• Anonym (Kluven)

Svensk folkdräkt + hijab?

På hembygdsgårdens midsommarfirande idag gick en kvinna runt i en svensk folkdräkt och hijab på huvudet.

Jag minns inte om jag någonsin känt mig så ambivalent inför en åsyn. Å ena sidan såg jag en charm med detta. Å andra sidan kände jag bara NEEEJ, där går gränsen.

Jag har fortfarande inte landat i vad jag känner inför detta. Behöver få lite input, tror jag.

• Svar på tråden Svensk folkdräkt + hijab?
  • Maggena

Man kan vara svensk fast man är muslim. Nationalitet och religion är två olika saker. 

• Anonym (V)

Den svenska folkdräkten skapades ju för utlänningar så hela syftet är ju att de är personer som inte kommer från Sverige som använder den. Sen tycker jag inte slöja är okej ändå men jag tycker inte det blir extra hemskt för att någon bär den med en folkdräkt gjord för invandrare.

• Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 01:24:27 följande:
    Svensk folkdräkt + hijab?

På hembygdsgårdens midsommarfirande idag gick en kvinna runt i en svensk folkdräkt och hijab på huvudet.

Jag minns inte om jag någonsin känt mig så ambivalent inför en åsyn. Å ena sidan såg jag en charm med detta. Å andra sidan kände jag bara NEEEJ, där går gränsen.

Jag har fortfarande inte landat i vad jag känner inför detta. Behöver få lite input, tror jag.

Varför måste du landa i detta? Kan du inte bara acceptera det och gå vidare i livet? 
  • Anonym (Olliv)

Kul, tycker jag. Håret är ju täckt i många av folkdräkterna för gifta kvinnor ändå. I Skåne tex har man fäst ihop sjalar på helt fantastiska sätt. 

Jag gillar lek med folkdräkter, mest av den anledningen att jag inte riktigt är bekväm med folkdräkten, hur den skapades och vad den symboliserar samtidigt som jag uppskattar materialen och hantverket i dem och tycker att en del av dem är fina. Jag är ambivalent.

Folkdräkter är ju inget som man burit sedan urminnes tider utan de är komponerade i en tid där man ville främja nationalismen, bland annat. Innan någon komponerade tex Onsjö-dräkten fanns det inga tjejer som gick klädda precis sådär. Däremot var detaljer, mönster, snitt mm vanligt i de trakterna någon gång mellan typ 1600 och 1850. Att vissa dräkter har korta tröjor till exempel betyder inte att korta tröjor alltid varit typiskt för den trakten utan att den som komponerade dräkten hittade ett liv från empiren och valde att använda det som förlaga. Man har plockat enstaka plagg från en eller flera tidpunkter och platser och slagit ihop dem till något man tyckte passade ihop. Ibland hittade man på något eget. Och det var verkligen inte alltid det var någon från orten som komponerade dräkten utan det kunde vara nån påläst och kunnig hemslöjdstant från Stockholm. 

Det här var en väldigt förenklad beskrivning. Men det är på grund av den här delen av folkdräkternas bakgrund som gör att jag tycker att det är kul när folk bär dem på otraditionella vis. Jag tycker att det är positivt när man frigör sig från de normer som var gällande i den kontexten som folkdräkterna skapades - normer kring vad det är att vara svensk. Eller rättare sagt vad som inte räknades som svenskt, som tex samiska, resande, dialekter mm. Det var mycket som förtrycktes under den tiden. Och folkdräkten var på ett sätt ett medel för att sprida det tankesättet. 

• Anonym (Samma!)

Till folkdräkt bär gifta kvinnor huvudbonad så det är väl samma sak hur den än ser ut, finns så många olika utseenden på huvudbonader till folkdräkt. budskapet är att man bär huvudbonad som gift kvinna. så samma betydelse egentligen! 

• Anonym (Olliv)
    Anonym (Samma!) skrev 2025-06-21 09:03:17 följande:

Till folkdräkt bär gifta kvinnor huvudbonad så det är väl samma sak hur den än ser ut, finns så många olika utseenden på huvudbonader till folkdräkt. budskapet är att man bär huvudbonad som gift kvinna. så samma betydelse egentligen! 

Ojojoj. Om du frågar folkdräktspoliserna kan man verkligen INTE huvudbonaden se ut hur som helst. Jäklar vad petiga de är. Alla små veck och broderier ska vara exakt de rätta. 

Själv tycker jag som du, att man gör som man vill, men det är VÄLDIGT konservativt och strikt inom vissa delar av folkdräkts-communityn. 

• Lynx123

Ser inget problem med att vara svensk och muslim - vi har ju religionsfrihet. Tycker själv att var och en ska få ha på sig vad de vill.

• Anonym (Kluven)

Jag ser väldigt positivt på att invandrare visar intresse för svensk kulturtradition och deltar i den. Ser inte heller någon motsättning i att vara svensk och muslim.

Men folkdräkten, i likhet med flaggan, ser jag som en nationalsymbol. Om vi kollar på flaggan, så finns det både lagar och oskrivna regler kring vad som gäller för den. Viss användning av flaggan anses vanvördig, som att den släpas i marken, används som bordsduk bl.a.

Jag tycker att folkdräkten ska behandlas med samma respekt. Helt sant är att täckande huvudbonad är tradition. Men då är det väl dräktens tillhörande huvudbonad som ska användas, inte nåt som inte hör dit. Varken ushanka, sombrero eller native-american fjäderkrans.

Således inte hijab heller. 

För mig personligen har hijab dessutom ett negativt laddat symbolvärde och jag gillar den inte, oavsett hur den kombineras med övrig klädsel. Men, det är ju en helt annan diskussion.

• Jemp
    Anonym (Kluven) skrev 2025-06-21 10:31:05 följande:

Jag ser väldigt positivt på att invandrare visar intresse för svensk kulturtradition och deltar i den. Ser inte heller någon motsättning i att vara svensk och muslim.

Men folkdräkten, i likhet med flaggan, ser jag som en nationalsymbol. Om vi kollar på flaggan, så finns det både lagar och oskrivna regler kring vad som gäller för den. Viss användning av flaggan anses vanvördig, som att den släpas i marken, används som bordsduk bl.a.

Jag tycker att folkdräkten ska behandlas med samma respekt. Helt sant är att täckande huvudbonad är tradition. Men då är det väl dräktens tillhörande huvudbonad som ska användas, inte nåt som inte hör dit. Varken ushanka, sombrero eller native-american fjäderkrans.

Således inte hijab heller. 

För mig personligen har hijab dessutom ett negativt laddat symbolvärde och jag gillar den inte, oavsett hur den kombineras med övrig klädsel. Men, det är ju en helt annan diskussion.

Det är ju förmodligen så att din negativa syn på antingen hijab eller att synliggöra muslimer bidrar till att du tycker folkdräkt och hijab är att jämföra med att vanvörda flaggan.
Svar på tråden Svensk folkdräkt + hijab?