Inlägg från: Anonym (Lessen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lessen)

Vänner som tar för sig!

Hur många är vi i Sverige som bjuder vänner på mat vid stora helger, men aldrig blir bjudna tillbaka? Utan att någonsin att vänner bjudit in mig/oss för att äta.

Vi/jag lagar maten och fikat vi umgås med glädje och när natten närmar sig säger besöket ...Nä nu är det dags att åka hem. Inte ett uns att besöket säger att ..."jag/vi kan hjälpa till att diska" och att plocka undan.

Hur många har sån vänner eller är jag ensam om att ha såna vänner?

• Svar på tråden Vänner som tar för sig!
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 08:04:14 följande:
    Varför pratar du inte med vännerna om hur du känner? Säg att du vill att ni hjälps åt. Det kan sägas på ett lättsamt sätt om du är rädd för konflikt. Vill de inte bjuda in hos sig kan ni ju ha knytkalas och diska tillsammans. 
    Jag har sagt flera gånger att vi måste hjälpas åt och dela på kostnaderna och diskandet efteråt, men det är för döva öron. Jag har även sagt att nästa gång äter vi hos dig, men det går aldrig.

Jag har inget emot med att vi sitter hemma hos mig, men att bara bjuda och aldrig få igen gör att jag blir lessen. Ok jag vet att jag kan sluta och ställa upp, men det är väldigt tråkigt att sitta ensam när det är typ kräftskiva, midsommar eller födelsedag.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 08:39:07 följande:
    Är man så konflikträdd och har den bakgrunden så kanske man ska fundera på terapi. Eller iaf jobba för sjålvförtroende och självkänsla på något sätt.

Ibland undrar jag om människor vill ha problem för att ha något att klaga över.
    Var någonstans har jag påstått att jag är konflikträdd? För det är jag inte. Jag har konfronterat varför det alltid är jag som ska stå för allt, men som sagt så är det för döva öron.
  • Anonym (Lessen)
    Core skrev 2025-06-22 10:10:34 följande:

Vi hostar och bjuder ofta. För att vi vill, för att vi mår bra av det.

Skulle aldrig bjuda och räkna med att bli tillbakabjuden eller få hjälp med disken, vi gör det ju får VÅR skull. Sen kommer såna saker tillbaka ibland, och det händer att andra tar disken etc, men inte alltid och det är sekundärt. Om du känner som du gör är det bättre att skita i det bara.

Jag håller med dig om att det bara är att skita i att ha bjudningar. Finns allt för många som gärna tar för sig utan omtanke.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 12:14:20 följande:
    Då får du säga till tydligare eller komma med förslag på lösningar.
    Jag vet inte hur tydlig man ska vara då jag vid varje tillfälle vid storhelger sagt att om vi ska umgås så åker vi och handlar tillsammans och gör upp vem som köper vad och lagar maten tillsammans och plockar undan och diskar innan det är dags att går hem. Då får man höra "jag har redan köpt det och det" så jag tar med det, men när personen i fråga kommer så får man höra "Oj jag glömde sakerna hemma" Obestämd
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (E) skrev 2025-06-22 13:14:53 följande:
    Jag vet att det är sjukt irriterande, jag älskar att bjuda in kompisar, nu är vi väldigt bra kompisar med grannarna i huset bredvid så då springer vi fram och tillbaka mellan husen och hämtar saker, vi har en väldigt bra ge och ta relation som jag älskar. Vi har en annan granne som gärna dyker upp när vi umgås, kommer på cykeln (han kan se oss från sitt hus) och frågar vad vi gör, sen säger "jag ska bara cykla och hämta en öl" i början kunde sambon säga "jag har här, ta en från mig" men vi märkte rätt snabbt att detta var en enbart ta människa, jag vet att han har det sämre än vad vi har ekonomiskt men vi har det inte fett heller, numera får han cykla hem och hämta sin egen öl, sambon sa att han känner sig lite sniken men han har aldrig fått en öl av honom liksom. 

Du har ju redan pratat med din vän men ta det till barnslig nivå, vad är det hon ska ta med? Rädda inte, glömde hon såsen, ja då får hon antingen lösa det eller så är ni utan, skicka sms någon halvtimme innan de bör åka "glömde inte vinet" eller vad det nu är, just med vänskap så är det svårare att ställa krav än i ett förhållande även om jag personligen värderar vänskap högt.

Disken, ta den direkt efter maten, men brukar ju umgås några timmar efter att man ätit och det kan ju lätt bli att man (iaf låtsas) inte tänker på det 3 timmar senare, så när ni är klara med maten och ska röra er till vardagsrummet tex så säger du "Malin, jag hjälper dig ta in sakerna i köket, det är ju din tur att diska" det är svårt att "säga till" kompisar och man försöker hitta så långt det går, nu har du även varit tydlig så övertydlig är nästa steg

Jag har absolut inga problem att vara den som bjuder mer om jag har bättre förutsättningar men lite tacksamhet och något vill man ha tillbaka, det behöver inte vara värsta bjudningen, vi kan snacka skit över en pastasallad, men lite engagemang vill man ju ha
    Håller med dig att lite engagemang vill man ha. Trött på att höra att gästen säger Nä nu är jag trött så jag ska gå hem. Och om jag då nämner att  disken står kvar så får jag höra "Du kan ta det i morgon" INTE att jag/gästen kan komma och diska i morgon.
  • Anonym (Lessen)
    Jimmy75 skrev 2025-06-22 14:03:44 följande:
    Det är jag beredd att hålla med om att det är typiskt svenskt. Det är i sig inget fel att inte vilja ha konflikter i onödan, men alltför ofta sker det på bekostnad av individen själv som utvecklar bitterhet eller annat dåligt mående.
    Jag är varken bitter eller har dåligt mående. Jag frågade bara om detta är vanligt att gäster kommer och tar för sig hela tiden utan att visa engagemang att hjälpa till lite. Utan att säga vi kan ta nästa middag eller bara kaffe hemma hos mig.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-22 14:12:39 följande:
    Då ses vi imorgon, kan du svara då Tungan ute
    Ja precis så borde jag göra.
  • Anonym (Lessen)
    Jimmy75 skrev 2025-06-22 14:50:47 följande:

Härligt! Det blev något av ett sidospår och jag har ingen anledning att tänka att de skulle vara en beskrivning av dig. Det var snarare en hypotetisk beskrivning av en person som är konfliktundvikande etc etc då vårt sidospår drar dit.

Låter mer om att en del av gästerna saknar viss förståelse för social kompetens - den klassiska snyltgästen, även om det inte är avsiktligt. Visst hade ömsesidighet varit trevligt.

Absolut ömsesidighet är A o O eftersom man ändå nästan dagligen umgås så borde man förstå varann, men när när det gäller middagar och fika stunder då är det per automatik att jag ska bjuda. Det är så lätt för vissa att komma till färdiglagat eller bara på fika utan att säga vi tar fikat, maten hemma hos mig nästa gång.

Jag är en person som gillar att umgås och vara trevlig och ha det trevligt.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (T) skrev 2025-06-23 13:48:34 följande:

Tycker att Ts gäster verkar alldeles för obrydda när det kommer till social kompetens och att bjuda tillbaka. Det måste inte alltid vara helt jämnt men när de låtsas glömma saker de skulle tagit med gång efter gång så förstår jag att det känns trist.
    Kanske säga högt på ett inte allt för surt och anklagande sätt att -Men Kalle, glömde du vinboxen som du sa att du skulle ta med?! Förra gången var det räkor du glömde, det vore bra om du skriver upp vad du ska ta med nästa gång så att du inte glömmer igen!
    Sen ska inte du rädda upp med mer vin eller räkor, förrän möjligtvis senare, låt andra hinna märka att det inte finns några räkor eftersom att någon glömde det, så att den som glömde får stå för det själv. Efter ett bra tag kan du "komma på" att du kanske visst har en flaska vin någonstans, om du nu har det. 
    Blir det uppmärksammat så tror jag inte att man glömmer igen.

Samtidigt skulle jag aldrig någonsin fråga om en eller två av mina gäster har lust att ta disken! Men det är nog för att det är mig främmande, jag låter disken stå till senare eller dagen efter. Känner inte att det är bråttom med disk när man har kul och umgås. Visst duka av och torka bordet, självklart, men det går ju rätt fort att göra själv.
    Det är mest hos min moster och hos någon annan äldre släkting, som jag minns nu, där allt diskas och plockas undan direkt av alla tillsammans.
    Däremot när jag är bortbjuden och någon börjar duka av så erbjuder jag min hjälp och tar tag i något om de inte verkligen ber mig att sitta ner.
    Kanske Ts kunde prova att börja duka av, om ingen erbjuder hjälp så säg -Snälla Mia, tar du alla glas är du snäll? Och Klas, om du kunde ta bort alla tallrikar vore det toppen, så tar jag maten? Det går så mycket fortare om vi hjälps åt".
    Då skulle bara riktigt ouppfostrade personer välja att ignorera och sitta kvar!
    Att Ts erbjuder hjälp med disk när hon är hos andra utgår jag ifrån? Reagerar inte någon på det? Tackar för hjälpen eller att de noterat att just Ts alltid är den personen som hjälper till hos andra? Och ändå ingen som har lust att göra minsta lilla gest tillbaka? Märkligt.

Ja det är märkligt att personen i fråga aldrig delar inköpet, sägare att jag kan hjälpa till att tillaga maten och tillbehör och att vi hjälps åt att plocka undan. Nej kommer till färdiglagat, äter, dricker och går hem. Spelar roll att jag nämnt flera gånger att det vore roligare att laga maten tillsammans och plocka upp tillsammans.

Jag tror att det är snikenhet. Det är lättare att få allt gratis och bara lämna efter att man njutit av en god middag. Eller så är det ren elakhet. Helt klar måste jag sluta att bjuda.
  • Anonym (Lessen)
    Anonym (T) skrev 2025-06-24 04:03:07 följande:
    Ja det är konstigt. Men tror inte att det handlar om snikenhet. Kanske för någon, men ett helt gäng med lata och/eller snikna personer?
    Det är konstigt att ingen reagerar på vad du sagt om att göra allt tillsammans.
    Samtidigt tror jag att många är vana vid att man inte hjälper till på fester och middagar då det är vanligt att man tar disken när gäster gått hem eller dagen efter först och bara har kul när man ses.
    Det blir däremot snedfördelat om man alltid är hos samma person som bjuder och lägger tid på allt som ska fixas.
    Är ändå inte säker på att det är illvilja av dina vänner, däremot borde de lyssna när du påtalar att du vill ha hjälp eller inte bara vara hos dig utan att ni delar på sysslorna. Men det där med att inte sponsra mat fast någon bett om delade kostnader är snålt , speciellt om man bara är hos ett hushåll jämt. Annars brukar det mer vara what comes around goes around. Någon bjuder på middag här en annan där, att det inte är helt jämnt är då helt okej. Är ni alltid hos dig och aldrig hos någon annan?
    ALLTID hos mig. Jag blir aldrig bjuden till andra.
Svar på tråden Vänner som tar för sig!