Zopiklon eller zolpidem
Jag vill egentligen inte ta dessa tabletter, men har varit tvungen. Jag föredrar zolpidem eftersom den har så kort halveringstid och därför blir förbrukningen mindre.
Med zolpidem (10 mg) kunde jag ta en tablett i sängen klockan 01:30 och vara pigg vid bilkörning klockan 07:00.
Tyvärr får jag inte zolpidem längre eftersom den är så beroendeframkallande. Jag hade och behövde kanske 30-50 stycken per år.
Numera får jag zopiklon (7.5 mg), men av den blir jag väldigt morgontrött om jag tar den för sent på kvällen/natten. Enligt riktlinjer ska det gå 8-12 timmar till bilkörning.
Då den måste tas mycket tidigare på kvällen, helst före klockan 23:00 blir förbrukningen naturligtvis mycket större, så av den får jag 30 tabletter på 8 veckor.
Ligger jag och slumrar kan det räcka med 0.5 tablett (3.75 mg). Är det riktigt besvärligt har jag ibland tagit 2 tabletter (totalt 15 mg).
Tydligen anses det mer beroendeframkallande att ta 1 styck 10 mg zolpidem per vecka är 3,5 stycken 7.5 mg zopiklon per vecka.
Kan tillägga att jag aldrig har haft sömngång eller känt minsta form av beroende. Ibland kan det gå flera veckor mellan intagen.