Inlägg från: Anonym (Funderar)
|
-
-
Svar på tråden Ätstörd
-
Är det bra att få bukt med det om alternativet är sämre mående? Det är det jag undrar, om man bara inte kan vara lite ätstörd om det funkar för en. Vissa målar och handarbetar för att må bättre, jag... gör annat.Lynx123 skrev 2025-06-21 10:38:16 följande:Men ätstörningen är ju ett problematiskt beteende. Vikten är ju inte problemet, utan det tvångsmässiga beteendet. Därför är det väl bra att få bukt på det?
Anonym (Åsa) skrev 2025-06-21 11:23:24 följande:Att man mår bättre av beteendet betyder ju bara att man mår dåligt i grunden. Man kommer att må ännu bättre om man blir fri från sina tvångstankar kring maten.
Jag håller inte med. När jag inte orkat med detta beteende och bara vad ska man säga... levt? Så har jag mått mycket sämre. Jag kontrollerar mycket annat också som inte är relaterat till kost. Maten är bara ytterligare en sak som behöver kontrolleras. Det är ordning på allt och får jag bara ha ordning flyter livet på helt suveränt. -
Jag kontrollerar mig på olika sätt, det är lite flytande hur. Men jag har förstått att en del av det anses vara ätstört. Gör aldrig något som skadar min hälsa eller gör mig underviktig.Anonym (Mia) skrev 2025-06-21 10:42:03 följande:Hur ser beteendet ut?
-
Anonym (Fd ätstörd) skrev 2025-06-21 12:37:07 följande:Du upplever att du mår dåligt av att släppa kontroll men det handlar ju bara om att anledningen till dina tvångstankar blir mer tydlig och det ärju DOM du ska behandla.
Ätstörningar/kontrollbehov är bara ett symptom på ett grundläggande problem.
Kontroll är ju inget annat än ångest. När ångesten kommer kontrollerar du dig själv med strikta regler och rutiner för att dämpa ångest. Precis som att berusa sig med alkohol, ta droger eller liknande. Men det är ju bara konstgjord andning för orsaken till din ångest sitter fortfarande kvar.
Och sakta men säkert kommer detta beteende att öka med tiden och du kan utveckla fullt OCD eller så bryter anorexin ut delux. ...
Jag kan bara bekräftar det du skriver om ångest och kontroll. Jag vet ju det, det är därför det funkar så "bra" för mig, får jag mer ångest löser jag det snabbt med mer kontroll och så blir det bättre. Jag märkte t ex för några dagar sen att jag börjar se plufsig ut fast det är helt orimligt eftersom jag går ner i vikt, då fick jag ångest att jag håller på att utveckla en ätstörning på riktigt. Då började jag mäta mig så jag kan ha koll när spegeln lurar mig. Så nu är jag inte oroad längre.
Den här tråden var nog framförallt ett desperat försök att fiska efter medhåll så jag skulle lugna ner mig... Jag sa en gång till vården att jag har ångest men sa också att jag kan hantera det, och då var det som lugnt. Brukar även skämta och säga att jag drivs av ångest och kontroll därför blir allt så bra och folk skrattar med. Men visst, hade jag sagt att jag hanterar det nya ansvarsområdet med att skippa lunchen, drar en halvmil i pulszon 5 och kategorisera om hela familjens garderober...
Om det här inte är okej vet jag inte vad jag ska göra istället. Jag kommer helt seriöst inte fungera. Vem är jag ens då? Jag är den som har koll på läget, som styr upp saker, leder andra. Det är sidor folk uppskattar med mig. Det blir ju ingenting kvar av mig. -
Anonym (A) skrev 2025-06-21 14:09:41 följande:Vilken typ av ätstörning gäller det? Är man normalviktig och inte har ångest mm så är det kanske inte en så allvarlig ätstörning.
Jag har ingen ätstörning men jag gör visst ätstörda saker. Bestämmer antal gånger jag får äta per dag, hur många portioner per gång, hur många kalorier, ger mig pluspoäng för motion osv. Sen har jag planer för hur jag ska hantera avsteg. Har även planer för om mina avstegs-planer inte fungerar och jag tappar kontrollen och ätit för mycket så jag kommer tillrätta igen. -
Jag vill ju säga att det inte är någon fara.Anonym (f) skrev 2025-06-21 14:45:34 följande:Det gör nästan ont i hjärtat hos mig, en främling för det där är helt åt helvete ohälsosamt.
Jag bryr mig inte om hur jag ser ut men jag har förstått att människor med anorexia ser sig sig själv som större än vad de är. Att jag mäter mig är bara för att ha koll på att jag inte utvecklar anorexia. Måttband kan inte ljuga som hjärnan. -
Det kommer aldrig gå över. Jag har hållt på så här mer eller mindre sen jag var 12-13 år tror jag, det är svårt att säga när något börjar. Jag har i alla fall tydliga minnen av hur bra det kändes att kunna utnyttja mina föräldras sammarbetssvårigheter efter skiljsmässan med att ljuga om att jag ätit/ska äta hos den ena eller den andra. Är idag 30+.Anonym (A) skrev 2025-06-21 15:05:57 följande:Vi vet ju inte om det går över av sig självt. Har det ätstörda beteendet inga baksidor är det nog inte alltid ett måste att söka vård för det. Kanske blir man inte ens erbjuden vård med normalvikt och utan ångest? -
Kan man avbryta behandling (kbt?) när som helst om man känner att det inte funkar? Eller blir vården liksom.. sur på en? För att man slösat på deras tid.Anonym (Åsa) skrev 2025-06-21 15:38:38 följande:Du kan fortfarande vara hon med koll, bara inte hon med ångestdriven stenkoll på minsta detalj.
Det finns metoder för att hantera ångest på ett sunt sätt. Och läkemedel som ofta har god effekt. Så det finns goda chanser för dig att få ett friare liv. -
Jag ser att det är jättemånga svar och jag försöker läsa och svara men det är lite trassligt nu. Midsommardag och släktkalas, inte läge direkt att väga potatis och sill så det var en illa vald dag att dessutom starta mitt livs ångesttråd.
-
Oj det är så längesen men jag har mina aningar, dels har jag alltid varit en ängslig och duktig unge men det fanns inte heller någon tid för mig pga andra, så jag hade det rätt frikostigt med möjligheter att hitta mina egna sätt att hantera saker på. Vet att jag också varit inne på skadliga forum i min ungdom så det blev väl en olyckligt lyckad kombination. Herregud det hade jag glömt bort tills jag började funderade över din fråga.Anonym (Det verkliga problemet) skrev 2025-06-21 18:05:49 följande:Där har du det verkliga problemet. Att du alltid ska vara den med koll, den som styr upp, organiserar, leder andra. Att du inte vet vem du är om du inte har/gör dessa saker. Att du ser det dom att det inte finns något "Du" om du inte har/gör detta.
Ångesten det skapar, speciellt när det kanske inte går som planerat, hanterar du med att styra kosten.
Du skriver att du levt så här sedan tidiga tonåren. Vad hände då som gjorde att du fick ångest och som du började hantera med kontroll över matintaget? Något är det som triggat igång denna medicinering av ångesten.
Jag vet hur det är att vara ätstörd utan att falla inom kategorin för de vanliga störningarna. I mitt fall har det varit en kombination av selektiv ätstörning (reformerad) och att jag har extremt lätt att styra bort tankarna från att jag är hungrig. Som regel tycker jag inte om mat. Jag äter för att överleva, inte för att det är gott. Är jag ensam så blir det ofta slarv med maten.
Är jag stressad, bråkat med någon, ledsen etc är aptiten det första som dör. Äter jag då så mår jag illa. Jag medicinerar känslorna genom att göra annat samt inte äta. Jag jobbar ständigt på att ändra detta. Delar har blivit bättre (separation som lett till mindre bråk och stress), att komma ihåg att äta har jag vänner till som påminner mig även om jag är ensam hemma. Jag vet ju rent logiskt att jag måste äta.
Snälla TS, fundera över att söka hjälp. Inte för ätstörningen utan för att hitta vem du är utan att identifiera dig som "personen som löser alla problem". Maten är bara symptom och "medicin", inte det egentliga problemet (än).