Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 13:24:31 följande:
Jag hatar tråden. Hatar epicf fetade text. Hatar att lynx123 svarar mig som hen gör. Hatar att ingen håller med mig och får ångest av det för jag är på väg att inte hålla med mig själv.
Igår på kvällen efter alla inlägg tänkte jag att nä jag orkar inte, nu säger jag till någon att jag inte vågar äta. Och så sov jag på saken, vägde rätt på morgonen och tänkte att äh, det kan ju vara helt okej att inte ha koll i några veckor för "det är ju inte mitt fel" och "jag kan fixa det sen". Och jag hatar att du ser igenom det.
Jag har mått så bra den senaste månaden och sen valde jag att öppna den här tråden igen istället för att bara låta den fortsätta dö, och jag vet att det är för att jag är i en svacka och vill verkligen kunna slicka av jordnötssmörsskeden innan jag lägger den i disken.
Men det är väldigt tillfredsställande varje gång jag inte gör det. Och jag vet att det enda andra kan säga är sök hjälp men jag kan inte det. Idag tänkte jag att jag skulle äta lunch utan att räkna kalorier men så räknade jag kalorierna fast jag inte ville. Så då har man ju ett problem? Eller så inbillar jag mig bara att det är ett problem? Jag kanske faktiskt kan äta mat utan att räkna kalorierna jag vet bara inte om det, och då har jag inte ett problem? Men jag vill inte prova, utifall att jag inte kan det.
Och nu kräks jag bara ur alla tankar istället för att svälja ner dem och kommer ångra mig om två sekunder.
Och om ett par dagar har samlat mig och jag förklarar bort allt med att jag svamlar och att det egentligen är ett kontrollbehov.
Det är naturligtvis någon oro eller flera samverkande oros-saker, som från början har skapat ditt kontrollbehov. Och du göder ditt kontrollbehov genom att ge efter för det och räkna kalorier. Du matar monstret.
Vanliga tvångsbeteenden kan vara väldigt jobbiga, för de tar så mycket tid och energi från en person. De kan också vara besvärliga för de kan göra att du t ex. tvättar händerna så mycket att du får exsem eller andra problem med huden.
Anledningen till att de flesta i tråden blir oroliga är att kontrollbehov när det gäller mat kan leda till att man får näringsbrister och blir allvarligt sjuk. T.o.m. kan man bli så nedsatt att man dör.
Därför får du alla oroliga svar här i FL.
Visst kan man vara mån om att inte gå upp för mycket i vikt, men egentligen är det lätt att hålla koll på om det skulle börja hända. Det märker du ju på kläderna. Det är den här kollen på minsta hekto som oroar oss.
Personligen är jag också rädd för att må-brahormonerna sin alstras vid viktnedgång ska göra att du fortsätter att vilja gå ner i vikt. Så att du kan nå till den kritiska punkt när hjärnan ställs om, och man börjar tycka att skellettsmal är det mål som är bra.