När en långvarig familjevänskap tar slut
Jag känner ett behov av att sätta ord på något som skaver ? kanske för att få stöd, kanske bara för att sortera tankarna.
Vi har i många år haft en nära vänskapsrelation med ett annat par, ända sedan våra barn var små. Vi har firat semestrar, helger och högtider ihop, och det har alltid känts enkelt och varmt. Men med åren har jag börjat se ett mönster ? att det i själva verket är min väninnas man som styr det mesta i umgänget. Vart vi ska åka, hur vi ska fira, hur upplägget ska se ut. Vi har hängt med i det ? det har funkat, och det har inte känts som en stor grej.
Men vid ett tillfälle föreslog min man ett utflyktsmål ? bara för omväxlingens skull ? och min väninna nappade snabbt. Då blev det plötsligt tydligt hur lite svängrum det faktiskt finns i dynamiken.
Hon har vid något tillfälle sagt i förtroende att hon funderat på att skilja sig, men tar tillbaka det direkt, och säger att han är en bra pappa och gör mycket bra. Jag har aldrig dömt. Bara lyssnat. Men jag ser att hon ofta mår dåligt. Under våra semestrar har jag sett hur hans humör snabbt kan slå om ? han tappar tålamodet med barnen, sticker iväg plötsligt utan att säga något, och hela tillvaron tycks anpassas efter hans nycker. Hon har berättat att han har få egna vänner, och att deras sociala liv till stor del bygger på hennes vänskapsband.
Och nu? har något förändrats. Inbjudningarna har tystnat. Det kommer bortförklaringar, det blir svårare att få till att ses, och jag ser att de nu umgås med ett annat gift par i stället. Kanske är det helt naturligt, kanske är det bara livet som rör sig. Men det gör ont ändå.
Mitt barn frågar varför vi inte ses längre, varför vi inte firar loven tillsammans som vi brukar, och varför hen inte får träffa sina kompisar. Jag försöker svara klokt och säga att saker ibland förändras, och att vi får hitta på andra roliga saker. Men ärligt talat har jag en liten tagg i hjärtat. Det är en sorg när vänskaper glider isär ? särskilt när barnen också är inblandade.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget. Kanske höra om någon annan varit med om något liknande? Eller bara få skriva av mig.
Tack för att du läste. ❤️