• Anonym (Plutten)

La sig och sov när han hade ansvar för barn.

Jag, sambo och två barn är just nu på campingsemester, i husvagn. Jag går till servicehuset för att diska, vilket jag talar om. Kvar i husvagnen är 2-åringen och sambon, äldre sonen är ute och cyklar.
    Jag diskar, är borta kanske 20 min. När jag kommer tillbaka till husvagnen ligger min sambo i sängen och sover (kl är 16). 2-åringen ensam är på vägen utanför husvagnen. Det här gör mig rasande. Han har ansvar för barnet, men lägger sig och sover, öppen husvagn, fritt fram för grabben att gå ut. Bilar åker såklart med jämna mellanrum på vägen utanför. Precis bredvid husvagnen går stigen till campingens badplats. Jag ser tusen olika hemska saker som kunde hänt.
    Han tycker jag överreagerar. Gör jag det?

• Svar på tråden La sig och sov när han hade ansvar för barn.
  • Anonym (Tk)

Nej du överreagerar inte. Han låter direkt olämplig att ta hand om barn. Är det hans barn? Låter som en värdelös barnvakt. Rekommenderar dig att bli särbo och inte förlita dig att denna karl ska passa ditt barn 

• Jimmy75

Nej, du överreagerar inte och även om han nu anser det så verkar han ju inte alltför bright som inte ens fattar att det INTE är ett vettigt försvar eller argument att komma med i den situationen.

• Anonym (Utmattad)

det är klart du reagerar, frågan är vad anledningen var till det.

jag har också somnat och missade att hämta mitt barn o tid på dagis. blev orosanmäld. Ca 10 år senare fick jag diagnosen autism. Jag blir utmattad och orkar inte med med att vara sysselsatt och sköta vardagslivet samtidigt. Kan somna av utmattning

• Jimmy75
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-06-20 18:09:20 följande:

jag har också somnat och missade att hämta mitt barn o tid på dagis. blev orosanmäld. Ca 10 år senare fick jag diagnosen autism. Jag blir utmattad och orkar inte med med att vara sysselsatt och sköta vardagslivet samtidigt. Kan somna av utmattning

Anledningen är i det här fallet totalt ointressant. Om han så har världens bästa förklaring och skäl till varför han somnade är den situationen inte ett skvatt mindre farlig för två-åringen. Alltså överreagerar inte mamman när hon blir så arg.
  • Anonym (Malin)

Hädanefter är det han som sköter disken...punkt.

• Anonym (Vera)

Nej du överreagerade inte. Är han inte rädd att tvååringen ska gå vilse, drunkna eller bli överkörd? Brukar han lämna barnet ensamt?

• Jemp

Absolut inte överreaktion. Dessutom handlar det ju inte om att han bara slumrat lite medan barnet är tryggt, utan att han har sån icke-koll att det lilla barnet är ute själv och springer utan uppsikt.

• Xenia

Nej, du överreagear inte. Du kan hälsa honom att han är en ansvarslös latoxe.

Det låter som det är du som får göra allt, både hushållsarbetet och att ta hand om barnen medan han "har semester", dvs gör ingenting alls.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-06-20 18:09:20 följande:

Dålig jämförelse.

Du somnade när barnet var på ett tryggt ställe och andra vuxna såg efter det. TS sambo somnade i ett läge där han borde ha haft stenkoll på barnet.
Svar på tråden La sig och sov när han hade ansvar för barn.