• Anonym (Bonusmamma)

Ställa krav att fullfölja gymnasiet

Mitt bonusbarn blir 25 i år och har fortfarande inte studerat klart på gymnasiet. 

Jag anser att det är viktigt att detta görs. När hon blir 30 så kommer dom betygen hon har inte räknas längre. Man har typ 10 år på sig att påbörja sina gymnasiestudier och sedan avsluta detta. Ämnen hon läst tidigare kommer hon då få läsa om, ifall hon vill ha en examen. I min värld så är gymnasiet det lägsta som är rimligt att ha. Om hon väljer att läsa 2-3 kurser om året struntar jag i eller om hon väljer att studera heltid.

Hennes pappa bryr sig inte utan säger att hon är vuxen och att jag ska låta henne vara. Att låta henne vara är bekvämt nu. Samhället är förändras hela tiden, samhällets utveckling har aldrig tidigare gått snabbare, det betyder att jobb kommer att försvinna och det kommer komma nya. Då måste hon ju kunna vidareutbilda sig om det behövs, då är det inte så roligt att börja läsa gymnasiet när man är kanske 45. Har inget krav på henne i övrigt.

Är detta för mycket begärt? 

• Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet
  • MsM84

Har ungdomen flyttat hemifrån och klarar sig själv eller bor hemma och ni försörjer? Finns diagnoser?

• Anonym (M)

Du ska inte lägga dig i, det är inte ditt barn. Hon är vuxen och jag förmodar att hon arbetar och har eget boende. 

Däremot verkar pappan vara en looser som inte tag tag i det, men det skulle han gjort för länge sedan. 

Nu är hon vuxen nog att ta konsekvenserna av sina val.

• Anonym (Lio)

Vad gör hon då? Bor hon hemma? Har hon flyttat hemifrån och försörjer sig själv kan ni inte bestämma över en 25-åring.

Jag hade gärna sett att barnen fullföljer gymnasiet absolut. Men vettig sysselsättning är viktigare.

• Anonym (Bonusmamma)
    MsM84 skrev 2025-06-21 14:28:02 följande:

Har ungdomen flyttat hemifrån och klarar sig själv eller bor hemma och ni försörjer? Finns diagnoser?

Hon bor själv, vi har lånat ut mycket pengar till henne för boendet som hon anser att hon inte behöver betala tillbaka för hon har enligt sig själv inte råd. Inga diagnoser på pappret iaf. Oavsett så är det dumt att inte gått gymnasiet. Hon har andra drömmar. Jag tänker även på dejtingmarknaden blir det ju oattraktivt med personer utan gymnasiekompetens ens. Hon måste ju komma vidare i livet. Just nu sitter hon i kassan i en butik och drömmer om att bli rik och att slippa jobba. Typ jobba med sociala medier? hon får gärna ha dessa drömmar så länge hon ändå har fullföljt gymnasiet. 

Gymnasiebetygen förändras hela tiden nu. Nu kommer hon inte kunna ta en viss examen utan en annan examen som ändrats, men då kommer kurser hon läst tidigare inte finnas med i det nya systemet. Ju mer hon väntar desto rörigare kommer det bli? alla vi andra i familjen har utbildning. Mamma, pappa, bonusmamma och övriga vuxna syskon, utbildning från universitetet nu och hon har inte ens blivit klar med gymnasiet. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 14:31:52 följande:

Du ska inte lägga dig i, det är inte ditt barn. Hon är vuxen och jag förmodar att hon arbetar och har eget boende. 

Däremot verkar pappan vara en looser som inte tag tag i det, men det skulle han gjort för länge sedan. 

Nu är hon vuxen nog att ta konsekvenserna av sina val.

Är det snällt att låta henne vara? 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Lio) skrev 2025-06-21 14:32:57 följande:

Vad gör hon då? Bor hon hemma? Har hon flyttat hemifrån och försörjer sig själv kan ni inte bestämma över en 25-åring.

Jag hade gärna sett att barnen fullföljer gymnasiet absolut. Men vettig sysselsättning är viktigare.

Hon är oansvarig när det kommer till pengar och kommer och lånar, annars har hon ett jobb i kassan i en matbutik. Men vad är det för liv? Dessa jobb kommer ju försvinna mer och mer. Vi har ingen aning om hur samhället ser ut om 20 år men det kommer inte vara som idag. Så hon måste ju ha minst det lägsta kravet av utbildning. 
  • Anonym (123456)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2025-06-21 14:37:39 följande:

Hon bor själv, vi har lånat ut mycket pengar till henne för boendet som hon anser att hon inte behöver betala tillbaka för hon har enligt sig själv inte råd. Inga diagnoser på pappret iaf. Oavsett så är det dumt att inte gått gymnasiet. Hon har andra drömmar. Jag tänker även på dejtingmarknaden blir det ju oattraktivt med personer utan gymnasiekompetens ens. Hon måste ju komma vidare i livet. Just nu sitter hon i kassan i en butik och drömmer om att bli rik och att slippa jobba. Typ jobba med sociala medier? hon får gärna ha dessa drömmar så länge hon ändå har fullföljt gymnasiet. 

Gymnasiebetygen förändras hela tiden nu. Nu kommer hon inte kunna ta en viss examen utan en annan examen som ändrats, men då kommer kurser hon läst tidigare inte finnas med i det nya systemet. Ju mer hon väntar desto rörigare kommer det bli? alla vi andra i familjen har utbildning. Mamma, pappa, bonusmamma och övriga vuxna syskon, utbildning från universitetet nu och hon har inte ens blivit klar med gymnasiet. 

Ja det du kan göra är att se till att dokumentera lånet och så småningom kräva in det.

Som det är nu så belönar du ju henne så varför skulle hon ändra något.
  • Anonym (Pellerin)

Jag tycker att du har rätt i att hon borde läsa in gymnasiet, MEN hon är vuxen och bestämmer själv nu. 

• Anonym (f)

Jösses. Nej. Det är inte ens lite troligt att detta är en riktig situation där någon påstår sig oroa sig över bonusdotterns ev framgång på dejtingmarknaden i avsaknad av avslutat gymnasie 

• Anonym (Patricia)

Låt henne ta konsekvenserna av sina egna livsval, det är på.sätt man blir vuxen och lär sig något 

Det finns gott om folk som inte ens gått ut grundskola senare i livet blivit egna företagare tex eller jobbat sig upp i livet på andra sätt.  Pluggas kan mana göra hela livet. Det blir aldrig försent. 

Sluta dadda med henne och låt henne växa upp så ska du  se att saker händer automatiskt . 

Det finns väl en anledning till att skolan aldrig avslutades? Fokusera på den istället och ge henne rätt sorts stöd . 

Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet