Inlägg från: Anonym (Det verkliga problemet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Det verkliga problemet)

Ätstörd

Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 14:42:18 följande:
    Jag kan bara bekräftar det du skriver om ångest och kontroll. Jag vet ju det, det är därför det funkar så "bra" för mig, får jag mer ångest löser jag det snabbt med mer kontroll och så blir det bättre. Jag märkte t ex för några dagar sen att jag börjar se plufsig ut fast det är helt orimligt eftersom jag går ner i vikt, då fick jag ångest att jag håller på att utveckla en ätstörning på riktigt. Då började jag mäta mig så jag kan ha koll när spegeln lurar mig. Så nu är jag inte oroad längre.

Den här tråden var nog framförallt ett desperat försök att fiska efter medhåll så jag skulle lugna ner mig... Jag sa en gång till vården att jag har ångest men sa också att jag kan hantera det, och då var det som lugnt. Brukar även skämta och säga att jag drivs av ångest och kontroll därför blir allt så bra och folk skrattar med. Men visst, hade jag sagt att jag hanterar det nya ansvarsområdet med att skippa lunchen, drar en halvmil i pulszon 5 och kategorisera om hela familjens garderober...

Om det här inte är okej vet jag inte vad jag ska göra istället. Jag kommer helt seriöst inte fungera. Vem är jag ens då? Jag är den som har koll på läget, som styr upp saker, leder andra. Det är sidor folk uppskattar med mig. Det blir ju ingenting kvar av mig. 
    Där har du det verkliga problemet. Att du alltid ska vara den med koll, den som styr upp, organiserar, leder andra. Att du inte vet vem du är om du inte har/gör dessa saker. Att du ser det dom att det inte finns något "Du" om du inte har/gör detta. 

Ångesten det skapar, speciellt när det kanske inte går som planerat, hanterar du med att styra kosten. 

Du skriver att du levt så här sedan tidiga tonåren. Vad hände då som gjorde att du fick ångest och som du började hantera med kontroll över matintaget? Något är det som triggat igång denna medicinering av ångesten. 

Jag vet hur det är att vara ätstörd utan att falla inom kategorin för de vanliga störningarna. I mitt fall har det varit en kombination av selektiv ätstörning (reformerad) och att jag har extremt lätt att styra bort tankarna från att jag är hungrig. Som regel tycker jag inte om mat. Jag äter för att överleva, inte för att det är gott. Är jag ensam så blir det ofta slarv med maten. 

Är jag stressad, bråkat med någon, ledsen etc är aptiten det första som dör. Äter jag då så mår jag illa. Jag medicinerar känslorna genom att göra annat samt inte äta. Jag jobbar ständigt på att ändra detta. Delar har blivit bättre (separation som lett till mindre bråk och stress), att komma ihåg att äta har jag vänner till som påminner mig även om jag är ensam hemma. Jag vet ju rent logiskt att jag måste äta. 

Snälla TS, fundera över att söka hjälp. Inte för ätstörningen utan för att hitta vem du är utan att identifiera dig som "personen som löser alla problem". Maten är bara symptom och "medicin", inte det egentliga problemet (än).
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 20:35:41 följande:
    Oj det är så längesen men jag har mina aningar, dels har jag alltid varit en ängslig och duktig unge men det fanns inte heller någon tid för mig pga andra, så jag hade det rätt frikostigt med möjligheter att hitta mina egna sätt att hantera saker på. Vet att jag också varit inne på skadliga forum i min ungdom så det blev väl en olyckligt lyckad kombination. Herregud det hade jag glömt bort tills jag började funderade över din fråga. 
    Jag vet, det suger att fundera tillbaks på varför man ens började med skiten. Men, i slutändan blir det bättre även om det är en jobbig väg dit.
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 22:07:56 följande:
    Verkar inte kunna citera båda dina svar i ett. 

Jag vet inte vad jag flyr ifrån, flyr jag ens? Andras besvikelse kanske? Tror bara jag försöker hantera allting så bra som möjligt med vad jag har. 

Ja, jag har som förstått att jag säkert skulle få valuta för pengarna hos en psykolog. Men det är ju jävligt läskigt, för det första ska hela jag raseras och så ska jag behöva förklara åt alla att jag har fejkat hela min person med kontrollbeteende. Just nu, exakt just nu, känns allt enklare att göra än DET. 

Se det inte som att du fejkat vem du är bara för att du vill ändra på vem du är. Den du är idag har formats av dina erfarenheter. Nu passar inte den "kostymen" längre och du behöver hitta vem du är bakom masken. De stora penseldragen är de samma, det är bara detaljerna som behöver målas om. Du behöver inte förklara något för någon alls om du inte vill, det är bara att du kommer att sätta nya gränser. Du har inte ljugit för någon om vem du är. Den du är idag är en del av dig som ska vävas in i ditt nya jag. 

Jag håller på att ta reda på vem jag är efter 20 år tillsammans med en person som sturt det mesta.
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 08:34:40 följande:

Jag fortsätter i denna sjuka tråd istället för att skapa något nytt och hoppas nya läsare hittar till detta inlägg direkt.

Jag har verkligen gått ner mig i att hålla en kalorigräns. Nu ställer det till problem för mig för jag kommer inte kunna räkna kalorier på flera veckor och jag förstår inte hur jag ska våga äta. Jag kommer inte kunna väga mig heller. 
    Visst borde jag kunna äta två huvudmål mat om dagen utan att gå upp i vikt? En portion per gång och mycket grönsaker. 
    Snälla, snälla, snälla! Du behöver hjälp! 

För en person med normal syn på mat är inte det där något problem! Det att du låser dig vid att väga, mäta och absolut inte under några som helst omständigheter får överskrida det mål du satt är inte bra. 

Rent krasst borde du slänga ut både matvåg och personvåg men du är inte där, istället låter du dem styra ditt liv. 

Ibland går man upp, ibland går man ner. Istället för att fokusera på siffror så borde du tänka på hur du mår, hur kläderna känns etc. Din vikt definierar inte vem du är som person. 

Önskar dig verkligen all hjälp för att ta dig ur detta tankemönster! 
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 13:24:31 följande:
    Jag hatar tråden. Hatar epicf fetade text. Hatar att lynx123 svarar mig som hen gör. Hatar att ingen håller med mig och får ångest av det för jag är på väg att inte hålla med mig själv.  
    Igår på kvällen efter alla inlägg tänkte jag att nä jag orkar inte, nu säger jag till någon att jag inte vågar äta. Och så sov jag på saken, vägde rätt på morgonen och tänkte att äh, det kan ju vara helt okej att inte ha koll i några veckor för "det är ju inte mitt fel" och "jag kan fixa det sen". Och jag hatar att du ser igenom det. 
    Jag har mått så bra den senaste månaden och sen valde jag att öppna den här tråden igen istället för att bara låta den fortsätta dö, och jag vet att det är för att jag är i en svacka och vill verkligen kunna slicka av jordnötssmörsskeden innan jag lägger den i disken.
    Men det är väldigt tillfredsställande varje gång jag inte gör det. Och jag vet att det enda andra kan säga är sök hjälp men jag kan inte det. Idag tänkte jag att jag skulle äta lunch utan att räkna kalorier men så räknade jag kalorierna fast jag inte ville. Så då har man ju ett problem? Eller så inbillar jag mig bara att det är ett problem? Jag kanske faktiskt kan äta mat utan att räkna kalorierna jag vet bara inte om det, och då har jag inte ett problem? Men jag vill inte prova, utifall att jag inte kan det. 

Och nu kräks jag bara ur alla tankar istället för att svälja ner dem och kommer ångra mig om två sekunder.
    Och om ett par dagar har samlat mig och jag förklarar bort allt med att jag svamlar och att det egentligen är ett kontrollbehov. 
    Detta stycke visar så tydligt på att du faktiskt har ett problem. Att det är ätstörningen och kontrollen som styr dig, inte du som styr ätstörningen. 

Att du mår dåligt av att läsa det vi skriver är ju för att du, innerst inne, vet att det du håller på med varken är friskt, normalt eller bra, men ångesten och ätstörningen har dig i ett sådant grepp att du mår dåligt av det hela istället för att be om hjälp. 

Det är inte normalt att få ångest över +0,3kg på vågen. 

Snälla, söta, rara, älskade TS. Försök att ta tag i din ätstörning när du kommer hem från semestern. Försök vara ärlig med vården. 

En nyfiken fråga, du behöver absolut inte svara på det hela:

Du skrev i ditt huvudinlägg att du är normalviktig, men vad väger du, hur lång är du och ungefär hur gammal? Anledningen till frågan är om du verkligen är normalviktig till din längd eller om det är ätstörningen som talar när du säger det.
Svar på tråden Ätstörd