Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Ätstörd

Vilken typ av ätstörning gäller det? Är man normalviktig och inte har ångest mm så är det kanske inte en så allvarlig ätstörning. 

• Anonym (A)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 14:54:46 följande:

Jag har ingen ätstörning men jag gör visst ätstörda saker. Bestämmer antal gånger jag får äta per dag, hur många portioner per gång, hur många kalorier, ger mig pluspoäng för motion osv. Sen har jag planer för hur jag ska hantera avsteg. Har även planer för om mina avstegs-planer inte fungerar och jag tappar kontrollen och ätit för mycket så jag kommer tillrätta igen. 
    Ja, man kan ju ha ätstörda tendenser utan att det räcker till en diagnos. Har själv haft det efter kaloriräkning och viktnedgång men det gick över av sig själv efter ett tag och krävde inte vård.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 15:48:04 följande:
    Det kommer aldrig gå över. Jag har hållt på så här mer eller mindre sen jag var 12-13 år tror jag, det är svårt att säga när något börjar. Jag har i alla fall tydliga minnen av hur bra det kändes att kunna utnyttja mina föräldras sammarbetssvårigheter efter skiljsmässan med att ljuga om att jag ätit/ska äta hos den ena eller den andra. Är idag 30+. 
    Hetsäter du också? Ger det många negativa konsekvenser så tycker jag att du ska söka vård. Men du måste ju vilja själv för att vård ska fungera.
  • Anonym (A)
    Anonym (f) skrev 2025-06-21 15:50:31 följande:
    Ett ätstört beteende är ett ätstört beteende. Om du vill prata om något som inte är skadligt välj andra ord och för enkelhetens skull en annan tråd.
    Vad jag menar är att allt inte är fall för vård
  • Anonym (A)
    Anonym (Fd ätstörd) skrev 2025-06-21 15:55:13 följande:
    Klart det kan gå över men det kräver att du söker hjälp och framförallt RÄTT sorts hjälp. 
    Att mumla något i förbifarten hos en vanlig kurator är inte att söka hjälp.  En vanlig kurator har inte den kunskapen . 
    Jag hanterade det på egen hand. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Åsa) skrev 2025-06-21 16:05:47 följande:
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:32:56 följande:
    Det behöver det inte göra. 

Läs inlägg #17.

Detta handlar om ett mycket svårare fall än ditt. Det handlar om ångest och ett extremt kontrollbehov, som styr det mesta i TS liv, inte någon bantningskur som gått till överdrift.
    Jag pratade som sagt inte om ts specifikt.
Svar på tråden Ätstörd