Läste en "enkelanonym" som ansåg att dubbelanonymitet var förkastligt. Denne tyckte att det var bara att skapa fler konton om man ville uttrycka sig ( undermeningen aggressivt) så man inte saboterar sitt enkelanonyma konto.
Så den här "präktigheten" verkar ha ett visst mått av hyckleri.
Det är ett intressant begrepp du använder här - folkvett. Vad anser du att vanligt folkvett är? Jag undrar alltså över definitionen. Saken är den att min erfarenhet är det det verkar finnas närapå lika många olika idéer och nivåer av vad folkvett är som det finns människor som använder begreppet.
Då uppstår ett problem som inte är helt ovanligt i diskussionsforum. Nämligen det att flera personer använder ett och samma begrepp och tror därmed att de pratar om samma sak, men var och en gör anspråk på att just de har rätt och andra fel....och så kör diskussionen i diket.
Så vad anser just du vara folkvett?
"Det är ju oftast just de anonyma som är otrevliga och dryga."
Det här är ett dömande. Det har ingen förankring i verkligheten för övrigt. Som sagt, har stött på en hel del otrevliga och dryga som är "enkelanonyma"
Det är verkligen inte graden av anonymitet som avgör om någon är trevlig eller ej. Alla är ju anonyma på ett eller annat sätt på familjeliv. Det skulle vara i så fall att de som är "enkelanonyma" vill skydda sitt nick på familjeliv och filtrerar ut det de säger, antar att det handlar om en projicering då. För mig skulle det inte spela någon roll.
Skulle antagligen avsluta mitt konto på familjeliv om "enkelanonymitet" infördes pga saker jag tagit upp tidigare. Finns en del karaktärer som är ganska hotfulla och söker upp var människor bor samt hänger ut på nätet. Min "dubbelanonymitet" känns förvisso som en bräcklig barriär med tanke på vad jag läst här.
Men det hon skriver om när hon uttrycker sig så är ju sina subjektiva erfarenheter och upplevelser. Varken du eller jag kan ju veta vilka erfareheter vare sig hon eller någon annan användare har. Det kanske har varit så i merparten av de trådar hon har läst eller deltagit i....precis på samma sätt som du på ditt håll har stött på många otrevligheter från enkelanonyma avsändare. Varken du eller Queen kan ju med någon säkerhet säga att just eran upplevelse är den "verkliga" och att den andra inte är förankrad i verkligheten, bara att era upplevelser inte matchar bilden som den andre har fått här inne. Det blir ett liknande problem som med "folkvett"
Hon refererar ju inte till någon verklighet....iallafall tror jag mig inte ha sett henne använda det begreppet i sina inlägg....vilket däremot du gör här ovan....vilket inte lämnar samma utrymme för att tolka din åsikt som subjektiv. Även om jag förstår att den såklart ÄR det, så gör sättet du uttrycker det på att det uppfattas som att det du beskriver representerar någon slags fastställd fakta.
Förstår du verkligen inte vad begreppet folkvett handlar om? Allmänt hyfs.
Förstår du vad jag menar med att allmänt folkvett borde vara styrande, inte graden av anonymitet? Det betyder ju då att de som är "enkelanonyma" (och tycker att alla ska vara enkelanonyma för att de annars är otrevliga) vill skydda sitt nick och undviker att säga sin egentliga åsikt för att bibehålla någon slags konstlad identitet. De tror då att dubbelanonymitet innebär att någon per automatik är otrevliga/ ohyfsade och också då att om de själva skulle befinna sig bakom en dubbelanonymitet inte kunna behärska sig själva.
Lär er folkvett i stället för att använda er av enkelanonymitet som den enda barriären mellan ohyfsad eller hyfsad.