Anonym (Lana) skrev 2025-06-20 19:17:53 följande:
Ensamhet är en känsla. Jag har varken man eller barn. Men jag känner mig inte ensam för det. Det kanske för sig har att göra med att valen är mina egna. Och jag har valt det frivilligt. Jag gör dessutom mycket på egen hand. Det blir betydligt lättare om man fyller sitt liv med saker man tycker om att göras.
Min introverta personlighet har nog hjälpt mig också, eftersom mitt behov av att integrera med andra människor är liten. Jag får tillräckligt med det sociala, på mitt arbete.
Mår man dåligt, eller faktiskt känner sig ensam dp kanske det är dags att kontakta en vårdcentral. Tanken är inte att man ska må psykiskt dåligt, eller känna sig nedstämd.
Sen kan människor absolut känna sig ensamma i en relation. Även om många nog har "lyx problem". Annars kan det nog bero på att man är olycklig i sin relation. Eller att något inte stämmer.
Skitsnack. Att vända sig till vårdcentralen som skriver ut antidepressiva utan att veta om de långt gående effekterna av det, är alltså vad du rekomenderar? Man kan ju undra om du inte arbetar på en vårdcentral själv och försöker rättfärdiga "medicin" ut skrivandet eller har en högre status där du själv tjänar pengar på det. Det är ju hyckleri rakt igenom!
Visst, om de tär självvalt så får det vara så, klart du inte mår dåligt då. Jag levde själv i celibat under 7 års tid. Men idag mår jag dåligt. Okej? Du låter mer narcissistisk än att du valt att vara ensam för att skydda dig själv från tortyr, mordförsök våldtäkt och psykisk misshandel, vilket endast är en del av vad jag har gått igenom. Men kom för fan inte och säg att jag ska vända mig till vårdcentralen för då bevisar du än mer att du inte har något som helst grepp om vad du pratar om, alt så är du extremt naiv och narcissistisk!