• Anonym (Liking)

Zopiklon eller zolpidem

Zolpidem eller zopiklon vilken är best? Har använd zopiklon men tyvärr fick jag ej någon effekt. Tänkte byta till Zolpidem men vilken är best ?

• Svar på tråden Zopiklon eller zolpidem
  • Anonym (Bipolär)

Det är individuellt. För mig har zopiklon funkat bäst men har tyvärr behövt hög dos (15mg). 

• Anonym (Abstinens)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-06-21 14:16:54 följande:

Det är individuellt. För mig har zopiklon funkat bäst men har tyvärr behövt hög dos (15mg). 

Ta det försiktigt, detta är narkotikaklassat, och ska bara användas i högst några veckor. Att du har behövt höja dosen beror på tolerans, hjärnan skriker efter en högre dos. Om det inte sker så kan du få abstinensliknande symtom. Eller paradoxal effekt, tabletterna har inte längre någon effekt. Och det är ett varningstecken. 

Jag blev själv beroende efter några månader, och har gått igenom en helvetisk långvarig abstinens.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Abstinens) skrev 2025-06-21 18:51:13 följande:
    Ta det försiktigt, detta är narkotikaklassat, och ska bara användas i högst några veckor. Att du har behövt höja dosen beror på tolerans, hjärnan skriker efter en högre dos. Om det inte sker så kan du få abstinensliknande symtom. Eller paradoxal effekt, tabletterna har inte längre någon effekt. Och det är ett varningstecken. 

Jag blev själv beroende efter några månader, och har gått igenom en helvetisk långvarig abstinens.
    Bra att du skriver det för den som inte vet! Men jag har haft samma dos hela tiden och har tagit den i över 15år. Inte varje natt utan i perioder.
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Abstinens) skrev 2025-06-21 18:51:13 följande:

Hur hög dos hade du när du blev beroende?
  • Anonym (Abstinens)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-06-21 19:25:43 följande:
    Hur hög dos hade du när du blev beroende?
    Minns nu inte exakt, men det var en låg dos. Men det är inte dosen som är avgörande, utan hur länge man har tagit dem.

Känner du av några biverkningar? Det gick bra ett tag, men sedan orsakade de sömnlöshet och extrem ångest. Började också att stamma. Men det är ju så individuellt, vi är ju olika. Glad
  • Anonym (Liking)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-06-21 14:16:54 följande:

Zopiklon finns ej styrka 15mg 

Det endast finns 5mg o 7.5mg
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Liking) skrev 2025-06-22 04:29:53 följande:
    Zopiklon finns ej styrka 15mg 

Det endast finns 5mg o 7.5mg
    3x5mg blir 15mg 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Abstinens) skrev 2025-06-21 21:02:45 följande:
    Minns nu inte exakt, men det var en låg dos. Men det är inte dosen som är avgörande, utan hur länge man har tagit dem.

Känner du av några biverkningar? Det gick bra ett tag, men sedan orsakade de sömnlöshet och extrem ångest. Började också att stamma. Men det är ju så individuellt, vi är ju olika. Glad
    Har inte haft några biverkningar alls tidigare under dessa år. Men har senaste tiden problem med minskad effekt och sömngång så håller just nu på att byta medicin. Har ändå haft den länge med bra resultat så jag rekommenderar den ändå, trots risken för tillvänjning.
  • Anonym (Jag)

Jag har testat båda och Zolpidem funkar bäst för mig. Har ätit samma styrka i alla år, aldrig behövt höja. 

• Spip1
    Jag vill egentligen inte ta dessa tabletter, men har varit tvungen. Jag föredrar zolpidem eftersom den har så kort halveringstid och därför blir förbrukningen mindre.
    Med zolpidem (10 mg) kunde jag ta en tablett i sängen klockan 01:30 och vara pigg vid bilkörning klockan 07:00.
    Tyvärr får jag inte zolpidem längre eftersom den är så beroendeframkallande. Jag hade och behövde kanske 30-50 stycken per år.
    Numera får jag zopiklon (7.5 mg), men av den blir jag väldigt morgontrött om jag tar den för sent på kvällen/natten. Enligt riktlinjer ska det gå 8-12 timmar till bilkörning.
    Då den måste tas mycket tidigare på kvällen, helst före klockan 23:00 blir förbrukningen naturligtvis mycket större, så av den får jag 30 tabletter på 8 veckor.
    Ligger jag och slumrar kan det räcka med 0.5 tablett (3.75 mg). Är det riktigt besvärligt har jag ibland tagit 2 tabletter (totalt 15 mg).
    Tydligen anses det mer beroendeframkallande att ta 1 styck 10 mg zolpidem per vecka är 3,5 stycken 7.5 mg zopiklon per vecka.
    Kan tillägga att jag aldrig har haft sömngång eller känt minsta form av beroende. Ibland kan det gå flera veckor mellan intagen.
  • Anonym (Jag)
    Ginmicke skrev 2025-06-22 23:15:58 följande:

Ingen som säljer nåt roligt här

Haha, vill du köpa nåt kul hade du varit smart nog att uppge en mailadress. Ditt inlägg kommer bara bli anmält och bortplockat här.
  • Anonym (Kim)

Försök undvika Z-mediciner i möjligaste mån. Som en kort kur på några dagar för att bryta sömnmönster men inte stadigvarande behandling. Tillvänjning och beroende är allt för högt. Boka nytt läkarbesök och diskutera fram en hållbar behandlingsregim över tid. 

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-25 10:07:58 följande:

Försök undvika Z-mediciner i möjligaste mån. Som en kort kur på några dagar för att bryta sömnmönster men inte stadigvarande behandling. Tillvänjning och beroende är allt för högt. Boka nytt läkarbesök och diskutera fram en hållbar behandlingsregim över tid. 

Tar man dom som man ska, endast i perioder, så kan de vara en långsiktig lösning. För vissa hjälper det att få till rutinen mha medicin. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Bipolär) skrev 2025-06-25 10:16:40 följande:
    Tar man dom som man ska, endast i perioder, så kan de vara en långsiktig lösning. För vissa hjälper det att få till rutinen mha medicin. 
    Ja absolut och något som fungerar de Dagar du inte medicinerar med Z. Max 3 ggr/v och annat de andra dagarna. Kan tänka mig för din del som bipolär att sömnen är a och o. Börjar sömnen att strula han det ju vara ett tidigt tecken. 
  • Anonym (Bipolär)
    Anonym (Kim) skrev 2025-06-25 11:28:11 följande:
    Ja absolut och något som fungerar de Dagar du inte medicinerar med Z. Max 3 ggr/v och annat de andra dagarna. Kan tänka mig för din del som bipolär att sömnen är a och o. Börjar sömnen att strula han det ju vara ett tidigt tecken. 
    Man kan ta de mer än 3dagar i streck så länge man bara gör det i perioder. Jag varvar med andra mediciner för sömnen och tar främst zopiklon när sömnbristen riskerar att leda till bipolärt skov (som du skrev) eller för att bryta skov.
Svar på tråden Zopiklon eller zolpidem