Anonym (E) skrev 2025-06-22 13:14:53 följande:
Jag vet att det är sjukt irriterande, jag älskar att bjuda in kompisar, nu är vi väldigt bra kompisar med grannarna i huset bredvid så då springer vi fram och tillbaka mellan husen och hämtar saker, vi har en väldigt bra ge och ta relation som jag älskar. Vi har en annan granne som gärna dyker upp när vi umgås, kommer på cykeln (han kan se oss från sitt hus) och frågar vad vi gör, sen säger "jag ska bara cykla och hämta en öl" i början kunde sambon säga "jag har här, ta en från mig" men vi märkte rätt snabbt att detta var en enbart ta människa, jag vet att han har det sämre än vad vi har ekonomiskt men vi har det inte fett heller, numera får han cykla hem och hämta sin egen öl, sambon sa att han känner sig lite sniken men han har aldrig fått en öl av honom liksom.
Du har ju redan pratat med din vän men ta det till barnslig nivå, vad är det hon ska ta med? Rädda inte, glömde hon såsen, ja då får hon antingen lösa det eller så är ni utan, skicka sms någon halvtimme innan de bör åka "glömde inte vinet" eller vad det nu är, just med vänskap så är det svårare att ställa krav än i ett förhållande även om jag personligen värderar vänskap högt.
Disken, ta den direkt efter maten, men brukar ju umgås några timmar efter att man ätit och det kan ju lätt bli att man (iaf låtsas) inte tänker på det 3 timmar senare, så när ni är klara med maten och ska röra er till vardagsrummet tex så säger du "Malin, jag hjälper dig ta in sakerna i köket, det är ju din tur att diska" det är svårt att "säga till" kompisar och man försöker hitta så långt det går, nu har du även varit tydlig så övertydlig är nästa steg
Jag har absolut inga problem att vara den som bjuder mer om jag har bättre förutsättningar men lite tacksamhet och något vill man ha tillbaka, det behöver inte vara värsta bjudningen, vi kan snacka skit över en pastasallad, men lite engagemang vill man ju ha
Håller med dig att lite engagemang vill man ha. Trött på att höra att gästen säger Nä nu är jag trött så jag ska gå hem. Och om jag då nämner att disken står kvar så får jag höra "Du kan ta det i morgon" INTE att jag/gästen kan komma och diska i morgon.