Inlägg från: Lynx123 |Visa alla inlägg
  • Lynx123

Ätstörd

Men ätstörningen är ju ett problematiskt beteende. Vikten är ju inte problemet, utan det tvångsmässiga beteendet. Därför är det väl bra att få bukt på det?

• Lynx123

Ts, tror att det är bra om du verkligen lyssnar här. Du ser det kanske inte själv men det du skriver här låter precis som vad tex en alkoholist skullr säga. Var snäll mot dig själv och sök hjälp. Du behöver inte kontrollera ditt liv och kommer må mycket bättre när du släpper de tankarna.

• Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-22 09:11:40 följande:
    Jag äter multivitamin för att minska risken för brister.
    Det är inte det som är poängen. Försök zooma ut lite och ta in det folk skriver här - det är i all välmening. Hoppas att du söker hjälp.
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-22 09:46:17 följande:
    Jag tar in vad folk skriver, jag gör det verkligen. Det känns bara jävligt läskigt och jag tänker hela tiden att jag nog kan lösa det på något sätt (utan vård) men jag inser att alla lösningar jag har fortfarande innebär kontroll så jag antar att de inte duger. 
    Förstår att det känns läskigt. Självklart är det läskigt. Samtidigt har du ju varit supermodig som vågat skriva om det här. 
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-24 11:45:12 följande:

Jag hittar ingen onlinespykolog som tar emot ätstört beteende mot vanlig patientavgift. Det finns ju för ångest men det kanske är tillräckligt?

Tror ni man verkligen behöver gå in på hur jag kontrollerar ångesten? Kanske bara nämner vissa saker? Tanken på att bara nämna ångest och utelämna annat känns lättare. 

Fast då blir det ju lite som att gå till läkaren och berätta att man mår illa och har huvudvärk varje morgon utan att berätta att man super varje kväll.

Jag förstår verkligen att det här känns tufft men för att du ska kunna få den hjälp du behöver måste du ge all information.
  • Lynx123

Eftersom du inte söker hjälp tror jag inte att någon vettig människa bör svara på detta. Det här är.en jätteallvarlig situation som du måste få professionell hjälp för. Säger det i ALL välmening. Ingen här på FL kan ge dig den kunskap och hjälp du verlligen behöver.

• Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 12:33:23 följande:

Så jag tänker att en gräns skulle kunna vara två portioner om dagen, blir det då för mycket en dag så jämnar det ut sig en annan dag. 

Åter igen, ingen vettig och välvillig människa kommer vilja bekräfta det du skriver här. Det är som att hålla med en alkoholist om att det är okej att dricka lite varje dag.

Obs, jag vill dig väl. Det är.därför jag svarar så här.
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:19:30 följande:

Men jag kan inte få hjälp just nu oavsett om jag vill det eller inte och just nu behöver jag se till att semestern blir dräglig och genomförd. Har jag inte en säker mängd mat jag kan äta kommer jag behöva överkompensera för att ta höjd för osäkerheten. 

Förstår om det känns jobbigt, men du måste också förstå att det inte känns rätt att hjälpa dig fortsätta med din ätstörning.

Försök sätta dig in i en liknande situation där det var alkohol i stället för mat som  var problemet. Om jag kom till dig då och sade "jag ska på semester så jag kan inte söka hjälp just nu - är det okej om jag dricker två drinkar om dagen?". Vad skulle du svara på det?

Det handlar helt enkelt om en omöjlighet för den som faktiskt bryr sig om sina medmänniskor.
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:54:44 följande:

Jag är ledsen om jag gjort någon obekväm, det var inte meningen. 

Kan inte tala för andra men för.min del känns det inte som att du har gjort mig obekväm. Däremot känner jag mig ledsen för din skull och hur dåligt du verkar må. Önskar dig allt väl och hoppas att du får njuta av din semester. :)
Svar på tråden Ätstörd