Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 11:37:30 följande:
Är det bra att få bukt med det om alternativet är sämre mående? Det är det jag undrar, om man bara inte kan vara lite ätstörd om det funkar för en. Vissa målar och handarbetar för att må bättre, jag... gör annat.
Anonym (Åsa) skrev 2025-06-21 11:23:24 följande:
Att man mår bättre av beteendet betyder ju bara att man mår dåligt i grunden. Man kommer att må ännu bättre om man blir fri från sina tvångstankar kring maten.
Jag håller inte med. När jag inte orkat med detta beteende och bara vad ska man säga... levt? Så har jag mått mycket sämre. Jag kontrollerar mycket annat också som inte är relaterat till kost. Maten är bara ytterligare en sak som behöver kontrolleras. Det är ordning på allt och får jag bara ha ordning flyter livet på helt suveränt.
Du upplever att du mår dåligt av att släppa kontroll men det handlar ju bara om att
anledningen till dina tvångstankar blir mer tydlig och det ärju DOM du ska behandla.
Ätstörningar/kontrollbehov är bara ett
symptom på ett grundläggande problem.
Kontroll är ju inget annat än ångest. När ångesten kommer kontrollerar du dig själv med strikta regler och rutiner för att dämpa ångest. Precis som att berusa sig med alkohol, ta droger eller liknande. Men det är ju bara konstgjord andning för orsaken till din ångest sitter fortfarande kvar.
Och sakta men säkert kommer detta beteende att öka med tiden och du kan utveckla fullt OCD eller så bryter anorexin ut delux. ...