Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

Ställa krav att fullfölja gymnasiet

Mitt bonusbarn blir 25 i år och har fortfarande inte studerat klart på gymnasiet. 

Jag anser att det är viktigt att detta görs. När hon blir 30 så kommer dom betygen hon har inte räknas längre. Man har typ 10 år på sig att påbörja sina gymnasiestudier och sedan avsluta detta. Ämnen hon läst tidigare kommer hon då få läsa om, ifall hon vill ha en examen. I min värld så är gymnasiet det lägsta som är rimligt att ha. Om hon väljer att läsa 2-3 kurser om året struntar jag i eller om hon väljer att studera heltid.

Hennes pappa bryr sig inte utan säger att hon är vuxen och att jag ska låta henne vara. Att låta henne vara är bekvämt nu. Samhället är förändras hela tiden, samhällets utveckling har aldrig tidigare gått snabbare, det betyder att jobb kommer att försvinna och det kommer komma nya. Då måste hon ju kunna vidareutbilda sig om det behövs, då är det inte så roligt att börja läsa gymnasiet när man är kanske 45. Har inget krav på henne i övrigt.

Är detta för mycket begärt? 

• Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet
  • Anonym (Bonusmamma)
    MsM84 skrev 2025-06-21 14:28:02 följande:

Har ungdomen flyttat hemifrån och klarar sig själv eller bor hemma och ni försörjer? Finns diagnoser?

Hon bor själv, vi har lånat ut mycket pengar till henne för boendet som hon anser att hon inte behöver betala tillbaka för hon har enligt sig själv inte råd. Inga diagnoser på pappret iaf. Oavsett så är det dumt att inte gått gymnasiet. Hon har andra drömmar. Jag tänker även på dejtingmarknaden blir det ju oattraktivt med personer utan gymnasiekompetens ens. Hon måste ju komma vidare i livet. Just nu sitter hon i kassan i en butik och drömmer om att bli rik och att slippa jobba. Typ jobba med sociala medier? hon får gärna ha dessa drömmar så länge hon ändå har fullföljt gymnasiet. 

Gymnasiebetygen förändras hela tiden nu. Nu kommer hon inte kunna ta en viss examen utan en annan examen som ändrats, men då kommer kurser hon läst tidigare inte finnas med i det nya systemet. Ju mer hon väntar desto rörigare kommer det bli? alla vi andra i familjen har utbildning. Mamma, pappa, bonusmamma och övriga vuxna syskon, utbildning från universitetet nu och hon har inte ens blivit klar med gymnasiet. 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (M) skrev 2025-06-21 14:31:52 följande:

Du ska inte lägga dig i, det är inte ditt barn. Hon är vuxen och jag förmodar att hon arbetar och har eget boende. 

Däremot verkar pappan vara en looser som inte tag tag i det, men det skulle han gjort för länge sedan. 

Nu är hon vuxen nog att ta konsekvenserna av sina val.

Är det snällt att låta henne vara? 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Lio) skrev 2025-06-21 14:32:57 följande:

Vad gör hon då? Bor hon hemma? Har hon flyttat hemifrån och försörjer sig själv kan ni inte bestämma över en 25-åring.

Jag hade gärna sett att barnen fullföljer gymnasiet absolut. Men vettig sysselsättning är viktigare.

Hon är oansvarig när det kommer till pengar och kommer och lånar, annars har hon ett jobb i kassan i en matbutik. Men vad är det för liv? Dessa jobb kommer ju försvinna mer och mer. Vi har ingen aning om hur samhället ser ut om 20 år men det kommer inte vara som idag. Så hon måste ju ha minst det lägsta kravet av utbildning. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (f) skrev 2025-06-21 14:59:38 följande:

Jösses. Nej. Det är inte ens lite troligt att detta är en riktig situation där någon påstår sig oroa sig över bonusdotterns ev framgång på dejtingmarknaden i avsaknad av avslutat gymnasie 

Det är ju inte mitt tyngsta argument och inte det jag tog upp i min trådstart, men självklart kommer det påverka. Jag skulle aldrig velat bli tillsammans med någon utan gymnasieutbildning. Det tyder enligt mig på att man saker uthållighet när det känns motigt. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-21 15:03:08 följande:

Låt henne ta konsekvenserna av sina egna livsval, det är på.sätt man blir vuxen och lär sig något 

Det finns gott om folk som inte ens gått ut grundskola senare i livet blivit egna företagare tex eller jobbat sig upp i livet på andra sätt.  Pluggas kan mana göra hela livet. Det blir aldrig försent. 

Sluta dadda med henne och låt henne växa upp så ska du  se att saker händer automatiskt . 

Det finns väl en anledning till att skolan aldrig avslutades? Fokusera på den istället och ge henne rätt sorts stöd . 

Och hur gamla är dessa personer menar du? känner flera sånna personer nämligen och vid 50-55 års åldern blir dom av med jobbet och då är det kört för dom. Visst att det är svårare att få nytt jobb enbart pga åldern. Men det ligger dom i fatet att dom saknar formell utbildning. Att dessutom sakna gymnasieutbildning är riktigt illa. I dagens läge är det som att sakna grundskoleutbildning. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kimmen) skrev 2025-06-21 17:34:20 följande:

För det första så är det inte ditt bord.
    För det andra så har hon hela livet på sig att läsa in gymnasiet om hon vill.
    För det tredje har i alla fall jag aldrig stött på varken någon dejt eller någon arbetsgivare som frågat efter mina gymnasiebetyg.
    För det fjärde så finns det många som trivs alldeles utmärkt att jobba i serviceyrken.
    För det femte kan hon tjäna bra med pengar utan gymnasiebetyg, både med och utan arbetsgivare.
    För det sjätte så är det, faktiskt, inte ditt bord.

Sen ska ni naturligtvis sluta ge henne pengar om ni inte vill, men det är främst upp till hennes föräldrar att avgöra. Håller du inte med din partner i frågan så får ni sära på era ekonomier.

Vad har du då för jobb? Ingen frågar efter min gymnasieutbildning heller då mina högskolepoäng är mer relevanta?. Och som jag skrev, samhället utvecklas? dessa jobb kommer försvinna i antalet, 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kimmen) skrev 2025-06-21 20:34:16 följande:
    Hon är kassörska, va? Inte ett jobb som kommer försvinna i första taget, och om det gör det så behöver affärer annan slags bemanning, som redan kassörskorna ofta delar, särkskilt i mindre affärer. I mitt närmaste hemköp nyanställde de just kassörskor sedan de stängt självskanningskassorna pga att de uppenbarligen inte kan sköta dem. Borde ha frågat Coop på andra sidan torget.

Jag är grafiker. Jag får jobb på andra meriter än betyg.
    Och du har ingen gymnasieutbildning eller något för att jobba som det? 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Kimmen) skrev 2025-06-21 20:46:11 följande:
    Nej
    Nu har ju du ett jobb som det förväntas att du presterar och är duktig. Majoriteten som är estetiskt lagda har svårt att försörja sig enbart på sitt konstnärsskap, så det är inget många generellt sätt uppmuntrar till. Mycket kommer dessutom att försvinna i framtiden. Exempelvis om jag vill ha en kärlekslåt idag till min man, en riktigt smörig ballad eller vad som helst så kan jag ge en kort beskrivning till en robot och jag har en smörig ballad med vår historia på under en minut. Vill jag ha en bild så kan jag få detta på några sekunder. Det kommer inte betyda att detta kommer att försvinna helt, men det är ju bara dom som har pengar som kommer använda sig av detta. Om 20 år kommer samhället se helt annorlunda ut. Bara en sån sak som att städa hemma hos människor, varför ska man ha en människa som gör detta när nu kan ha en robot hemma som ser ut som en människa och som du kan prata med, som kan laga mat dessutom m.m varför ska du ha den typen av arbetskraft då? Vanliga butiker försvinner mer och mer, det finns problem idag med självscanning, men detta kommer ju att utvecklas. Då kan det vara bra att ha en utbildning. Åtminstone gymnasiet 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Vuxen student) skrev 2025-06-21 21:40:43 följande:

Nu är det inte du som bestämmer så vad du tycker spelar inte så stor roll. Varför skulle hon behöva läsa om ämnen hon redan läst? Jag avslutade mina gymnasiestudier när jag var 37 år gammal, det är aldrig försent. 

För att vissa ämnet går ut liksom, dom kurserna finns inte t ex. Tidigare hade dom regeln att betygen va godkända i 8 år. Nu har dom infört en annan typ av examen och då kan man ha fel kursnamn och dom får inte godkännas i den nya examen och då kan det bli så att hon får läsa om allt, det har hänt massa människor förr. Särskilt med åtta års regeln. Du såg det aldrig som något problem att bli klar med gymnasiet vid 37? Tänker att dom flesta vill studera typ något annat då. typ gå en yrkesutbildning på en yrkeshögskola eller på universitetet. Då vill man ju oftast bara hoppa på. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-21 22:50:36 följande:
    Vad jobbar du själv med och hur ser det yrket ut om 20 år tror du? 

Om 20 år har en hel del nya yrken dykt upp på marknaden och skolsystemet har förändrats  gånger på nytt ,  Dina egna betyg och utbildning kan anses vara gammalt och omodernt. 

Om 20 år har denna dotter andra förutsättningar,  har samlat.på sig arbetslivserfarenhet och medan du går i pension har hon många år att göra exakt vad hon vill med.

En stor majoritet av dagens yrken dessutom bekostar både skola, körkort och yrkesutbildning numera just för att fånga upp alla som inte kunnat avsluta sin skolgång.  

Sen rent krasst.. om 5 år kan du vara med om en olycka eller blir så sjuk  som gör att du inte längre kan jobba med det yrke du har utan tvingas skaffa ett anpassat yrke .. hur mycket är din utbildning värd då?

Krasst så är det såhär att jag med min utbildning idag kan få en ny kandidat på 1,5 års akademiska studier, jag har en master och en kandidat inom ett annat område plus att jag alltid läser på minst halvtid. Så jag är inte personen som är rädd för studier. 

Min utbildning har jag svårt att se att den skulle bli omodern då jag konstant studerar utöver mitt arbete. Jag har inga förväntningar på att hon ska studera som jag, att hon ens ska läsa vidare efter gymnasiet. Men att ha gått ut gymnasiet är lika självklart idag som att gå ut grundskolan 

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Vuxen student) skrev 2025-06-21 23:33:04 följande:
    Jag har aldrig hört att ens betyg bara skulle vara giltiga i åtta år, det låter påhittat. Vad babblar du om? Självklart kan man byta ut gamla kurser mot nya, det finns ju en motsvarighet. Jag hade t.ex godkänt i matte A och B men IG i matte C och D. När jag tentade upp fanns inte matte C och D längre så jag fick tenta matte 3 och 4 för det är motsvarigheten. Innehållet hade ändrats något så jag fick läsa in typ 20 sidor först det tog några dagar. 

Nej, varför skulle det vara ett problem? Jag behövde inte min gymnasieexamen förrän jag var 37. Jag ville läsa på universitetet det var därför jag läste upp gymnasiet. 
    Det är inte hittepå däremot har det ändrats med 8 år. Men det har blivit ändring nu från 1 juli 2025. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Fjäril kär skrev 2025-06-22 11:14:00 följande:
    Du jobbar alltså inte. 

Du är en som svamlar runt som förvuxen student och har miljoner i studieskulder och bittert tittar på bonusdottern som gör vad hon vill och lever ett liv som inte ens föll dig in . 

Du är helt enkelt avundsjuk på dottern som ändå har råd att göra vad hon vill  eftersom du är med pch betalar för henne. 

Jag studerar och jobbar hela tiden och har inte ett öre i studieskulder. Aldrig tagit ens bidraget! 

Jag har jobbat 100% hela tiden. 

Svar på tråden Ställa krav att fullfölja gymnasiet