Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Ätstörd

Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 14:42:18 följande:
    Jag kan bara bekräftar det du skriver om ångest och kontroll. Jag vet ju det, det är därför det funkar så "bra" för mig, får jag mer ångest löser jag det snabbt med mer kontroll och så blir det bättre. Jag märkte t ex för några dagar sen att jag börjar se plufsig ut fast det är helt orimligt eftersom jag går ner i vikt, då fick jag ångest att jag håller på att utveckla en ätstörning på riktigt. Då började jag mäta mig så jag kan ha koll när spegeln lurar mig. Så nu är jag inte oroad längre.

Den här tråden var nog framförallt ett desperat försök att fiska efter medhåll så jag skulle lugna ner mig... Jag sa en gång till vården att jag har ångest men sa också att jag kan hantera det, och då var det som lugnt. Brukar även skämta och säga att jag drivs av ångest och kontroll därför blir allt så bra och folk skrattar med. Men visst, hade jag sagt att jag hanterar det nya ansvarsområdet med att skippa lunchen, drar en halvmil i pulszon 5 och kategorisera om hela familjens garderober... 
    Det gör nästan ont i hjärtat hos mig, en främling för det där är helt åt helvete ohälsosamt.
  • Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 14:54:46 följande:

Jag har ingen ätstörning men jag gör visst ätstörda saker. Bestämmer antal gånger jag får äta per dag, hur många portioner per gång, hur många kalorier, ger mig pluspoäng för motion osv. Sen har jag planer för hur jag ska hantera avsteg. Har även planer för om mina avstegs-planer inte fungerar och jag tappar kontrollen och ätit för mycket så jag kommer tillrätta igen. 

Så ingen ätstörning på papper bara...

Jag vet hur det är att kontrollera saker på dåliga sätt, tro inte annat men du har passerat många gränser med dina tvångsbeteenden. Det är inte friskt för fem öre och tar mer energi än vad du tror.

• Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 14:58:57 följande:
    Ja, man kan ju ha ätstörda tendenser utan att det räcker till en diagnos. Har själv haft det efter kaloriräkning och viktnedgång men det gick över av sig själv efter ett tag och krävde inte vård.
    Vilket inte är TS situation...
  • Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:05:57 följande:
    Vi vet ju inte om det går över av sig självt. Har det ätstörda beteendet inga baksidor är det nog inte alltid ett måste att söka vård för det. Kanske blir man inte ens erbjuden vård med normalvikt och utan ångest? 
    Klart det har baksidor och att det finns ångest. Läs iaf tråden.
  • Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-21 15:05:13 följande:
    Jag vill ju säga att det inte är någon fara. 

Jag bryr mig inte om hur jag ser ut men jag har förstått att människor med anorexia ser sig sig själv som större än vad de är. Att jag mäter mig är bara för att ha koll på att jag inte utvecklar anorexia. Måttband kan inte ljuga som hjärnan. 
    Fast som personen som haft/har liknande tankar, det är kanske ingen akut fara men i längden sliter det både mentalt och på kroppen. Händer det något stor som orsaker mer ångest tar det inte mycket för det ätstörda beteendet att växa sig massivt. Även om jag tycker att det redan nu är illa.
  • Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:32:56 följande:
    Det behöver det inte göra. 
    TS hanterar sin ångest med ett noga utstuderat system av planer angående kosten etc... Inget av allt detta gynnar TS i längden. Att du vägrar läsa ens TS inlägg är väl ok om du inte försöker ge råd...
  • Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:41:01 följande:
    Nu pratade jag inte om ts specifikt utan om ätstört beteende. 
    Ett ätstört beteende är ett ätstört beteende. Om du vill prata om något som inte är skadligt välj andra ord och för enkelhetens skull en annan tråd.
  • Anonym (f)
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:57:09 följande:
    Jag hanterade det på egen hand. 
    Anonym (A) skrev 2025-06-21 16:14:35 följande:
    Jag pratade som sagt inte om ts specifikt.
    Sluta svara på inlägg om TS situation när du varit i en helt annan Oskyldig

• Anonym (f)

Ätstörningar ÄR kontrollbehov...

Du har tidigare pratat om att utan kontrollen tappar du hela din identitet men jag förstår inte hur du tänker där. Din ätstörning är inte din identitet utan en bieffekt som ingen gillar. Ingen vill att du ska ha kvar den. Förutom du.

• Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:54:44 följande:

Jag är ledsen om jag gjort någon obekväm, det var inte meningen. 

När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.
  • Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:08:36 följande:
    Nej men det stör. Jag ligger just nu +0,3 kg sen i torsdags och det är inte bra.
    Inte bra för folk som inte förstår att en sån variation är helt normal= ätstörda personer.
  • Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:
    Men det är en bieffekt som gör att jag fungerar. Kontrollerar jag inte maten så kontrollerar jag något annat istället, och det brukar inte fungera lika bra. Någon skrev att man upplever sig mår bra av småsvält och jag håller med. 
    Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:06:19 följande:
    När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.
    Men jag var inte ute efter medhåll... Jag ville veta om det finns en risk att man kan äta upp hela sitt dagsbehov på två måltider eller om det är en säker strategi för mig.

Jag vet att det är en normal variation, jag vet ju vad ätit och tränat dagarna innan så det är omöjligt att jag gått upp i vikt pga mat. Men det behöver inte betyda att jag är okej med det, jag får ändå dras med det tills vågen visar rätt igen.

Jag kan hälla mig i stora mängder alkohol varje kväll och hävda att den gör så att jag fungerar... Alla metoder för att överleva är inte BRA metoder. Du förnekar det som du förnekar hur allvarligt det är med tanke på vad du skriver i tråden. Ätstörningar är farliga på det sättet. Självinsikten är låg.

Du är också med i vanliga världen där folk äter 2 måltider per dag, frukost och ev mellanmål så att ställa den frågan är att bekräfta dina ätstörda tankar.

Dras med ångesten över det också... vilket tråkigt liv

• Anonym (f)

Jag hoppas verkligen inte det är barn i bilden dagligen. 

• Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 09:15:42 följande:

Jaja vi kan konstatera att jag är helt galen, det var inget nytt för mig. Men det är fortfarande inget som någon annan vet om, vore det SÅ illa skulle folk runt om kring mig säga att jag är ätstörd och behöver hjälp. 

Men nu har jag flera veckor framför mig fri från våg och kalorier och fixar jag det kan man konstatera att det här inte är ett problem. 

Hur fan ska folk kunna se något som du tydligt inte visar... Tror inte att denna tråd är bra för dig för allt vi säger vrider du till vad du vill höra.

Nej, du kommer återgå till allt destruktivt direkt när du kan och må jävligt dåligt under denna tid för... ingenting. Det är inte värt det.

• Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 13:24:31 följande:
    Jag hatar tråden. Hatar epicf fetade text. Hatar att lynx123 svarar mig som hen gör. Hatar att ingen håller med mig och får ångest av det för jag är på väg att inte hålla med mig själv.  
    Igår på kvällen efter alla inlägg tänkte jag att nä jag orkar inte, nu säger jag till någon att jag inte vågar äta. Och så sov jag på saken, vägde rätt på morgonen och tänkte att äh, det kan ju vara helt okej att inte ha koll i några veckor för "det är ju inte mitt fel" och "jag kan fixa det sen". Och jag hatar att du ser igenom det. 
    Jag har mått så bra den senaste månaden och sen valde jag att öppna den här tråden igen istället för att bara låta den fortsätta dö, och jag vet att det är för att jag är i en svacka och vill verkligen kunna slicka av jordnötssmörsskeden innan jag lägger den i disken.
    Men det är väldigt tillfredsställande varje gång jag inte gör det. Och jag vet att det enda andra kan säga är sök hjälp men jag kan inte det. Idag tänkte jag att jag skulle äta lunch utan att räkna kalorier men så räknade jag kalorierna fast jag inte ville. Så då har man ju ett problem? Eller så inbillar jag mig bara att det är ett problem? Jag kanske faktiskt kan äta mat utan att räkna kalorierna jag vet bara inte om det, och då har jag inte ett problem? Men jag vill inte prova, utifall att jag inte kan det. 

Och nu kräks jag bara ur alla tankar istället för att svälja ner dem och kommer ångra mig om två sekunder.
    Och om ett par dagar har samlat mig och jag förklarar bort allt med att jag svamlar och att det egentligen är ett kontrollbehov. 

Ett kontrollbehov som är en ätstörning. Det finns inget i det som är ett vanligt kontrollbehov såsom att kolla att dörren är låst en extra gång, att plattan är av, att barnen fått med sig alla saker till skolan eller att alla punkterna är avprickade två gånger på projektet. 

Du säger att du mått bra men samtidigt startade du t.om en till tråd för att lugna din ångest. Så... nej du mår inte bra och har ångest. Så vad hjälper ätstörningen med om ångesten är med den i stället? Den flyttas runt utan att tas itu med.

• Anonym (f)
    Anonym (Det verkliga problemet) skrev 2025-07-27 14:26:28 följande:
    Du skrev i ditt huvudinlägg att du är normalviktig, men vad väger du, hur lång är du och ungefär hur gammal? Anledningen till frågan är om du verkligen är normalviktig till din längd eller om det är ätstörningen som talar när du säger det.
    Tror inte att det är bra att varken bekräfta eller förneka viktnummer här. Det kan gå ännu värre så bäst att lämna den biten till professionella även om jag förstår tanken.
Svar på tråden Ätstörd